Joerg Becker Svart 22.Mai.2020 Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 Hvorfor ikke bare bruke som Volvo ønsker - startbatteri til start - forbruksbatteri til forbruk - baugbatteri til baugtruster* NB: (* med masse Ah...please, fordi CCA er feil forutsetning uten Ah siden spenningen vil stupe voldsom etter to sekunder.) NB2: Nei, jeg diskuterer ikke Optima som baugbatteri (det gjør i grunn ikke en gang Optima) NB3: Hvis noen bare må bruke Optima, da i det tilfellet her bare BlueTop med lysegrå hus. Uansett måtte det da bli mange nok for også å levere passe stor kapasitet. Så videre: - Regulator på dynamo for å holde spenningene i sjakk. - ArgoFet mellom dynamo og start/forbruk (NB: med høy strøm og sense til forbruk bør man se på startbatteriet ang. spenninger) - Sterling IF-relé mellom start og trøsterbatteri (den har en kontakt til å koble ut når start eller trøster slår inn) Bare som innspill. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
arnearmoa Svart 27.Mai.2020 Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 (redigert) Takker for bra innspill @Joerg Becker. Siden ArgoFet fra Victron fins med tre utganger, så trenger jeg vel ikke det IF-reléet du nevner...? Jeg må vel grave litt for å finne ut hvilken kabel dynamoen bruker til sensing, og sikre at denne måler på startbatteriet. Det blir et Redtop 50Ah som startbatteri, og jeg ser for meg to stykk lysegrå Blutetop 66 Ah (evt. tilsvarende Yellowtop 66 Ah) til thrusterne, parallellkoblet via de samme tykke kablene som originalt forsynte baugthruster "bakfra", men ett foran og ett bak nå. Jeg har lest at pulslader ikke er optimalt for AGM batterier, så jeg bør kanskje fjerne den Ladix laderen likevel (det ser ut til å oppføre seg som en pulslader???). Da blir det fort en Victron Phoenix Smart IP43 med 3 utganger, så får jeg bare sette den opp sånn at den er mest mulig snill med både AGM- og Lithium bankene. Så spørs det bare om jeg må kline til med Balmar dynamoregulator på toppen av alt. Penga flyr. Jeg kunne kanskje trikset meg unna sistnevnte ved å ta vare på dagens diodeskiller og lage manuell valgmulighet for at lithiumbanken får lading fra argofet enten direkte, via diode, eller ikke no lading... Kunne også friste litt å utsette innkjøpet av de to thrusterbatteriene og bruke mine gamle startbatterier en stund. De er ikke akkurat optimale forsåvidt, men da skyver jeg litt på utgiftene. De er Sønnak Dual SR350 80 Ah CCA=510 A (EN). Vil noen batterier etterhvert drepe noen av de andre da? Hvilke i så fall? (Håper sistnevnte er de eneste som lider i så fall, og at thruster-reléene overlever) Satser på at jeg får klare meldinger hvis jeg er på vei til å dumme meg ut her nå. Redigert 27.Mai.2020 av arnearmoa (trykkfeil) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 29.Mai.2020 Del på Facebook Svart 29.Mai.2020 (redigert) arnearmoa skrev On 27.5.2020 at 20.46: Sitat Siden ArgoFet fra Victron fins med tre utganger, så trenger jeg vel ikke det IF-reléet du nevner...? IF ble nevnet med tanke på deres problemer med Volvo Penta ECU som reagerer på spenningsfall og variasjoner og derfor ikke skal ha tilkoblet stor forbruk på samme kretsen. If har, som nevnet, mulighet for å impulsstyre den og slå den av ved bruk av storforbrukerne og 30 sekunder etter hvert. Sammen med bra kapasitet i baugen ville dette løse problemet med spenningsfall i systemet. Billig, enkelt. ArgoFet gjør dette også, men så må man sjekke kabeltverrsnitt ift dynamoeffekt som kan flyte mens trusteren blir brukt. Jeg, i motsetning til alle "privaterås" her, må tenke worst case, alltid, og huske på alle muligheter selv om mange kan være lite sannsynlig. Ber om å holde dette i minnet. Sitat Det blir et Redtop 50Ah som startbatteri, Kan være ok. Sitat og jeg ser for meg to stykk lysegrå Blutetop 66 Ah .... til thrusterne, ...når Ah stemmer. Jeg vet ikke om noen truster som kan leve med 70Ah. Minste jeg vet om er 130Ah. Sitat (evt. tilsvarende Yellowtop 66 Ah) Feil. Sitat Jeg har lest at pulslader ikke er optimalt for AGM batterier, så jeg bør kanskje fjerne den Ladix laderen likevel (det ser ut til å oppføre seg som en pulslader???). Da blir det fort en Victron Phoenix Smart IP43 med 3 utganger, så får jeg bare sette den opp sånn at den er mest mulig snill med både AGM- og Lithium bankene. "Glatt" spenning er alltid det beste for bly. Med mindre den er 0-energetisk, som f.eks. med desulfatorer. Finn deg en lader som kan lade rask (<28% av kapasiteten i forbruksbatteriene) og