Jump to content

Motorinstrumenter "blacker ut" ved bruk av thruster(e)


wilma

Recommended Posts

Har en Scand 3500 Atlantic med thrustere foran og bak. Kjøpte båten i sommer, og ble etterhvert obs på at motorinstrumenter slukker ved bruk av en eller begge thrustere. Omtrent som at man skrur av tenning. Merker ikke noe på motor eller thrustere i denne forbindelse. Har ikke lagt merke til om dette skjer ved bruk av ankervinsj. Thrustere og vinsj er koblet på startbatteriet som er et sønnak exide em1000 agm startbatteri. Forbruk er et 300ah lithium batteri, men neppe relevant... 

Er klar over at eget/egne batterier til thrustere vil være det beste, men ønsker i første omgang å bytte ut exide batteriet med et Optima yellow (eller bluetop) i håp om at dette leverer litt mere strøm. Og hjelper ikke dette kobler jeg evt exide batteriet på baugpropellen, vil jo da ha dette batteriet "til overs" allikevel.

 

Noen synspunkter på ovenstående? 

Link to post

Thrusterne på Baltic er også koplet til et enkelt 50Ah Optima red top. Fungerer jo, men er nok ikke optimalt. Har ikke lagt merke til noe på instrumentene, men bruker så sjelden lys på instrumenter, at det kan ha vært likt hos meg. Har nå lagt opp med eget batteri i baugen og planen er å få inn tilsvarende til thrusteren bak. Bruker da mer vanlige startbatterier på 50-60Ah. 

Link to post

Å flytte Exidebatteriet du har fram og erstatte med et enda dyrere Optima er trolig perler for svin. Slik jeg har forstått det er disse batteriene best egnet for korte startsekvenser og ikke foring av thrustere de gangene disse må brukes mer enn korte støt.

 

Dette temaet er et klassisk ‘minefelt’ her på BP men jeg hiver meg frampå likevel: Jeg ville slengt inn et batteri foran og ett bak av billigste type jeg kunne finne som har tilstrekkelig CCA/MCA ift spec på thrustere. Bare parallellkople de inn i kretsen så nært thruster som mulig. Da vil de bli primærkilde, og spenning på startbatteri vil neppe dras ned særlig mye under bruk av thrustere lenger. Det kan være lurt å vurdere AGM/lukkede batterier avh av plassering (ikke kjekt med åpne bly/syre ‘inne’), samt fjernopererte hovedbrytere for å kunne stoppe thruster om den henger. Lading av disse bør være null problem da forbruk i Ah er marginalt og de vil få lading gjennom de feite kablene som allerede ligger der i dag. Som bonus får du trolig merkbart høyere effekt på thrustere.

 

Vil du være helt katolsk lager du egen krets for thrustere men da trenger du et eget ladeskille for dette i tillegg.

 

 

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Hvilken type motor har du? Det kan være en ide å mate den elektroniske styredelen til motor fra forbruk, mens starter og trustere går fra startbank. Evt en spenningsstabilisator dc-dc converter. Mener D serien til Volvo ikke tillater trustere og vinsj fra startbatteri, men at det er dedikert til motor. Tror uansett jeg ville hatt en større startbank til både start og trustere.

Link to post

Hvis du søker på forumet, vil du finne at du er langt fra den eneste med dette problemkomplekset. Stort sett koker det hele ned til spenningsfall grunnet for klein kabling relatert til batterienes plassering. Vil anbefale å lese litt om hvordan andre med samme problemet har fikset ulempen. Hulda, som har en hjernedød motor, har installert 170 Ah startbatteri dedikert til baugpropellen. Hvordan er beskrevet under 'Byggingen av Hulda...'. Baugpropellen til Hulda drives av en 12 V el.motor på ca. 7,5 kW. Hva du har vet jeg ikke. Forslag til batteri og kabling blir vel ikke videre vettugt om ikke krav til forbruk  opplyses. Det har lite for seg å rydde plass og kable opp et dedikert batteri, om nyinstallasjonen i utgangspunktet blir for pinglete. 

Link to post
wilma skrev 33 minutter siden:

@Gullfisk det er en D6 370

 

Startbatteriet til en VP D6/370 skal under ingen omstendigheter sammenkoples til å forsyne thrustere eller vinsj. Dette er en common rail motor som skal ha sitt separate startbatteri (på min. 88 ah om jeg ikke husker feil). Dette følger av VP's instruksjoner.

 

Høres ut som at du har en installasjon som ikke er i samsvar med motorleverandørens anbefalinger.

Link to post
Chiefengineer skrev 1 minutt siden:

Startbatteriet til en VP D6/370 skal under ingen omstendigheter sammenkoples til å forsyne thrustere eller vinsj. Dette er en common rail motor som skal ha sitt separate startbatteri (på min. 88 ah om jeg ikke husker feil). Dette følger av VP's instruksjoner.

 

Høres ut som at du har en installasjon som ikke er i samsvar med motorleverandørens anbefalinger.

