Fantino Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Som sagt - et minefelt ? Men løsningen jeg skisserte mener jeg er den enkleste og rimeligste. La merke til at TS skrev EDC og ikke EVC, så da gjettet jeg på at motor kanskje var en KAD/KAMD 44/300 og ikke en D-serie (Ref kommentar fra @Chiefengineer). Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Mars.2020 Del på Facebook Svart 2.Mars.2020 Her blir jeg litt forvirret. Jeg forstår at man gjerne er nøye med å følge produsentens anvisninger. Men jeg forstår ikke hvorfor det er så fy-fy å koble truster (og ankervinsj) til startbatteriet (som selvfølhgelig må være tilsvarende dimensjonert ) på en commonrailmotor. Man kjører vel aldri startmotor og thruster samtidig? Jeg har en FNM 225 hk commonrail med truster og ankervinsjer på et 120 Ah startbatteri. Ingen problemer med det. Det må vel være mye enklere å sette inn et større batteri en å montere ekstra separate betterier rund omkring i båten . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jens_P Svart 2.Mars.2020 Del på Facebook Svart 2.Mars.2020 Det kommer nok an på hvordan strømforsyningen til motor-elektronikken er konstruert. Er det brukt DC/DC-omformer inn til motorstyring vil elektronikken være vesentlig mer ufølsom for spenningsvariasjoner. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Comforthe Svart 2.Mars.2020 Del på Facebook Svart 2.Mars.2020 (redigert) Problemet med å ha høyt strømtrekk fra samme batteri som starter en elektronisk styrt motor, er ikke at selve motorinstrumentene ser spenningsfall, men at motorstyringen gjør det. Dersom spenningen går så lavt at hjernen ikke f.eks klarer å styre innsprøyting av diesel er man fort ute å kjører. Slike store elektriske motorer lager også en del elektrisk støy, noe elektronikken sikkert er beskyttet mot men det er ikke noe lur å utfordre skjebnen. Dette blir noe helt annet på en diesel med mekanisk innsprøytning. Redigert 2.Mars.2020 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Chiefengineer Svart 2.Mars.2020 Del på Facebook Svart 2.Mars.2020 NilsPils skrev for 2 timer siden: Her blir jeg litt forvirret. Jeg forstår at man gjerne er nøye med å følge produsentens anvisninger. Men jeg forstår ikke hvorfor det er så fy-fy å koble truster (og ankervinsj) til startbatteriet (som selvfølhgelig må være tilsvarende dimensjonert ) på en commonrailmotor. Man kjører vel aldri startmotor og thruster samtidig? Jeg har en FNM 225 hk commonrail med truster og ankervinsjer på et 120 Ah startbatteri. Ingen problemer med det. Det må vel være mye enklere å sette inn et større batteri en å montere ekstra separate betterier rund omkring i båten . . ? Penta D6 (og D4) har et spenningssensitivt motorstyringssystem som ikke skal ha andre storbrukere av strøm enn seg selv fra startbatterikretsen. Det vil lage problemer som erfart i trådstarters installasjon. Derfor denne instruksjonen fra fabrikken. I trådstarters tilfelle har man gjort det stikk motsatte. Istedet for å sikre stabil jevn spenning til motor fra startbatteriet har man koplet to av de aller største forbrukerne man kan sette ombord i en fritidsbåt rett på motorens fødesystem (strømforsyning), noe som lager enorme dropp i spenningen ved bruk. Da er det egentlig ganske lettforsåelig hvorfor det blir problemer av sånt. Det er andre årsaker til at man monterer inn ekstra batterier til thruster rett ved thruster, man unngår mye av spenningsfallet i tilførselskablene og får en mye sprekere thruster. Og kan benytte kun ladekabler gjennom en dc/dc lader fra f.eks. startbatteriene idet strøforbruket fra startbatteriene nå begrenses til max. 10-20A under full thrusterkjøring. Noe de fint takler uten å generere alarm til motor. Det sikreste er uansett å også hente denne ladingen fra forbruksbatteriene og ha startbatteriene 100% adskilt fra alt annet slik de er ment å være på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2020 Del på Facebook Svart 2.Mars.2020 Ja. Og grunnen til at ankerwinchen ikke gir utslag, er at den har kun en fraksjon av strømtrekket sammenlignet med en thruster. På Hulda, som et eksempel, vil ankerwinchen max kunne trekke 1000 W. Sjelden den går så tungt. Thrusteren, på sin side, banker til med full blås som er 7500 W. Det er ikke mer komplisert enn akkurat det. Enklest blir det antakelig å montere dedikerte batterier som kan levere nok A, og er store nok til at thruster kan kjøre i tre minuter uten at batteriet blir tappet ned i kjeller'n. Hulda har fikset ladingen fra motor med manuell bryter. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.Mars.2020 Del på Facebook Svart 2.Mars.2020 Jeg har oplevet præcis det samme i 2007: Denne båd havde også thrustere OG navigation koblet til startbatterierne. Det var virkelig irriterende at opleve, at hele EVC-systemet gik ned når jeg havde brugt thrusteren i en havn. Jeg kan kun erklære mig helt enig i at thrustere og andre store forbrugere skal kobles på forbrugsbanken - eller endnu bedre have sin egen, separate forsyning. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 2.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2020 Ser at BEP har fjernstyrt hovedbryter som jeg vurderer ø. Er det noen som vet om jeg kan bruke ledige brytere på dashbordet (har et par) til å koble hovedbryter ut/inn? I stedet for BEP's nøkkelbryter som jeg strengt tatt ikke trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2020 Del på Facebook Svart 2.Mars.2020 Det går, Hulda kjører slik BEP montert 20 cm fra baugbatteriet fra instrumentpanel akter. Vanlig av/på-bryter. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 2.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2020 Takk @Hulda Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.Mars.2020 Del på Facebook Svart 2.Mars.2020 (redigert) Om du har Sidepower/Sleipner-thrustere har de en egen utgang for dette mener jeg. Gul ledning om jeg husker rett. Den får spenning når baugpropell aktiveres på panelet og kan dermed brukes for å sjalte fjernoperert hovedbryter. En ting mindre å huske på i en trang havn.. Redigert 2.Mars.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2020 Del på Facebook Svart 2.Mars.2020 Slik funksjon vil ikke fungere hos Hulda. Min BEP har en forsinker på noen sekunder. Det ville bli mye hakking. På den gamle propellen min har ikke slik funksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.Mars.2020 Del på Facebook Svart 2.Mars.2020 (redigert) Tror vi snakker forbi hverandre @Hulda: Når jeg sa ‘aktiverer’ mente jeg når en trykker begge de små bryterene for å gjøre panelet aktivt. Redigert 2.Mars.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2020 Del på Facebook Svart 2.Mars.2020 Vi skriver forbi :-) Det jeg skriver om er kontroll/ kutting av 'el.motorens kjørestrøm'. Hos oss er denne bryteren i av-posisjon når GM'en ikke går. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 4.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2020 Vurderer 60ah AGM batteri fra Maritim rett ved hver thruster. Disse er ikke så håpløst dyre og jeg må jo ha dobbelt opp av alt i og med at jeg har to thrustere. Vil det holde? Har jo tross alt kjørt thrustere på startbatteriet frem til nå. Bruker ikke thruster all verden, litt lirking ut og inn av båsen, og har også vært supre og ha når man f.eks venter på broåpning ut fra Tønsberg og det blåser kraftig..... Sitér dette innlegget Link to post
Froggy Svart 4.Mars.2020 Del på Facebook Svart 4.Mars.2020 En diode på strømforsyningen til instrumentene, og ett lite batteri etter denne, vil stabilisere spenningen for instrumentene, (her snakker vi veldig lite batteri, bare nok til å drifte instrumentene under brul av kraftkrevende utstyr.) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Mars.2020 Del på Facebook Svart 4.Mars.2020 Froggy skrev for 3 timer siden: En diode på strømforsyningen til instrumentene, og ett lite batteri etter denne, vil stabilisere spenningen for instrumentene, (her snakker vi veldig lite batteri, bare nok til å drifte instrumentene under brul av kraftkrevende utstyr.) Teorien er grei men tenker nok at du må ikke finne på å kople inn noe slikt på en D6 med EVC der alle systemene får sin strøm, og kommuniserer via databus'en. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Mars.2020 Del på Facebook Svart 4.Mars.2020 (redigert) wilma skrev for 11 timer siden: Vurderer 60ah AGM batteri fra Maritim rett ved hver thruster. Disse er ikke så håpløst dyre og jeg må jo ha dobbelt opp av alt i og med at jeg har to thrustere. Vil det holde? <> Tricky å svare på før du oppgir hvilke thrustere du har. Ser maritim angir CCA, men ikke om det er SAE eller DIN. Ville spurt Maritim om dette. Minimum spec for Sidepowers vanligste thrustere finner du her (trykk på dokumenter under hver model, CCA angitt her er DIN). Men det vil nok uansett være en kraftig forbedring fra oppsettet du har i dag! Denne er grei for konversjon mellom alle CCA-verdiene: https://battery-service.com/support/cca/ Biltemas SMF batterier kan være et rimeligere alternativ. Ikke AGM men Sealed Maintenance Free med ventil så vidt jeg kan forstå. Redigert 4.Mars.