som kan justeres til Bulk 14.6 / Float 13.3V (til AGM) pluss parallel forbruk (når det er seilbåt som seiles) da er du ferdig med det. Sitat Så spørs det bare om jeg må kline til med Balmar dynamoregulator på toppen av alt. Penga flyr. Jeg kunne kanskje trikset meg unna sistnevnte ved å ta vare på dagens diodeskiller og lage manuell valgmulighet for at lithiumbanken får lading fra argofet enten direkte, via diode, eller ikke no lading... Det må du finne ut selv. Jeg bare smiler regelmessig over ordbruk "penge flyr" og "dyrt med Balmar" eller også andre gode fordi effektive ladekilder når man ser at akkurat dette er elementær og engangskostnad, mens noe samtidig forteller at de bruker mange ti- og delvis hundretusenkroners for all mulig dill dall som bare er leketøy. Jeg har forresten sluttet å svare på slike diskusjoner, og enkle mennesker, som bare bruker min levetid. Sitat Kunne også friste litt å utsette innkjøpet av de to thrusterbatteriene og bruke mine gamle startbatterier en stund. De er ikke akkurat optimale forsåvidt, men da skyver jeg litt på utgiftene. De er Sønnak Dual SR350 80 Ah CCA=510 A (EN). Vil noen batterier etterhvert drepe noen av de andre da? Hvilke i så fall? (Håper sistnevnte er de eneste som lider i så fall, og at thruster-reléene overlever) Sjekk gjerne forskjellen mellom EN og DIN. Husk på at dine Sønnak-slappi-batterier evt. ikke holder mål mht til spenning, og at det er spenning men ikke strøm som holder trustermotorer i liv. Nå blir det travelt her, som sier at jeg ikke kan bidra med mer her for en stund. Men andre vet like mye og hjelper sikkert til, om de orker. Ha en nok så trivelig helg og husk på å bruke solkrem. Jørg Redigert 29.Mai.2020 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
arnearmoa Svart 29.Mai.2020 Del på Facebook Svart 29.Mai.2020 Tusen takk for svar. Første skikkelige utedag i sola. Allerede for sent når jeg kom på at det fins solkrem Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 29.Mai.2020 Del på Facebook Svart 29.Mai.2020 (redigert) .... og QL anbefaler 100Ah/800A til thruster (til én forsåvidt) Redigert 29.Mai.2020 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 29.Mai.2020 Del på Facebook Svart 29.Mai.2020 arnearmoa skrev for 1 time siden: .... og QL anbefaler 100Ah/800A til thruster (til én forsåvidt) Det pleier å være "anbefalt" Minste-kapasitet. "Optimal"-minste kapasitet finner man når man beregner med vanlig arbeidstid (en bruker trusteren "10" sek og en annen kanskje "90" sek), og da med grunnlag i SoC97 etter det slik at batteriene arbeider antisyklisk. Kapasiteten blir da kanskje "litt" større enn en drømte om før, men batteriene blir jo så lykkelige og trusteren omsider ganske så sprek. Bare litt om gammeldags praksis, som kan være like aktuell i dag. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
arnearmoa Svart 14.Juni.2020 Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 Har ikke skjedd all verden enda her, men jeg pønsker på bl.a. gjerne kunne la båten stå med kjøleskap påslått i hjemmehavn uten at lithiumbatteriene trenger å stå med påtrykt spenning. Tenkte at det kunne løses med en ekstra bryter mellom lithiumbatteriene og hovedbryter for forbruksbanken. Hvis jeg kobler dem ut, får den vanlige hovedbryteren til forbruk strømmen sin fra bare landstrømladeren (evt. dynamo underveis). Se forenklet skisse over planlagt opplegg: Noen av kablene kunne vært koblet mer direkte, men det har litt sammenheng med eksisterende kabling osv. Gul er sensekabel, koblet til startbatteriet (redtop), tynne streker er lading. Så for meg en Victron Phoenix IP43 lader med 50A og Victron Argofet ladeskiller mot alle tre bankene. Den hovedbryteren for "Spare" blir kun for å koble thrusterbanken til startbatteriet ved evt. behov. Den nøkkelen vil ikke stå i til vanlig. Landstrømladeren kunne teoretisk programmeres helt for lithium, inkludert f.eks. avslutte lading etter absorb, og optimalt burde jeg hatt laderegulator til dynamoen osv. men det er jo to typer batterier her, og potensielt forbruk, så jeg vil ha en floatspenning, og jeg tenkte jeg manuelt kunne passe på at evt. fulle lithumbatterier ikke får langvarig 14,5 V på langtur, som vel er det viktigste, og unngå float på lithiumbanken i ukesvis, når jeg har landstrøm og kjøleskap påslått. Er det problematisk å ha forbruk på en kurs "uten batterier" når laderen/dynamoen parallelt lader andre batterier som er "gjemt" bak ladeskilleren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.