Jump to content

Motorinstrumenter "blacker ut" ved bruk av thruster(e)


wilma

Recommended Posts

Svart (redigert)

Jeg har samme thrustere, og det fungerer fint med et felles thruster batteri montert ved resten av batteriene. Kan hende jeg kjører begge thrustere for å rotere båten, men blir jo ikke mange sekundene. Og noen ganger samtidig samme vei for å gå sidelengs når det er veldig trangt. Men heller ikke da så lenge av gangen. 

Det er høy hvilespenning på lithium batteriet, så BM kobler ikke ut. Har tenkt å sette inne en bryter for å kunne kople ut BM. 

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev 50 minutter siden:

Titter på alternativer for ekstrabatteri til thrustere.  Noen som har erfaringer med noen av disse, evt. har andre forslag?

https://www.seasea.no/elektrisk/batterier-batteriboks/vätske-blybatteri/forbruksbatteri-optima-bluetop-75ah-bt-dc-5-5

https://www.seasea.no/elektrisk/batterier-batteriboks/dual-start-förbrukningsbatteri/marinebatteri-nordmax-agm-dual-purpose-100ah

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/agm-batteri-95-ah-2000029894

 

Ser i manualen til baugthruster (QL CT600) at de anbefaler 800 CCA (SAE) og 100 Ah.  Jeg har jo hekkthruster i tillegg (QL SP600, trolig samme effekt).  Bruker vel aldri begge samtidig, dvs. jeg tror nok det kan ha skjedd og kan skje i framtiden...

Har ikke lyst på to ekstra batteri.  Da er jeg opp i totalt fire batterier til start og thrustere.  Da kunne jeg heller hatt to ekstra forbruksbatteri uten lithium.

Ikke så mye erfaring enda, men satt ut med nymontert Se100 hekktruster i går. 

Valgte dette batteriet https://seatronic.no/strom/batterier/optima-yellowtop-75a-start-forbruksbatteri

Så vidt prøvd et par piruetter, og det sparker vesentlig bedre enn se80 fremme, så den skal få et yellowtop 55Ah den også. Paralellkoblet med 2x92Ah startbank. 

Link to post
Share on other sites

Etter å fått hatten plassert vurderer jeg også om jeg skulle gjort noe her. Hvorfor ikke bruke en argofet isolator forran dynamo og landstrømslader. Da slipper du at DC-DC laderen tømmer forbruksbanken. Stemmer ikke det?

 

F.eks. en slik: https://www.victronenergy.no/battery-isolators-and-combiners/argo-fet-battery-isolators

 

Eventuelt likte jeg ideen med en VSR som kan kobles ut med truster "på" knappen. Noen som anbefaler er rele til dette formålet? I dette tilfelle hadde jeg koblet baugtrusteren til startbanken. Da får det lading sammen med startbatteri men kobles til isolasjon så fort du aktiverer trusteren. Dette høres veldig smart ut for meg. 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

BM er beregnet for å ha dem på blybasert primærbatteri, da spiller det ingen rolle.

Alternativ, for elektrik-triks-kyndige, kunne man innstallere en kraftig diode til 3 kroner, kanskje med kjølekropp
(eller annet billig med spenningsfall) på inngangen til BM.
Er jo bare omtrent 3A og spenningsfallet blir da rund 0,6V = veldig lite varme.
13,40 vanlige Litiumvolt blir da akkurat passe for at BM slukner automatisk.

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ok skjønner, Joerg. Tror jeg. Du sier at BM er galvanisk skille. Den nekter forbruker å hente strøm fra start batteriet, men lader fra nevnte. Ergo likt som den jeg linket til men denne kan stå i parallell mellom start og truster batteri. Da risikerer man ingen dropp i spenning på start ved bruk av truster. Stemmer? I ditt oppsett vil dette batteriet i tilfelle få lading ved dynamo eller ved lading fra landstrøm på start batteriet. Er det riktig forståelse? 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Det er riktig.
Men begge enheter har jo komplett forskjellige oppgaver.

BM arbeide som strømbegrensning, dvs skal ikke forsyne forbrukere.
Den er bare tenkt for å utjevne slik som baug- eller startbatterier.

Den har altså ikke som oppgave å lede stor strøm, tvert imot,
og kan så kobles opp med enkle og tynne ledninger tvert gjennom båten.
3A er 3A, da holder det for de fleste med 2,5mm² på 10m.

