Jump to content

Motorinstrumenter "blacker ut" ved bruk av thruster(e)


wilma

Recommended Posts

Har begynt å tenke på et billigere og enklere alternativ, ikke like bra som egne batterier ved thrusterene, men......

 

Tanken er å skaffe et nytt batteri hvor jeg flytter over dagens koblinger til thrustere og vinsj  fra startbatteriet (hvor de ikke skal være uansett) og over til det nye batteriet. Dette blir da stående i samme område som batteribanken befinner seg i dag. Da får motoren eget batteri som det skal ha, og de tre tunge forbrukerene eget batteri. I tillegg har jeg forbruksbatteriet. 

 

Hvordan ivaretar jeg enklest og billigst ladingen av det nye thrusterbatteriet med en slik oppkobling? Ønsker i utgangspunktet at det lader slik som de andre gjør, dvs for motor og med landstrøm. Er langt fra en elektriker, men regner med å kunne få til dette selv med noen enkle forklaringer.

Link to post
Share on other sites

wilma skrev 18 minutter siden:

Hvordan ivaretar jeg enklest og billigst ladingen av det nye thrusterbatteriet med en slik oppkobling? Ønsker i utgangspunktet at det lader slik som de andre gjør, dvs for motor og med landstrøm. Er langt fra en elektriker, men regner med å kunne få til dette selv med noen enkle forklaringer.

Det enkle er enten spenningstyrt rele, feks.

https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/installasjonsmaterial/skillerele-2000042018

eller en DC-DC-lader.

http://www.sterling-power.no/stnbm.htm

 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Min vurdering her, forutsatt at kablene til thrusterne er rett dimensjonert, er å flytte disse fra motorbatteri til forbruksbank, og så heller utvide denne, istedenfor et ekstra sparat batteri.

Det er en stor fordel og ha en stor forbruksbank, da kan du kjøre thrusterne lengre og belastningene per batteri i forbruksbanken blir mindre, noe som igjen gir lengre levetid på batteriene. Eneste ulempe jeg har opplevd med denne løsning er at om man ligger lenge i uthavn og forbruksbanken er tømt vil du ikke ha samme kraftreserve til thrusterne. Men trenger du disse kan man la motoren stå å lade disse før man reiser.

Selv har jeg 3 Ritar 120 Ah AGM på forbruk og 1 på start. Disse er normalt koblet sammen. Men adskilt på langtur. Med fullt pådrag på begge thrustere og vinsj går det over 1000 A og da er det greit og få fordelt lasten på en stor bank.

(Er så heldig at jeg har aggrgat så jeg slipper å være redd fo at jeg skal gå tom for strøm)

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JRK skrev 5 minutter siden:

Min vurdering her, forutsatt at kablene til thrusterne er rett dimensjonert, er å flytte disse fra motorbatteri til forbruksbank, og så heller utvide denne, istedenfor et ekstra sparat batteri.

 

 

Jeg har et 300ah lithiumbatteri som forbruksbank, dette skal ikke belastes med så tunge forbrukere. Forrige eier installerte dette og koblet nok da thruster og vinsj over på startbatteri, hvilket tydeligvis ikke er heldig, i hvert fall ikke på D serien til VP. 

 

finnarne skrev 20 minutter siden:

 

DC-DC lader koblet til forbruksbatteri-thrusterbatteri høres ut som en grei løsning, begynner å tenke på om det ikke blir en slik løsning. Litt billigere og litt mindre jobb hvor det meste ligger klart fra før. 

Link to post
Share on other sites

finnarne skrev for 11 timer siden:

.... 

eller en DC-DC-lader.

http://www.sterling-power.no/stnbm.htm

 

 

Hulda skrev for 11 timer siden:

DC-DC funker utmerket. Ta en prat med Becker (Stirling).

 

@Joerg Becker vil ovennevnte lader fungere eller trenger jeg noe kraftigere?Tenker å koble mellom et lithium forbruksbatteri og et AGM batteri.

Link to post
Share on other sites

Hei. :smiley:
BB brukes regelmessig til sånt, og det finnes flere muligheter fra ganske enkelt til ganske kraftig.
Er opptatt nu, men leser dette her om rund en time og kommer tilbake med anbefaling eller spørsmål etterpå.

:seeya:
Jørg


 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Så et lite innspill her.
Først:
Også jeg anbefaler konsekvent å bruke dedikerte trusterbatterier.
Teknisk er det det beste, elektrisk også, Volvo vil dette uansett.

Teknisk:
Bruk anbefalt CCA med minst +20% og angitt med DIN (9.5V isteden omkring 7V med SAE mm.)
Sjekk databladene til batteriene du er interessert i og se der på spenningskurven som gjelder for dette batteriet.

Bruk så tilstrekkelig Ah, i forhold til tiden du pleier å bruke trustere / vinsjen.
(tidligere fantes denne informasjonen i manualen til trustere)
Gjør du det da holdes batteriene i antisyklisk drift (begynner <SOC93)
fordi utladingen blir svært begrenset (A delt med 3600 = Ah per sekund,  gange antall sekunder = utlading i Ah.).