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Mars.2020 Del på Facebook Svart 5.Mars.2020 Her er linken til Sidepower. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 5.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2020 (redigert) Fantino skrev for 10 timer siden: Tricky å svare på før du oppgir hvilke thrustere du har. Ser maritim angir CCA, men ikke om det er SAE eller DIN. Ville spurt Maritim om dette. Minimum spec for Sidepowers vanligste thrustere finner du her (trykk på dokumenter under hver model, CCA angitt her er DIN). Men det vil nok uansett være en kraftig forbedring fra oppsettet du har i dag! Denne er grei for konversjon mellom alle CCA-verdiene: https://battery-service.com/support/cca/ Biltemas SMF batterier kan være et rimeligere alternativ. Ikke AGM men Sealed Maintenance Free med ventil så vidt jeg kan forstå. Er faktisk litt usikker på hvilke thrustere jeg har, skal grave litt i dokumentasjonen, er ikke i nærheten av båten pr idag.. Var innom biltema i går, og så de hadde SMF Marine batterier, ca 1000 lappen for et 75ah/80ah batteri, mener CCA var oppgitt til 640 EN, dette skulle tilsvare 395 DIN som igjen burde holde da jeg neppe har kraftigere thrustere enn tilsvarende SE60 som skal ha 375 DIN. (må sjekke opp dette før evt kjøp). Det har tidligere vært nevnt å seriekoble de nye thrusterbatteriene med startbatteriet (som en enkel løsning), og er nok løsningen jeg velger. Vil det bli et stort problem at startbatteriet er AGM og thrusterbatteriene SMF? Eller bør jeg holde meg til AGM på alle tre batteriene? Edit: Maritim oppgir CCA på AGM batteriene i EN fikk jeg opplyst om nå. Redigert 5.Mars.2020 av wilma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.Mars.2020 Del på Facebook Svart 5.Mars.2020 (redigert) På min Viksund 340 med D6 fra 2007, er thrustere og vinsj koblet til forbruksbanken (orginalt) Redigert 5.Mars.2020 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 5.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2020 JRK skrev 9 minutter siden: På min Viksund 340 med D6 fra 2007, er thrustere og vinsj koblet til forbruksbanken (orginalt) Det kan nok tenkes at det en gang var koblet slik på min båt også, men forrige eier byttet ut forbruksbanken med et 300ah lithiumbatteriet. Dette batteriet skal ikke kobles til tunge forbrukere som thrustere. Så da ble nok alt dette koblet på startbatteriet, og det har blitt feil (selv om thrustere og vinsj har virket). Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 5.Mars.2020 Del på Facebook Svart 5.Mars.2020 Også på min Viksund 360 - med D6-435 fra 2007, er tunge forbrukere - som thrustere og vinsjer, koblet til forbruksbanken (orginalt) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Mars.2020 Del på Facebook Svart 5.Mars.2020 wilma skrev for 11 timer siden: Er faktisk litt usikker på hvilke thrustere jeg har, skal grave litt i dokumentasjonen, er ikke i nærheten av båten pr idag.. Var innom biltema i går, og så de hadde SMF Marine batterier, ca 1000 lappen for et 75ah/80ah batteri, mener CCA var oppgitt til 640 EN, dette skulle tilsvare 395 DIN som igjen burde holde da jeg neppe har kraftigere thrustere enn tilsvarende SE60 som skal ha 375 DIN. (må sjekke opp dette før evt kjøp). Det har tidligere vært nevnt å seriekoble de nye thrusterbatteriene med startbatteriet (som en enkel løsning), og er nok løsningen jeg velger. Vil det bli et stort problem at startbatteriet er AGM og thrusterbatteriene SMF? Eller bør jeg holde meg til AGM på alle tre batteriene? Edit: Maritim oppgir CCA på AGM batteriene i EN fikk jeg opplyst om nå. Du mener selvsagt parallell og ikke seriekopling! AGM og SMF har vel litt ulik hvilespenning så godt mulig det er best å gå for kun AGM da. Litt usikker på spissfindighetene her. Ang CCA så leser jeg det samme som deg. Tenkte også at SE60 var sannsynlig. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 5.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2020 Fantino skrev 5 minutter siden: Du mener selvsagt parallell og ikke seriekopling! Oops, mente selvfølgelig parallell ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.