Gjør man dette uten begrensning, f.eks. med ArgoFet mellom primær og sekundærbatteri,
da kan en slik kabel evt. bli ubehagelig varm.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Da må jeg vel ha meg en sånn BM ladesak pluss et sprekt AGM-batteri til mine thrustere.

Det høres ut på videoen ovenfor som at thrusterne mistet litt piffen når begge thrusterne gikk samtidig.  Det hadde vært fryktelig kjekt å vite hvor lavt spenningen på det batteriet datt når begge gikk, siden de ikke får hjelp fra dynamoen.  Blir spenningen for lav, så blir vel faren for brente releer mer aktuell.  Ditt nye batteri har jo bare CCA på nivå med anbefalingen for den ene thrusteren.

 

Jeg håper jeg kan slippe å koble ankervinsjen også på dette batteriet. Jeg ender nok med tre stykk Skanbatt Heat Pro 125Ah med totalsum for BMS på 450A.  Ankervinsjen er en Ilas Captain 1000W, dvs. at den bare trekker ca. 75A ved 13V, men muligens mer akkurat når den fyres igang.  Hvis jeg kobler den fra lithiumbatteriene, vil den jo bare trekke 25A fra hvert batteri, men det er på maks last og når motoren ikke er i gang (bortsett fra en eventuell topp akkurat når ankervinsjen startes).  Det er veldig sjelden jeg drar mer enn et par sekunder med ankervinsjen uten at motoren går, og jeg vil tro dynamoen overtar en stor del av batterienes jobb.  Jeg kan jo evt. gjøre det til en vane å legge på litt turtall mens jeg drar inn ankeret.  Da blir det ikke mange ampere igjen å hente fra batteriene.  Dette siste trikset vil ikke kunne avhjelpe thruster-batteriet, som bare får hjelp over lang tid etterpå fra BM-en, og det vil nok av og til bli belastet litt med en thruster samtidig med at jeg drar inn ankeret.

 

Hvor mye ekstra strøm trekker ankervinsjen ift. nominell effekt dividert med batterispenning?

Er det grunn til bekymring for at denne koblingen kan skade lithium-banken?

Hvis ikke, er det også trygt med D6-en bare på tomgang, som jeg normalt pleier å ha?

 

 

Link to post
Share on other sites

75A kan ikke være et problem @arnearmoa. Jeg ser jo både bruk av kaffetrakter og varmtvannsbereder blir brukt som eksempel på hva LiFePO4 er beregnet til. Jeg bruker ca 80-90A når jeg varmer vann over sinus inverteren. Ser ikke noe spenningsfall eller varmgang når jeg gjør det (utover varmen i berederen) :giggle: 

 

 

Takk @Joerg Becker. Hva er prisen på en slik BM? Jeg har liggende kraftig kabel frem til truster allerede, så dimensjon på kabelen er ikke et problem for meg. Litt usikker på om det mest praktiske oppsett er BM eller argofet. Heller kanskje mot det siste. Vurderer en dialog med importør av mine batterier for å diskutere. Men da ryker ladestrømfordeleren ut og denne inn i tilfelle. Uansett om det blir BM eller argofet så tror jeg at batteriet blir stående akter i hovedbanken. Siden kabelen er allerede lagt og har god dimensjonering. Fremme ved truster er det en god del mer jobb å lage plass til et nytt batteri.

 

Ved argofet vil jo dynamoen kunne bistå ved forbruk på trusteren. Den nevnte har støtte for 200A strøm. Dynamoen leverer ikke mer enn 115A, i praksis aldri sett mer enn 90A, men det monner en god del ved bruk og kan kanskje forsvare et batteri meg litt mindre h men med høy CCA.

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei, akkurat som da thrusterene var koblet på startbatteriet mister de litt piffen når begge kjøres samtidig. Har ikke opplevd dette som noe problem, og stort sett prøver jeg å veksle mellom de når jeg skal flytte meg sidelengs. Thrusteren foran skyver jo litt bedre enn bak, så kjører de stort sett vekselvis. Det er sikkert mange oppsett som kan være bedre, jeg holdt på å gå for et batteri ved hver thruster som sikkert ville vært bedre, men slo det fra meg da jeg burde ha en fjernstyrt hovedbryter på hver av de i tilfelle heng, og de koster litt de også. Så valgte og få utnyttet ledningsopplegget som allerede var der. Ilasj vinsjen på 1000w går på startbatteriet, kjøres stort sett alltid med motor i gang, og kan ikke se at det blir noe problem. 

