Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Så et lite innspill her.
Først:
Også jeg anbefaler konsekvent å bruke dedikerte trusterbatterier.
Teknisk er det det beste, elektrisk også, Volvo vil dette uansett.

Teknisk:
Bruk anbefalt CCA med minst +20% og angitt med DIN (9.5V isteden omkring 7V med SAE mm.)
Sjekk databladene til batteriene du er interessert i og se der på spenningskurven som gjelder for dette batteriet.

Bruk så tilstrekkelig Ah, i forhold til tiden du pleier å bruke trustere / vinsjen.
(tidligere fantes denne informasjonen i manualen til trustere)
Gjør du det da holdes batteriene i antisyklisk drift (begynner <SOC93)
fordi utladingen blir svært begrenset (A delt med 3600 = Ah per sekund,  gange antall sekunder = utlading i Ah.).

Det tallet er vanligvis så lite at dette tillater bruk av mikroladere som BM du linker til.
Den leverer opp til 3A maks, som pleier å være helt tilstrekkelig ved antisyklisk drift også av største banker.
Enda en fordel:  Det kreves sjelden mer enn 4 mm² som ladekabel = enkelt å installere.

Ulempe med BM og Litium:
Pga triggerspenningene er den konstruert for Blybatterier (Start 13,3V / Stopp 12,8V)
Forsynes den ifra Litium (ofte har den høy spenning) da er BM slått på nesten i hele tida.
Men siden det er så lite strøm som maks 3A kan en trikse litt vha. f.eks. dioder, som leverer spenningsfall. (:lipseal: ...mulig feil på Båtplassen.no, dette her har jeg ikke skrevet, ....nøøøø nøøø.  :saint:)

Alternativt en annen DC-DC-lader som tilbyr mulighet for justering av spenninger.
Neste alternativ består i en CVSR som tilbyr strømbegrensning.

Enda enklere kunne det være å bruke en VSR fra Sterling.
Sterling sine VSR er helt overlegene (og koster lite i forhold) fordi har mulighet for både å justere triggerspenniger, sensing på enten en eller begge retninger (dual), og å tilkoble f.eks. starteren (her knappen til truster) for å åpne reléet sålenge knappen trykkes.

Enda billigere er det ved å bruke en IF-relé.
Den aktiveres med ignition feed, og kan også åpnes ved hjelp av signalspenning.

Redigert her: Er dette ikke tilstrekkelig mht strøm og ladetid da hjelper det med BB-ladere.
Finnes fra ca. 20A og opp til 120A, flere kan kobles parallell, kan også strømbegrenses, mm.

----------------------------------------------------------

Aktuelle priser ligger ut på nettbutikken, knappen Shop øverst i menyen.

Problem solved? :smiley:

:seeya:
Jørg



 

Joerg Becker

Joerg Becker

Så et lite innspill her.
Først:
Også jeg anbefaler konsekvent å bruke dedikerte trusterbatterier.
Teknisk er det det beste, elektrisk også, Volvo vil dette uansett.

Teknisk:
Bruk anbefalt CCA med minst +20% og angitt med DIN (9.5V isteden omkring 7V med SAE mm.)
Sjekk databladene til batteriene du er interessert i og se der på spenningskurven som gjelder for dette batteriet.

Bruk så tilstrekkelig Ah, i forhold til tiden du pleier å bruke trustere / vinsjen.
(tidligere fantes denne informasjonen i manualen til trustere)
Gjør du det da holdes batteriene i antisyklisk drift (begynner <SOC93)
fordi utladingen blir svært begrenset (A delt med 3600 = Ah per sekund,  gange antall sekunder = utlading i Ah.).

Det tallet er vanligvis så lite at dette tillater bruk av mikroladere som BM du linker til.
Den leverer opp til 3A maks, som pleier å være helt tilstrekkelig ved antisyklisk drift også av største banker.
Enda en fordel:  Det kreves sjelden mer enn 4 mm² som ladekabel = enkelt å installere.

Ulempe med BM og Litium:
Pga triggerspenningene er den konstruert for Blybatterier (Start 13,3V / Stopp 12,8V)
Forsynes den ifra Litium (ofte har den høy spenning) da er BM slått på nesten i hele tida.
Men siden det er så lite strøm som maks 3A kan en trikse litt vha. f.eks. dioder, som leverer spenningsfall. (:lipseal: ...mulig feil på Båtplassen.no, dette her har jeg ikke skrevet, ....nøøøø nøøø.  :saint:)

Alternativt en annen DC-DC-lader som tilbyr mulighet for justering av spenninger.
Neste alternativ består i en CVSR som tilbyr strømbegrensning.

Enda enklere kunne det være å bruke en VSR fra Sterling.
Sterling sine VSR er helt overlegene (og koster lite i forhold) fordi har mulighet for både å justere triggerspenniger, sensing på enten en eller begge retninger (dual), og å tilkoble f.eks. starteren (her knappen til truster) for å åpne reléet sålenge knappen trykkes.

Enda billigere er det ved å bruke en IF-relé.
Den aktiveres med ignition feed, og kan også åpnes ved hjelp av signalspenning.

----------------------------------------------------------

Aktuelle priser ligger ut på nettbutikken, knappen Shop øverst i menyen.

Problem solved? :smiley:

:seeya:
Jørg



 



×
×
  • Create New...