Jump to content

Motorinstrumenter "blacker ut" ved bruk av thruster(e)


wilma

Recommended Posts

Her blir jeg litt forvirret.

Jeg forstår at man gjerne er nøye med å følge produsentens anvisninger. Men jeg forstår ikke hvorfor det er så fy-fy å koble truster (og ankervinsj) til startbatteriet (som selvfølhgelig må være tilsvarende dimensjonert ) på en commonrailmotor. Man kjører vel aldri startmotor og thruster samtidig?

 

Jeg har en FNM 225 hk commonrail med truster og ankervinsjer på et 120 Ah startbatteri. Ingen problemer med det. Det må vel være mye enklere å sette inn et større batteri en å montere ekstra separate betterier rund omkring i båten . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det kommer nok an på hvordan strømforsyningen til motor-elektronikken er konstruert. Er det brukt DC/DC-omformer inn til motorstyring vil elektronikken være vesentlig mer ufølsom for spenningsvariasjoner.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Problemet med å ha høyt strømtrekk fra samme batteri som starter en elektronisk styrt motor, er ikke at selve motorinstrumentene ser spenningsfall, men at motorstyringen gjør det. Dersom spenningen går så lavt at hjernen ikke f.eks klarer å styre innsprøyting av diesel er man fort ute å kjører. Slike store elektriske motorer lager også en del elektrisk støy, noe elektronikken sikkert er beskyttet mot men det er ikke noe lur å utfordre skjebnen. Dette blir noe helt annet på en diesel med mekanisk innsprøytning.

Redigert av Comforthe (see edit history)

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Her blir jeg litt forvirret.

Jeg forstår at man gjerne er nøye med å følge produsentens anvisninger. Men jeg forstår ikke hvorfor det er så fy-fy å koble truster (og ankervinsj) til startbatteriet (som selvfølhgelig må være tilsvarende dimensjonert ) på en commonrailmotor. Man kjører vel aldri startmotor og thruster samtidig?

 

Jeg har en FNM 225 hk commonrail med truster og ankervinsjer på et 120 Ah startbatteri. Ingen problemer med det. Det må vel være mye enklere å sette inn et større batteri en å montere ekstra separate betterier rund omkring i båten . . ?

 

Penta D6 (og D4) har et spenningssensitivt motorstyringssystem som ikke skal ha andre storbrukere av strøm enn seg selv fra startbatterikretsen. Det vil lage problemer som erfart i trådstarters installasjon. Derfor denne instruksjonen fra fabrikken. I trådstarters tilfelle har man gjort det stikk motsatte. Istedet for å sikre stabil jevn spenning til motor fra startbatteriet har man koplet to av de aller største forbrukerne man kan sette ombord i en fritidsbåt rett på motorens fødesystem (strømforsyning), noe som lager enorme dropp i spenningen ved bruk.

 

Da er det egentlig ganske lettforsåelig hvorfor det blir problemer av sånt.

 

Det er andre årsaker til at man monterer inn ekstra batterier til thruster rett ved thruster, man unngår mye av spenningsfallet i tilførselskablene og får en mye sprekere thruster. Og kan benytte kun ladekabler gjennom en dc/dc lader fra f.eks. startbatteriene idet strøforbruket fra startbatteriene nå begrenses til max. 10-20A under full thrusterkjøring. Noe de fint takler uten å generere alarm til motor. Det sikreste er uansett å også hente denne ladingen fra forbruksbatteriene og ha startbatteriene 100% adskilt fra alt annet slik de er ment å være på denne motoren.

Link to post
Share on other sites

Ja. Og grunnen til at ankerwinchen ikke gir utslag, er at den har kun en fraksjon av strømtrekket sammenlignet med en thruster. På Hulda, som et eksempel, vil ankerwinchen max kunne trekke 1000 W. Sjelden den går så tungt. Thrusteren, på sin side, banker til med full blås som er 7500 W. Det er ikke mer komplisert enn akkurat det. Enklest blir det antakelig å montere dedikerte batterier som kan levere nok A, og er store nok til at thruster kan kjøre i tre minuter uten at batteriet blir tappet ned i kjeller'n. Hulda har fikset ladingen fra motor med manuell bryter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har oplevet præcis det samme i 2007:

 

 

Denne båd havde også thrustere OG navigation koblet til startbatterierne. Det var virkelig irriterende at opleve, at hele EVC-systemet gik ned når jeg havde brugt thrusteren i en havn. Jeg kan kun erklære mig helt enig i at thrustere og andre store forbrugere skal kobles på forbrugsbanken - eller endnu bedre have sin egen, separate forsyning. 

Link to post
Share on other sites

Vurderer 60ah AGM batteri fra Maritim rett ved hver thruster. Disse er ikke så håpløst dyre og jeg må jo ha dobbelt opp av alt i og med at jeg har to thrustere. Vil det holde? Har jo tross alt kjørt thrustere på startbatteriet frem til nå. Bruker ikke thruster all verden, litt lirking ut og inn av båsen, og har også vært supre og ha når man f.eks venter på broåpning ut fra Tønsberg og det blåser kraftig.....

