Jump to content

Volvo Penta Tamd 122-610 hk, svakheter?


pv42

Recommended Posts

Jeg stilte samme spørsmål til flere Volvo-mekanikere for et par år siden i forbindelse med at jeg så på flere båter med disse motorene, typisk Princess og Fairline 50-55 fot fra midten til slutten av 90-tallet. Var også i dialog med flere selgere, samt at jeg sjekket enkelte utenlandske fora.

 

Mitt inntrykk var i hovedsak meget bra. Alle jeg spurte ga til svar at dette er svært robuste og grovt dimensjonerte motorer. Som du sikkert har sett ble de på slutten av 90-tallet avløst av D12 som sikkert er endret på en del punkter. Litt mindre røyk ved kaldstart og sikkert litt lavere forbruk. Men ytelsesmessig er TAMD 122 (610 hk)  på nivå med D12-615. Modeller fra 99 har også EDC, som er en tidlig men god variant av Volvos elektroniske styringssystem, som er basert på SAE J1708. Dette tillater deg å hente ut diverse digitale data fra motoren og presentere f eks i en plotter via et interface.

 

Hvis du finner en båt med denne motoren som har vært vedlikeholdt ordentlig, så skal i hvert fall ikke motoren være en grunn til å styre unna. Dette er motorer som er bygget for å gå svært mye lenger enn de mindre Volvo-motorene av samme årgang. Samme motor ble jo også brukt i busser, landbruksmaskiner, lastebiler, generatorer osv, så det er kurant å få tak i både deler og alt av filtre osv.

 

Uten å si noe spesielt om TAMD 122 så kan jeg vel anbefale å spesielt sjekke de delene av motoren som er i direkte kontakt med sjøvann. Det gjelder jo alle båtmotorer. I tillegg vil jeg nevne at alt som er av ledninger og elektronikk vil kunne korrodere. Igjen, helt uavhengig av merke, men mer et resultat av lang tid i tøft miljø. EDC-systemet vil typisk kunne sende en feilkode som ikke er reell, rett og slett pga spenningsfall ved korrosjon i kontaktflater. Det fikses ved å dra ut kontakt, pusse lett og sprøyte på litt CRC 2-26. Du opplever nøyaktig samme problem (antakelig verre) på EVC-systemet fra midt på 2000-tallet og utover.

 

Her er en liste over 122-motorer med årstall og antall hk fra-til. Den du har sett på er da sannsynligvis TAMD 122P-C. I praksis tror jeg alle 122P-C i lystbåter er levert med 610 hk, men det kan være at Volvo også kunne tilby denne i en svakere variant, dvs ned i 530 hk som vist i tabellen.

 

Sikkert mange her på forumet som har mer hands-on erfaring med disse dyrene. Tror de må skytes med grovt kaliber for å bli tatt livet av.

Lykke til. 

 

TAMD122A 1988 2002 183-400 
TAMD122AF 1991 1991 183-400 
TAMD122C 1988 1989 173-450 
TAMD122D 1989 1996 432-462 
TAMD122P-A 1995 2002 530-600 
TAMD122P-B 1996 1999 600 
TAMD122P-C 1996 2001 530-610 
TMD122A 1988 2000 300-320 
Link to post

Som genset har vi hatt 122 motorer som har gått 40.000 timer, men det er ikke der utfordringen ligger. Som nevnt over er det sjøvannsiden. Kjør fullt i er kvarter så ser du i hvertfall om det er noen kjølere på gang. Samme med eksosbend, enten ruster de i filler etter turboen eller også brenner de innvendig om de er kjørt med for lavt kjølevannsnivå.

Utover det så er det vel den beste motore Volvo har laget. Nå er den til slutt ute av produksjon men den blokka er vel produsert i over 30 år


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...