Jump to content

Edit History

arnearmoa

arnearmoa


(trykkfeil)

Takker for bra innspill @Joerg Becker.

 

Siden ArgoFet fra Victron fins med tre utganger, så trenger jeg vel ikke det IF-reléet du nevner...?

 

Jeg må vel grave litt for å finne ut hvilken kabel dynamoen bruker til sensing, og sikre at denne måler på startbatteriet.

Det blir et Redtop 50Ah som startbatteri, og jeg ser for meg to stykk lysegrå Blutetop 66 Ah (evt. tilsvarende Yellowtop 66 Ah) til thrusterne, parallellkoblet via de samme tykke kablene som originalt forsynte baugthruster "bakfra", men ett foran og ett bak nå.

 

Jeg har lest at pulslader ikke er optimalt for AGM batterier, så jeg bør kanskje fjerne den Ladix laderen likevel (det ser ut til å oppføre seg som en pulslader???).  Da blir det fort en Victron Phoenix Smart IP43 med 3 utganger, så får jeg bare sette den opp sånn at den er mest mulig snill med både AGM- og Lithium bankene.

 

Så spørs det bare om jeg må kline til med Balmar dynamoregulator på toppen av alt.  Penga flyr.  Jeg kunne kanskje trikset meg unna sistnevnte ved å ta vare på dagens diodeskiller og lage manuell valgmulighet for at lithiumbanken får lading fra argofet enten direkte, via diode, eller ikke no lading...

 

Kunne også friste litt å utsette innkjøpet av de to thrusterbatteriene og bruke mine gamle startbatterier en stund.  De er ikke akkurat optimale forsåvidt, men da skyver jeg litt på utgiftene.  De er Sønnak Dual SR350 80 Ah CCA=510 A (EN).
Vil noen batterier etterhvert drepe noen av de andre da?  Hvilke i så fall? (Håper sistnevnte er de eneste som lider i så fall, og at thruster-reléene overlever)

 

Satser på at jeg får klare meldinger hvis jeg er på vei til å dumme meg ut her nå. :crazy:

arnearmoa

arnearmoa

Takker for bra innspill @Joerg Becker.

 

Siden ArgoFet fra Victron fins med tre utganger, så trenger jeg vel ikke det IF-reléet du nevner...?

 

Jeg må vel grave litt for å finne ut hvilken kabel dynamoen bruker til sensing, og sikre at denne måler på startbatteriet.

Det blir et Redtop 50Ah som startbatteri, og jeg ser for meg to stykk lysegrå Blutetop 66 Ah (evt. tilsvarende Yellowtop 66 Ah) til thrusterne, parallellkoblet via de samme tykke kablene som originalt forsynte baugthruster "bakfra", men ett foran og ett bak nå.

 

Jeg har lest at pulslader ikke er optimalt for AGM batterier, så jeg bør kanskje fjerne den Ladix laderen likevel (det ser ut til å oppføre seg som en pulslader???).  Da blir det fort en Victron Phoenix Smart IP43 med 3 utganger, så får jeg bare sette den opp sånn at den er mest mulig snill med både AGM- og Lithium bankene.

 

Så spørs det bare om jeg må kline til med Balmar dynamoregulator på toppen av alt.  Penga flyr.  Jeg kunne kanskje trikset meg unna sistnevnte ved å ta vare på dagens diodeskiller og lage manuell valgmulighet for at lithiumbanken enten får lading fra argofet enten direkte, via diode, eller ikke no lading...

 

Kunne også friste litt å utsette innkjøpet av de to thrusterbatteriene og bruke mine gamle startbatterier en stund.  De er ikke akkurat optimale forsåvidt, men da skyver jeg litt på utgiftene.  De er Sønnak Dual SR350 80 Ah CCA=510 A (EN).
Vil noen batterier etterhvert drepe noen av de andre da?  Hvilke i så fall? (Håper sistnevnte er de eneste som lider i så fall, og at thruster-reléene overlever)

 

Satser på at jeg får klare meldinger hvis jeg er på vei til å dumme meg ut her nå. :crazy:



×
×
  • Create New...