Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

arnearmoa skrev On 27.5.2020 at 20.46:
Sitat

Siden ArgoFet fra Victron fins med tre utganger, så trenger jeg vel ikke det IF-reléet du nevner...?

IF ble nevnet med tanke på deres problemer med Volvo Penta ECU
som reagerer på spenningsfall og variasjoner og derfor ikke skal ha tilkoblet stor forbruk på samme kretsen.
If har, som nevnet, mulighet for å impulsstyre den og slå den av ved bruk av storforbrukerne og 30 sekunder etter hvert.
Sammen med bra kapasitet i baugen ville dette løse problemet med spenningsfall i systemet.
Billig, enkelt.

ArgoFet gjør dette også, men så må man sjekke kabeltverrsnitt ift dynamoeffekt som kan flyte mens trusteren blir brukt.
Jeg, i motsetning til alle "privaterås" her, må tenke worst case, alltid, og huske på alle muligheter selv om mange kan være lite sannsynlig.
Ber om å holde dette i minnet.
 

Sitat

Det blir et Redtop 50Ah som startbatteri,

Kan være ok.
 

Sitat

og jeg ser for meg to stykk lysegrå Blutetop 66 Ah .... til thrusterne,

...når Ah stemmer.
Jeg vet ikke om noen truster som kan leve med 70Ah. Minste jeg vet om er 130Ah.

Sitat

(evt. tilsvarende Yellowtop 66 Ah)

Feil.

 

Sitat

Jeg har lest at pulslader ikke er optimalt for AGM batterier, så jeg bør kanskje fjerne den Ladix laderen likevel (det ser ut til å oppføre seg som en pulslader???).  Da blir det fort en Victron Phoenix Smart IP43 med 3 utganger, så får jeg bare sette den opp sånn at den er mest mulig snill med både AGM- og Lithium bankene.

"Glatt" spenning er alltid det beste for bly. Med mindre den er 0-energetisk, som f.eks. med desulfatorer.
Finn deg en lader som kan lade rask (<28% av kapasiteten i forbruksbatteriene) og som kan justeres til Bulk 14.6 / Float 13.3V (til AGM) pluss parallel forbruk (når det er seilbåt som seiles)

da er du ferdig med det.
 

Sitat

Så spørs det bare om jeg må kline til med Balmar dynamoregulator på toppen av alt.  Penga flyr.  Jeg kunne kanskje trikset meg unna sistnevnte ved å ta vare på dagens diodeskiller og lage manuell valgmulighet for at lithiumbanken får lading fra argofet enten direkte, via diode, eller ikke no lading...

Det må du finne ut selv.
Jeg bare smiler regelmessig over ordbruk "penge flyr" og "dyrt med Balmar" eller
også andre gode fordi effektive ladekilder når man ser at akkurat dette er elementær og engangskostnad, 
mens noe samtidig forteller at de bruker mange ti- og delvis hundretusenkroners for all mulig dill dall som bare er leketøy.
Jeg har forresten sluttet å svare på slike diskusjoner, og enkle mennesker, som bare bruker min levetid. :smiley:
 

Sitat

Kunne også friste litt å utsette innkjøpet av de to thrusterbatteriene og bruke mine gamle startbatterier en stund.  De er ikke akkurat optimale forsåvidt, men da skyver jeg litt på utgiftene.  De er Sønnak Dual SR350 80 Ah CCA=510 A (EN).
Vil noen batterier etterhvert drepe noen av de andre da?  Hvilke i så fall? (Håper sistnevnte er de eneste som lider i så fall, og at thruster-reléene overlever)

Sjekk gjerne forskjellen mellom EN og DIN.
Husk på at dine Sønnak-slappi-batterier evt. ikke holder mål mht til spenning, og at det er spenning men ikke strøm
som holder trustermotorer i liv. :smiley:


Nå blir det travelt her, som sier at jeg ikke kan bidra med mer her for en stund.
Men andre vet like mye og hjelper sikkert til, om de orker.

Ha en nok så trivelig helg og husk på å bruke solkrem.