 

Den argumentasjonen sluker jeg med søkke og snøre :-)

Link to post

Helt enig med Chiefengineer. Ikke lov å koble "tunge" forbrukere på startbatteri til D serie motorer. Var lov på KAD serien. Jeg monterte faktisk de første VP D6 til kommersiel bruk her i landet. Måtta da flytte tunge forbrukere fra start batteri til forbruksbatteri pakke. Fikk kun ha motor tilkoblet startbatteri. Dette ble strengt spesifisert fra Volvo.

Ville laget et opplegg som Fantino er inne på. 

Link to post
Fantino skrev for 9 timer siden:

Å flytte Exidebatteriet du har fram og erstatte med et enda dyrere Optima er trolig perler for svin. Slik jeg har forstått det er disse batteriene best egnet for korte startsekvenser og ikke foring av thrustere de gangene disse må brukes mer enn korte støt.

 

Dette temaet er et klassisk ‘minefelt’ her på BP men jeg hiver meg frampå likevel: Jeg ville slengt inn et batteri foran og ett bak av billigste type jeg kunne finne som har tilstrekkelig CCA/MCA ift spec på thrustere. Bare parallellkople de inn i kretsen så nært thruster som mulig. Da vil de bli primærkilde, og spenning på startbatteri vil neppe dras ned særlig mye under bruk av thrustere lenger. Det kan være lurt å vurdere AGM/lukkede batterier avh av plassering (ikke kjekt med åpne bly/syre ‘inne’), samt fjernopererte hovedbrytere for å kunne stoppe thruster om den henger. Lading av disse bør være null problem da forbruk i Ah er marginalt og de vil få lading gjennom de feite kablene som allerede ligger der i dag. Som bonus får du trolig merkbart høyere effekt på thrustere.

 

Vil du være helt katolsk lager du egen krets for thrustere men da trenger du et eget ladeskille for dette i tillegg.

 

 

Tenker du da at koblingene til thrustere bare opprettholdes slik som de er i dag, at jeg ikke gjør noe inngrep i dagens kobling? 

Link to post

Ja, dvs å bare kople inn nye batterier på tilførsel til thrustere - så nært thruster som mulig. Da bør du som nevnt også ha hovedbrytere foran/bak slik at du kan stoppe en evt løpsk thruster, og helst smeltesikringer på hvert batteri (du har trolig en smeltesikring allerede på tilførsel til thrustere, nær startbatteri, men den vil jo ikke beskytte ift nye batterier foran/bak).

 

Om du likevel ikke skulle bli fornøyd da, kan du komplettere med et eget ladeskille for thrusterbatterier slik at motorens strømforsyning/startkretsen er helt skilt fra spenningsvariasjoner når thrustere kjøres, men jeg tviler på at dette vil være nødvendig.

Link to post
Hulda skrev 8 minutter siden:

Hvordan funker det når forbruksbanken er lithium?

 

Det var jo interessant. Bruke lithium både på forbruksbanken og kjøpe tilsvarende til thrusterbatterier? Eller rett og slett sløyfe egne thrusterbatterier og kjøre alt på forbruksbanken, beholde motor separat på startbatteriet.

Link to post

Et BMS-system leverer ingenting, det styrer og beskytter resten av batteriet. 

Om du kan bruke forbrukspakka til thruster avhenger helt og holdent av hva slags LPO -batter det er. Er det et ferdigbatteri av typen skanbatt el. er det ikke egnet. Det det kan brukes til er å levere ladestrøm til en BB-charger, som kan vedlikeholde et eget thrusterbatteri egnet til det bruk.

Med oppsettet ditt kommer du ikke unna et eget batteri om du vil gjøre ting riktig.

Link to post

Du får vel lov til å trekke mere strøm ut av tre batterier med 150A BMS, enn et batteri med 150A BMS, så vidt jeg har forstått. Jeg har hverken lithium eller Volvo, men jeg har motorens styrestrøm fra forbruk, mens startstrøm, vinsj og truster, går fra startbank. Det fungerer utmerket. Kobler jeg de sammen med "emergency" bryter, får jeg ikke noe blackout, men det slår inn på elektronisk trollingfunksjon på gir, ved truster bruk. Det er nok å foretrekke å holde disse spenningsdroppene unna motorstyring. 

Link to post

Om du kombinerer Lithium (lifepo4) og bly i samme batteribank så vil Lithium-banken ta mesteparten av lasta, siden Lithium både har høyere hvilespenning og lavere indre motstand.

 

Løsningen til @Gullfisk virker mest fornuftig, i mine øyne.

Alternativ er å montere egne batterier ved thrusterne, og kjøre DC/DC-lader fra forbruk/startbatteri. Men dette koster jo "litt".

Link to post

Med bly og LPO i samme pakke vil LPO ta hele lasten om den er høy, inntil BMSen kobler den fra. Derefter tar blybatteriet resten inntil BMSen har resatt seg.Har du da tømt blybatteriet nok så spenningen er lav vil strømmen fra LPO til bly bli svært høy umidellbart etter resett, og BMS en kobler ut igjen.  Dette er ganske enkel eletroteknikk..
Bruk eget batteri til thruster, et egnet sådant.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...