Skal koble til et voltmeter for å holde et lite øye med spenningen på thrusterbatteriet. Har brukt det nye opplegget i en måned nå, og hittil har det innfridd :thumbsup: Og jeg har fått bort den tunge belastningen fra startbatteriet, noe som uansett var helt feil :thumbsdown: Så det går riktig vei i hvert fall!

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes dere mister muligheten for reservekraft fra startbank til trustere jeg da, når de kobles fra under bruk, eller kun lades via liten lader eller dynamo. Mener det blir en bedre løsning med dedikert batteri ved hver truster, paralellkoblet med startbank sammen med vinsj. Da står man fritt til å bytte forbruksbank til lithium, da den kun forsyner lette forbrukere, og ECU/styring, mens startmotor fortsatt trekker fra startbank, sammen med tunge forbrukere. Det er bygget slik fra fabrikk hos meg, og jeg kan ikke se noen ulempe med det så langt. 

Link to post
Share on other sites

Dette høres jo mye bedre ut.  Jeg antar du har VP D4/D6, siden du skriver ECU.  Hva slags båt har du?

 

Jeg har nok ECUen koblet til startbatteriene, for jeg kan starte motor selv om bare hovedbryteren til startbanken er på.

Er det problemfritt at startmotorens plussinngang får annen spenning enn ECUens plussinngang?  (ingen krysskoblinger?)

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Viknes med Yanmar 6LY3. Den har tilførsel til ecu/styreenhet fra forbruksbatteri gjennom en sikring og nøkkel rykter med 4 eller 6kvadrat. Kan ikke si akkurat hvor de har delt, men antar det er i nærheten av starter. Startstrøm og ettervarme ligger igjenn på start på babord, mens Styrestrøm kommer inn på stb side av motor. Burde ikke være så mye hokuspokus på Volvo heller, uten at jeg kjenner den. Jeg har to adskilte dynamoer, men det kan jeg ikke se gjør noen forskjell i forhold til en skillediode. Den hadde et vsr rele i tillegg når jeg fikk den, men dette har jeg fjernet. Før det, så kunne truster bruk slå inn på den elektroniske slureventilen, men merket ikke noe ellers. Min tanke er, at trenger jeg først trusterne, så skal jeg også ha tilgang på den kraften som er. Jeg synes også det virker å være en enklere løsning

Link to post
Share on other sites

Dette ville jo være ønskelig @Gullfisk, med Volvo er veldig spesifikk på at de ikke håndterer noe spenningsfall på denne størrelse under drift. Derfor skal vi nok være meget forsiktig med denne metoden. Ellers er jeg ikke uenig i at det hadde vært best.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Tror kanskje du misforstår meg @Sjøbliss. Ved at hovedstrøm til startmotor, går fra startbank sammen med truster, mens motorstyring og styrestrøm til startrele går fra forbruk, unngår man nettopp de tunge lastene sammen med styring, som gir spenningsdropp. Blir litt samme som å sette spenningstabilisator på styrestrøm. Men da må man jo selvfølgelig vite hvor det kan deles, så det blir riktig.

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev On 14.5.2020 at 7.27:

Takk @Joerg Becker. Hva er prisen på en slik BM? Jeg har liggende kraftig kabel frem til truster allerede, så dimensjon på kabelen er ikke et problem for meg. Litt usikker på om det mest praktiske oppsett er BM eller argofet. Heller kanskje mot det siste. Vurderer en dialog med importør av mine batterier for å diskutere. Men da ryker ladestrømfordeleren ut og denne inn i tilfelle. Uansett om det blir BM eller argofet så tror jeg at batteriet blir stående akter i hovedbanken. Siden kabelen er allerede lagt og har god dimensjonering. Fremme ved truster er det en god del mer jobb å lage plass til et nytt batteri.

 

Ved argofet vil jo dynamoen kunne bistå ved forbruk på trusteren. Den nevnte har støtte for 200A strøm. Dynamoen leverer ikke mer enn 115A, i praksis aldri sett mer enn 90A, men det monner en god del ved bruk og kan kanskje forsvare et batteri meg litt mindre h men med høy CCA.