Det tallet er vanligvis så lite at dette tillater bruk av mikroladere som BM du linker til.
Den leverer opp til 3A maks, som pleier å være helt tilstrekkelig ved antisyklisk drift også av største banker.
Enda en fordel:  Det kreves sjelden mer enn 4 mm² som ladekabel = enkelt å installere.

Ulempe med BM og Litium:
Pga triggerspenningene er den konstruert for Blybatterier (Start 13,3V / Stopp 12,8V)
Forsynes den ifra Litium (ofte har den høy spenning) da er BM slått på nesten i hele tida.
Men siden det er så lite strøm som maks 3A kan en trikse litt vha. f.eks. dioder, som leverer spenningsfall. (:lipseal: ...mulig feil på Båtplassen.no, dette her har jeg ikke skrevet, ....nøøøø nøøø.  :saint:)

Alternativt en annen DC-DC-lader som tilbyr mulighet for justering av spenninger.
Neste alternativ består i en CVSR som tilbyr strømbegrensning.

Enda enklere kunne det være å bruke en VSR fra Sterling.
Sterling sine VSR er helt overlegene (og koster lite i forhold) fordi har mulighet for både å justere triggerspenniger, sensing på enten en eller begge retninger (dual), og å tilkoble f.eks. starteren (her knappen til truster) for å åpne reléet sålenge knappen trykkes.

Enda billigere er det ved å bruke en IF-relé.
Den aktiveres med ignition feed, og kan også åpnes ved hjelp av signalspenning.

Redigert her: Er dette ikke tilstrekkelig mht strøm og ladetid da hjelper det med BB-ladere.
Finnes fra ca. 20A og opp til 120A, flere kan kobles parallell, kan også strømbegrenses, mm.

----------------------------------------------------------

Aktuelle priser ligger ut på nettbutikken, knappen Shop øverst i menyen.

Problem solved? :smiley:

:seeya:
Jørg



 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 44 minutter siden:

Ulempe med BM og Litium:
Pga triggerspenningene er den konstruert for Blybatterier (Start 13,3V / Stopp 12,8V)
Forsynes den ifra Litium (ofte har den høy spenning) da er BM slått på nesten i hele tida.
Men siden det er så lite strøm som maks 3A kan en trikse litt vha. f.eks. dioder, som leverer spenningsfall. (:lipseal: ...mulig feil på Båtplassen.no, dette her har jeg ikke skrevet, ....nøøøø nøøø.  :saint:)

Problem solved? :smiley:

:seeya:
Jørg



 

Vil det fungere? For da er det fristende å gå for denne løsningen. Hva vil utfordringen være, at BM trekker strøm hele tiden da hvilespenningen på Lithium batteriet er jevnt høyt? Kan BM evt kobles ut med en bryter? 

 

Hvis svaret er ja på ovenstående er det "problem solved" ?

Link to post
Share on other sites

Den vil da holde sekundærbatteriet på nesten det samme høy spenning som sekundærbatteriet er.
Skjer ikke noe mer enn det med blybatteriet, fordi det er jo som float.
Bare at det vil tappe Litiumbenken med så mye som sekundærbatteriet klarer å "spise" over tid,
frem til spenningen på primærbatteriet er <12,8V.

Å bruke en bryter ville være mulig f.eks. ved å bryte enten inngående spenning eller (foretrukket) minus.

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ladeløsning avhenger av hvordan dagens ladeløsning ser ut, både fra dynamo og fra motor. Og til slutt kan det fort hende at 2 stk batterier er den rimeligste og beste løsningen. Et kjipt VSR rele fra Biltema koplet sammen med lading til start/forbruk kan trolig ordne ladingen, om du ønsker å ha thrustere som egen krets (som er det aller beste alternativet). 

Link to post
Share on other sites

Screenshot_20200309-203845_eBay.jpg.fcd058656bbddf999178a7c986649387.jpgHadde samme problem hos meg. Dog kartplotter som fikk blackout, litt dumt når man bruker kamera bak for å lette dokking i havn. Løste seg med en spenningsregulator fra ebay. Holder spenning oppe, og enkel å koble. Overraskende bra byggkvalitet.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Tenkte å koble Optima batteriet til thrusterene. Legger en + kabel fra hver av thruster hovedbryterene til det nye batteriet. Men kan jeg da koble en jordingskabel fra minuspolen på forbruksbatteriet (all jording er koblet her ser det ut som) og til jord på det nye batteriet. Er dette ok? Lading av thruster batteriet blir som foreslått tidligere, med dc dc lader, i hvert fall i første omgang. IMG_20200409_162027.jpg.fe4fccd998304a22519fc1ebf26a0ae2.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette kalles Felles-Minus og er vanlig.
(Men vennligst, ikke bruk ordet "jord" når det angår strømfordeling med mindre du mener Jording som tilkobling til Jord)

Ellers:
I tilfellet det er "BLUETOP" batteriet på bildet som skal forsyne trøsteren
bør du regne over om den holder mål.
a) mht. kapasitet i Ah

b) mht. måten bruk, dvs antisyklisk som et startbatteri,
eller syklisk (som et forbruksbatteri) med mer enn 7% utlading.