Link to post
Share on other sites

Froggy skrev for 3 timer siden:

En diode på strømforsyningen til instrumentene, og ett lite batteri etter denne, vil stabilisere spenningen for instrumentene, (her snakker vi veldig lite batteri, bare nok til å drifte instrumentene under brul av kraftkrevende utstyr.)

 

Teorien er grei men tenker nok at du må ikke finne på å kople inn noe slikt på en D6 med EVC der alle systemene får sin strøm, og kommuniserer via databus'en.

 

bilde.png.9eb45d2a6bebc9ca6eff19350997b7b8.png

Link to post
Share on other sites

wilma skrev for 11 timer siden:

Vurderer 60ah AGM batteri fra Maritim rett ved hver thruster. Disse er ikke så håpløst dyre og jeg må jo ha dobbelt opp av alt i og med at jeg har to thrustere. Vil det holde? <>

Tricky å svare på før du oppgir hvilke thrustere du har. Ser maritim angir CCA, men ikke om det er SAE eller DIN. Ville spurt Maritim om dette. Minimum spec for Sidepowers vanligste thrustere finner du her (trykk på dokumenter under hver model, CCA angitt her er DIN).

 

Men det vil nok uansett være en kraftig forbedring fra oppsettet du har i dag!

 

Denne er grei for konversjon mellom alle CCA-verdiene: https://battery-service.com/support/cca/

 

Biltemas SMF batterier kan være et rimeligere alternativ. Ikke AGM men Sealed Maintenance Free med ventil så vidt jeg kan forstå.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Fantino skrev for 10 timer siden:

Tricky å svare på før du oppgir hvilke thrustere du har. Ser maritim angir CCA, men ikke om det er SAE eller DIN. Ville spurt Maritim om dette. Minimum spec for Sidepowers vanligste thrustere finner du her (trykk på dokumenter under hver model, CCA angitt her er DIN).

 

Men det vil nok uansett være en kraftig forbedring fra oppsettet du har i dag!

 

Denne er grei for konversjon mellom alle CCA-verdiene: https://battery-service.com/support/cca/

 

Biltemas SMF batterier kan være et rimeligere alternativ. Ikke AGM men Sealed Maintenance Free med ventil så vidt jeg kan forstå.

 

Er faktisk litt usikker på hvilke thrustere jeg har, skal grave litt i dokumentasjonen, er ikke i nærheten av båten pr idag.. 

 

Var innom biltema i går, og så de hadde SMF Marine batterier, ca 1000 lappen for et 75ah/80ah batteri, mener CCA var oppgitt til 640 EN, dette skulle tilsvare 395 DIN som igjen burde holde da jeg neppe har kraftigere thrustere enn tilsvarende SE60 som skal ha 375 DIN. (må sjekke opp dette før evt kjøp). 

Det har tidligere vært nevnt å seriekoble de nye thrusterbatteriene med startbatteriet (som en enkel løsning), og er nok løsningen jeg velger. Vil det bli et stort problem at startbatteriet er AGM og thrusterbatteriene SMF? Eller bør jeg holde meg til AGM på alle tre batteriene? 

 

Edit: Maritim oppgir CCA på AGM batteriene i EN fikk jeg opplyst om nå.

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JRK skrev 9 minutter siden:

På min Viksund 340 med D6 fra 2007, er thrustere og vinsj koblet til forbruksbanken (orginalt)

 

Det kan nok tenkes at det en gang var koblet slik på min båt også, men forrige eier byttet ut forbruksbanken med et 300ah lithiumbatteriet. Dette batteriet skal ikke kobles til tunge forbrukere som thrustere. Så da ble nok alt dette koblet på startbatteriet, og det har blitt feil (selv om thrustere og vinsj har virket).

Link to post
Share on other sites

wilma skrev for 11 timer siden:

 

Er faktisk litt usikker på hvilke thrustere jeg har, skal grave litt i dokumentasjonen, er ikke i nærheten av båten pr idag.. 

 

Var innom biltema i går, og så de hadde SMF Marine batterier, ca 1000 lappen for et 75ah/80ah batteri, mener CCA var oppgitt til 640 EN, dette skulle tilsvare 395 DIN som igjen burde holde da jeg neppe har kraftigere thrustere enn tilsvarende SE60 som skal ha 375 DIN. (må sjekke opp dette før evt kjøp). 

Det har tidligere vært nevnt å seriekoble de nye thrusterbatteriene med startbatteriet (som en enkel løsning), og er nok løsningen jeg velger. Vil det bli et stort problem at startbatteriet er AGM og thrusterbatteriene SMF? Eller bør jeg holde meg til AGM på alle tre batteriene? 

 

Edit: Maritim oppgir CCA på AGM batteriene i EN fikk jeg opplyst om nå.


Du mener selvsagt parallell og ikke seriekopling!

 

AGM og SMF har vel litt ulik hvilespenning så godt mulig det er best å gå for kun AGM da. Litt usikker på spissfindighetene her.

 

Ang CCA så leser jeg det samme som deg. Tenkte også at SE60 var sannsynlig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...