 

Det er mer noe implantert tankefeil at dynamoer bidrar med noe stort/nevneverdig når vinsjene går.
For det første kan den ikke levere mer enn den gjør ved tomgang (pleier å være
mellom 5 - 30A, minus batterilading og minus parallell forbruk)
og kan så ikke bidra stort med spenning (V) heller.

Her kan man bestemme seg. Enten er det bare så lite strøm som trøster/vinsjen trekker,
da er et batteri alene både kraftig nok og et bedre kilde enn dynamoen,
eller dynamoen er uansett alt for svak når den skal forsyne/støtte noe større belastning.
Ønsker du annet da måtte du bruke en dynamo som har en litt annen effektkurve. :smiley:

Så, min mening er at det er bare å velge mellom korrekt batterikapasitet (Ah, og A) til
antisyklisk drift (= f.eks. BM eller liknende holder for å utjevne) eller ordentlig dynamo.

:fishing:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev On 14.5.2020 at 11.05:

Synes dere mister muligheten for reservekraft fra startbank til trustere jeg da, når de kobles fra under bruk, eller kun lades via liten lader eller dynamo. Mener det blir en bedre løsning med dedikert batteri ved hver truster, paralellkoblet med startbank sammen med vinsj. Da står man fritt til å bytte forbruksbank til lithium, da den kun forsyner lette forbrukere, og ECU/styring, mens startmotor fortsatt trekker fra startbank, sammen med tunge forbrukere. Det er bygget slik fra fabrikk hos meg, og jeg kan ikke se noen ulempe med det så langt. 

 

Jeg mistenker at jeg ikke kan forsyne ECU fra forbruksbanken på en VP D6  (har ikke sjekket 100%).  Uansett høres det fristende ut å parallellkoble batteriene for startmotor og thrustere.  Da skulle det vel bli bra futt i alle tre.  Jeg har i dag én VP D6 og to startbatterier med CCA på 510 A (EN) hver.  Hva om jeg bytter begge til Optima Redtop med CCA på 815 A (EN) og i tillegg monterer et ekstra Redtop i baugen med parallellkobling?  Da har jeg minst tredobbel CCA ift. hva hver thruster eller startmotor spesifiserer.  Jeg vet ikke om det likevel vil gi samme problem som trådstarter hadde med blackout på instrumenter, særlig hvis jeg bruker begge thrusterne samtidig.  Men jeg kunne iallfall prøvd med dette først.  Og får jeg problemet, kan jeg etterpå istedet putte en BM fra Jørg mellom det til startmotoren og de to til thrusterne, pluss det som trengs av endring på de kraftige kablene.

 

Det blir kanskje litt tidlig å skifte ut de to Sønnak Dual SR350 startbatteriene etter bare tre sesonger, men det er vel en fordel med identiske batterier i samme bank.

Og jeg tror de blybatteriene er litt i grenseland hvis begge thrusterne skal gå samtidig.  Har ikke lyst til å brenne noen reléer til thrusterne, siden QL ikke lages lenger...

 

Noen som har kommentarer eller forslag her?

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev On 14.5.2020 at 12.38:

Jeg har en Viknes med Yanmar 6LY3. Den har tilførsel til ecu/styreenhet fra forbruksbatteri gjennom en sikring og nøkkel rykter med 4 eller 6kvadrat. Kan ikke si akkurat hvor de har delt, men antar det er i nærheten av starter. Startstrøm og ettervarme ligger igjenn på start på babord, mens Styrestrøm kommer inn på stb side av motor. Burde ikke være så mye hokuspokus på Volvo heller, uten at jeg kjenner den. Jeg har to adskilte dynamoer, men det kan jeg ikke se gjør noen forskjell i forhold til en skillediode. Den hadde et vsr rele i tillegg når jeg fikk den, men dette har jeg fjernet. Før det, så kunne truster bruk slå inn på den elektroniske slureventilen, men merket ikke noe ellers. Min tanke er, at trenger jeg først trusterne, så skal jeg også ha tilgang på den kraften som er. Jeg synes også det virker å være en enklere løsning

 

Viknes fikk store problemer med hendelstyringen på Yanmar 369 hk versjonen (elektroniske hendler og elektronisk styrt dieselpumpe)  da denne ble montert basert på samme batterioppsett som 340 hk versjonen som var en ren manuelt styrt motor med wiregass.