Med mørkfarget hus er det rene startbatterier,
som ikke er tenkt for verken dype utladinger eller lading med høy strøm.
Med lyst hus er batteriene tenkt for start og forbruk,
men er fortsatt ikke beregnet for lading med mer enn 10A.

Er du usikker på hvor mye utlading det blir da kan du beregne "grovt" med tommelfingerregel
strømopptak vinsj/trøster i Ampere : 3600 = Ah per sekund
Dette resultat ganger du med tid i sekunder som du ønsker "å plage" folk i havna med trøsteren din.
F.eks. 300A : 3600 = 0,083Ah/s  
Karussell-turen i havna er 60 s = 0,083 x 60 = 4,99Ah

Batteriet med 50Ah og derav 7% er 3,5Ah maks utlading for ikke å havne i syklisk drift
= 50Ah i eksemplet ovenfor er (uansett feil type batteri og) for lite kapasitet.

:easter:
Jørg
   

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har kjørt thrustere lenger enn 10 sek av gangen, som oftest mindre.

 

Men ok, bytte ut batteriet da. Har egentlig vurdert 95 ah AGM batteriet til Biltema, men så dukket dette Blue Top batteriet opp. Får ta det med tilbake til forhandler, og ta en tur på Biltema i morgen. 

 

Og lading er tenkt utført med tidligere nevnte Sterling Power BM. 

Link to post
Share on other sites

Det er bare et eksempel for å gjøre problemstillingen synlig,
som du både kan og bør bruke med dine egne tall.

Har du lyst på Optima da er det jo bare å bytte til rett type (BlueTop, ja, men lysegrå kasse)
og å ordne rett kapasitet i forhold til regnestykket.

Men blir det BT da burde du sjekke spennigen også der, før du betaler.
Dessverre står batteriene synlig ofte veldig lenge uten mellomlading,
som så ordner dyp sulfatering allerede før den forlater butikken.

Siden det er varm i butikkene ville jeg ikke tolerere et batteri som har mindre enn 12,7V
Mer er bedre.

Lykke til! :smiley:

:easter:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

En liten oppdatering. Det endte med at jeg satte inn et 95ah AGM fra Biltema og koblet thrusterene til dette batteriet med ledningsopplegget som allerede var i båten. Brukte 95mm2 kabler fra det nye batteriet til hovedbryterene til thrustere og det samme til minus. Lading av dette batteriet besørges av en liten DC-DC lader fra Sterling http://www.sterling-power.no/stnbm.htm. Laderen får strøm fra lithiums forbruksbatteriet.

 

Så langt ser det ut som dette har fungert bra, og motorinstrumentene er oppe og går hele tiden :thumbsup:. Ankervinsjen er fortsatt koblet til startbatteriet, har faktisk ikke testet denne ennå, men den trekker jo langt mindre strøm enn thrustere, så antar at det går bra.

 

Har tenkt å koble til et enkelt voltmeter, bare for å kunne holde et lite øye med spenningen på thrusterbatteriet. 

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

wilma skrev for 6 timer siden:

Lading av dette batteriet besørges av en liten DC-DC lader fra Sterling http://www.sterling-power.no/stnbm.htm. Laderen får strøm fra lithiums forbruksbatteriet.

 

Sitat

 

•automatisk aktivering (13,3V / 26,6V ved 24V)

•automatisk deaktivering (12,8V / 25,6V ved 24V)

 

 

Hva er hvilespenningen på lithium-batteriet?

Link to post
Share on other sites

Er verdt å ha i bakhue, i tilfelle man opplever at forbruksbanken tappes mer enn forventa uten noen god forklaring? Det er ikke veldig mye strøm som går uansett, når thruster-batteriet er fulladet? Kan uansett verifiseres ganske enkelt med et tang-ampermeter... og det har vel alle i båten? :giggle:

Link to post
Share on other sites

Titter på alternativer for ekstrabatteri til thrustere.  Noen som har erfaringer med noen av disse, evt. har andre forslag?

https://www.seasea.no/elektrisk/batterier-batteriboks/vätske-blybatteri/forbruksbatteri-optima-bluetop-75ah-bt-dc-5-5

https://www.seasea.no/elektrisk/batterier-batteriboks/dual-start-förbrukningsbatteri/marinebatteri-nordmax-agm-dual-purpose-100ah

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/agm-batteri-95-ah-2000029894

 

Ser i manualen til baugthruster (QL CT600) at de anbefaler 800 CCA (SAE) og 100 Ah.  Jeg har jo hekkthruster i tillegg (QL SP600, trolig samme effekt).  Bruker vel aldri begge samtidig, dvs. jeg tror nok det kan ha skjedd og kan skje i framtiden...

Har ikke lyst på to ekstra batteri.  Da er jeg opp i totalt fire batterier til start og thrustere.  Da kunne jeg heller hatt to ekstra forbruksbatteri uten lithium.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...