Jump to content

Edit History

JRK

JRK

Min vurdering her, forutsatt at kablene til thrusterne er rett dimensjonert, er å flytte disse fra motorbatteri til forbruksbank, og så heller utvide denne, istedenfor et ekstra sparat batteri.

Det er en stor fordel og ha en stor forbruksbank, da kan du kjøre thrusterne lengre og belastningene per batteri i forbruksbanken blir mindre, noe som igjen gir lengre levetid på batteriene. Eneste ulempe jeg har opplevd med denne løsning er at om man ligger lenge i uthavn og forbruksbanken er tømt vil du ikke ha samme kraftreserve til thrusterne. Men trenger du disse kan man la motoren stå å lade disse før man reiser.

Selv har jeg 3 Ritar 120 Ah AGM på forbruk og 1 på start. Disse er normalt koblet sammen. Men adskilt på langtur. Med fullt pådrag på begge thrustere og vinsj går det over 1000 A og da er det greit og få fordelt lasten på en stor bank.

(Er så heldig at jeg har aggrgat så jeg slipper å være redd fo at jeg skal gå tom for strøm)

JRK

JRK

Min vurdering her, forutsatt at kablene til thrusterne er rett dimensjonert, er å flytte disse fra motorbatteri til forbruksbank, og så heller utvide denne, istedenfor et ekstra sparat batteri.

Det er en stor fordel og ha en stor forbruksbank, da kan du kjøre thrusterne lengre og belastningene per batteri i forbruksbanken blir mindre, noe som igjen gir lengre levetid på batteriene. Eneste ulempe jeg har opplevd med denne løsning er at om man ligger lenge i uthavn og forbruksbanken er tømt vil du ikke ha samme kraftreserve til thrusterne. Men trenger du disse kan man la motoren stå å lade disse før man reiser.



×
×
  • Create New...