 

Systemet tålte ingen form for spenningsvariasjoner før sluresystemet fusket og det var i praksis ikke brukbart til f.eks. fiske. En rekke båter måtte få ombygd batterisystemene med å sette inn bedre separering, egne dynamoer osv.  For noen ble dette en disputt om hvem som skulle ta kostnadene.

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev for 5 timer siden:

 

Jeg mistenker at jeg ikke kan forsyne ECU fra forbruksbanken på en VP D6  (har ikke sjekket 100%).  Uansett høres det fristende ut å parallellkoble batteriene for startmotor og thrustere.  Da skulle det vel bli bra futt i alle tre.  Jeg har i dag én VP D6 og to startbatterier med CCA på 510 A (EN) hver.  Hva om jeg bytter begge til Optima Redtop med CCA på 815 A (EN) og i tillegg monterer et ekstra Redtop i baugen med parallellkobling?  Da har jeg minst tredobbel CCA ift. hva hver thruster eller startmotor spesifiserer.  Jeg vet ikke om det likevel vil gi samme problem som trådstarter hadde med blackout på instrumenter, særlig hvis jeg bruker begge thrusterne samtidig.  Men jeg kunne iallfall prøvd med dette først.  Og får jeg problemet, kan jeg etterpå istedet putte en BM fra Jørg mellom det til startmotoren og de to til thrusterne, pluss det som trengs av endring på de kraftige kablene.

 

Det blir kanskje litt tidlig å skifte ut de to Sønnak Dual SR350 startbatteriene etter bare tre sesonger, men det er vel en fordel med identiske batterier i samme bank.

Og jeg tror de blybatteriene er litt i grenseland hvis begge thrusterne skal gå samtidig.  Har ikke lyst til å brenne noen reléer til thrusterne, siden QL ikke lages lenger...

 

Noen som har kommentarer eller forslag her?

 

Du mister jo hele redundansen i systemet ved å forsyne ECU fra forbruksbank. Om du noensinne tømmer forbruksbanken vil du jo aldri få start på motor selv ved fullt startbatteri. Ville heller ha satt et optima redtop ved hver thruster, da skal problemene være ute av verden. Jeg tenker følgende:

 

-Hold motorbatterier helt adskilt fra store forbrukere på D-serien. Benytt kun det separate startbatteriet til motor.

 

-Hold forbruksbatteriene adskilt fra thrusterbatteriene, det er litt dumt å kjøre en hel dag for å lade strøm og så tømme forbruksbatteribanken ved litt uheldig manuvrering/thrusterbruk før en dag eller to i uthavn. For så å ikke forstå hvorfor forbruksbatteriene varer så kort tid.

 

-Sett inn separate redtop etc. ved hekkthruster og baugthruster. Disse er mer enn nok til den bruken du trenger.

 

-Det er ingen ting i veien for å etablere mekanisk betjente nødforbindelser mellom batteribankene som har normalposisjon "åpen" stilling.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

 

Viknes fikk store problemer med hendelstyringen på Yanmar 369 hk versjonen (elektroniske hendler og elektronisk styrt dieselpumpe)  da denne ble montert basert på samme batterioppsett som 340 hk versjonen som var en ren manuelt styrt motor med wiregass.

 

Systemet tålte ingen form for spenningsvariasjoner før sluresystemet fusket og det var i praksis ikke brukbart til f.eks. fiske. En rekke båter måtte få ombygd batterisystemene med å sette inn bedre separering, egne dynamoer osv.  For noen ble dette en disputt om hvem som skulle ta kostnadene.

Det kan jeg godt forestille meg. Du klarer ikke bygge et så stivt 12V anlegg med tunge forbrukere, uten at det virker inn på følsomt utstyr. Det er derfor trådstarter har problemer. Da må det være med spenningsstabilisator på styreforsyning, eller eget batteri via dcdc lader, muligens via diodeskille. Eller som Volvo anbefaler, helt adskilt. På Yanmar med ettervarme, ville nok det også kunne kødde til sluregir etter oppstart. På min satt det Bep vsr, men det klarer ikke stoppe droppene fra truster, så det ble fjernet. Nå har jeg bare lette forbrukere sammen med styring, og stabilt sluregir. Manuell crossover bryter finnes, og om det blir feil på forbruk så den dør helt, kobler jeg den over på et par minutter. 