:fishing:
Jørg

Joerg Becker

Joerg Becker

arnearmoa skrev On 27.5.2020 at 20.46:
Sitat

Siden ArgoFet fra Victron fins med tre utganger, så trenger jeg vel ikke det IF-reléet du nevner...?

IF ble nevnet med tanke på deres problemer med Volvo Penta ECU
som reagerer på spenningsfall og variasjoner og derfor ikke skal ha tilkoblet stor forbruk på samme kretsen.
If har, som nevnet, mulighet for å impulsstyre den og slå den av ved bruk av storforbrukerne og 30 sekunder etter hvert.
Sammen med bra kapasitet i baugen ville dette løse problemet med spenningsfall i systemet.
Billig, enkelt.

ArgoFet gjør dette også, men så må man sjekke kabeltverrsnitt ift dynamoeffekt som kan flyte mens trusteren blir brukt.
Jeg, i motsetning til alle "privaterås" her, må tenke worst case, alltid, og huske på alle muligheter selv om mange kan være lite sannsynlig.
Ber om å holde dette i minnet.
 

Sitat

Det blir et Redtop 50Ah som startbatteri,

Kan være ok.
 

Sitat

og jeg ser for meg to stykk lysegrå Blutetop 66 Ah .... til thrusterne,

...når Ah stemmer.
Jeg vet ikke om noen truster som kan leve med 70Ah. Minste jeg vet om er 130Ah.

Sitat

(evt. tilsvarende Yellowtop 66 Ah)

Feil.

 

Sitat

Jeg har lest at pulslader ikke er optimalt for AGM batterier, så jeg bør kanskje fjerne den Ladix laderen likevel (det ser ut til å oppføre seg som en pulslader???).  Da blir det fort en Victron Phoenix Smart IP43 med 3 utganger, så får jeg bare sette den opp sånn at den er mest mulig snill med både AGM- og Lithium bankene.

"Glatt" spenning er alltid det beste for bly. Med mindre den er 0-energetisk, som f.eks. med desulfatorer.
Finn deg en lader som kan lade rask (<28% av kapasiteten i forbruksbatteriene) og som kan justeres til Bulk 14.6 / Float 13.3V (til AGM) da er du ferdig.
 

Sitat

Så spørs det bare om jeg må kline til med Balmar dynamoregulator på toppen av alt.  Penga flyr.  Jeg kunne kanskje trikset meg unna sistnevnte ved å ta vare på dagens diodeskiller og lage manuell valgmulighet for at lithiumbanken får lading fra argofet enten direkte, via diode, eller ikke no lading...

Det må du finne ut selv.
Jeg bare smiler regelmessig over ordbruk "penge flyr" og "dyrt med Balmar" eller
også andre gode fordi effektive ladekilder når man ser at akkurat dette er elementær og engangskostnad, 
mens noe samtidig forteller at de bruker mange ti- og delvis hundretusenkroners for all mulig dill dall som bare er leketøy.
Jeg har forresten sluttet å svare på slike diskusjoner, og enkle mennesker, som bare bruker min levetid. :smiley:
 

Sitat

Kunne også friste litt å utsette innkjøpet av de to thrusterbatteriene og bruke mine gamle startbatterier en stund.  De er ikke akkurat optimale forsåvidt, men da skyver jeg litt på utgiftene.  De er Sønnak Dual SR350 80 Ah CCA=510 A (EN).
Vil noen batterier etterhvert drepe noen av de andre da?  Hvilke i så fall? (Håper sistnevnte er de eneste som lider i så fall, og at thruster-reléene overlever)

Sjekk gjerne forskjellen mellom EN og DIN.
Husk på at dine Sønnak-slappi-batterier evt. ikke holder mål mht til spenning, og at det er spenning men ikke strøm
som holder trustermotorer i liv. :smiley:


Nå blir det travelt her, som sier at jeg ikke kan bidra med mer her for en stund.
Men andre vet like mye og hjelper sikkert til, om de orker.

Ha en nok så trivelig helg og husk på å bruke solkrem.

:fishing:
Jørg



×
×
  • Create New...