Separate batterier ved truster er hvertfal ikke feil. Satt inn 55ah Optima nå fremme på se80, og fikk nok 20%+ mere kraft, og 75ah optima på se 100 bak. Men jeg skiller de ikke fra start, og har ikke en slapp forbruksbank som ettermating etter noen dager i uthavn. 

 

Link to post
Share on other sites

Takk @Chiefengineer for gode råd.  Da må jeg vel skaffe meg en sånn BM lader fra Jørg, som lader fra et batteri inntil dette batteriet havner under 12,8 V.  Hvilket opplegg bør jeg velge?

a) Thrusterbank lader starbatteri

b) Startbatteri lader thrusterbank

c) Forbruksbank (blir LiFePO4) lader thrusterbank

Sistnevnte vil vel trenge en "brems" eller manuell bryter siden hvilespenningen på den forbruksbanken neppe kommer under 12,8 V.

Derfor frister det å velge en av de to første, men det går kanskje ut over levetiden, siden alle Redtop-batteriene helst bør stå fulle...?

 

Jeg har i dag fire hovedbrytere ved batteriene: engine, service, bowthruster og spare.  "Spare" er koblet til hekkthruster.  Kunne vært fristende å koble begge thrusterne til "bowthruster" og benytte "spare" til eventuell nødsammenkobling av batterier, men én sånn bryter er kanskje litt i grenseland også hvis jeg kjører begge thrusterne samtidig?
IMG_2146.jpg.d6605c8e9029c2345563ebfc53c408da.jpg

 

image.png.9c96289e269bfde26350a1b7ceec7eab.png

 

Eventuell nødsammenkobling av en sprek 375 Ah LiFePo4 bank mot et tomt startbatteri, kan jeg kanskje glemme, for da tar gjerne strømstyrken helt av?  Nødsammenkobling må vel være bare for å få hjelp av thrusterbatteriene når startbatteriet alene sliter med å starte motoren...

Link to post
Share on other sites

Jeg er i samme båt som deg og har tenkt å bytte forbruks banken til Litium. Start batteri barbord blir koblet mot batteriet i baugen (to like 115Ah batterier) med en hovedstrømsbryter som skiller dem. Kablene er tykke og ligger der allerede. Da lader startbatteriet baug batteriet så lenge de er sammenkoblet.

 

Mulig jeg gir baug batteriet eget ladeopplegg senere om jeg opplever at startbatteriet får spenningsdropp under bruk av baugpropell.

 

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Jeg har en sånn skillediode-sak mellom forbruks- og startbank idag:

Klikk for å forstørre bilde

 

Kanskje jeg istedet for en sånn liten batteri-til-batteri lader skulle bytte ut den skillediode-saken jeg har, med en argofet ladeskiller:

Victron Argofet 200-3 3 Batt. 200A Is./Low Loss

Da får jeg egentlig to problemer:

a) Plagsomt høy ladespenning for LiFePo4-batteriene underveis, hvis de har blitt fulle. (14,5 V kan begynne å gi oksidering som begynner å spise av kapasiteten).  Dette problemet har jeg allerede med dagens opplegg, siden det trolig ligger en sense-kabel fra dynamoen til en batteribank.

b) Som beskrevet i linken, kan det bli LiFePo4-banken som ender opp med å sende mest strøm til f.eks. starter pga den høye hvilespenningen til LiFePo4 batterier.

 

Da kan jeg vel løse begge problemene på en gang hvis jeg kobler den skillediode-saken (øverst) mellom argofet ladeskilleren og LiFePo4-banken....?  Jeg må i så fall plassere sensekabel fra dynamo på startbatteriet.

 

Jeg kan forresten kanskje klare meg med den argofet varianten som har bare to utganger.  Den ene utgangen kan gå til startbatteriet, mens den andre kan deles mellom thrusterbanken og skilledioden som forsyner lithiumbatteriene.

 

Hvis jeg da kjører thrusterne, kommer det ingen strøm baklengs ut av lithiumbatteriene via skillediode, men vil argofet ladeskilleren isolere thrusterbanken raskt nok til at spenningen ikke faller i startbatteriet og ECU-en rammes av spenningsfallet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...