Jump to content

Blir AIS fishing bouy synlige på Marine traffic?


Mr-kimmi

Recommended Posts

Gå inn på MT og klikk på mottakeren du vil vite mer om, så står det høyden over havet der.

 

ais_holmestrand.jpg.7631484ab9ebf3078fbb000802b77a21.jpg

 

ais_son.jpg.618dbaf784aa185830ac9f9568ec4027.jpg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du har vel sikkert en godkjent bøye, og et eget MMSI nr på den? Om ikke kan du være helt sikker på at den ikke blir vist, grunnen er ganske enkelt at det er en ulovlig sender. 

Og hvorfor vi i all verden skulle gidde å bruke ressurser på å rapportere om noens fiskegarn, det går langt over hodet på meg.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hva æ skal tenke om ditt svar!!? Har lest det 7 ganger no! Ble bare mere å mere iritert! Men, okey!? Men skal heller forklare deg!  Selvfølgelig har de fire byene mmsi nr.  Det har også mitt fiskefartøy! har aldri hørt om ulovlige AIS BOUY! Men om det skulle finnes, så er mine garantert lovlig! De er kjøpt  på Carl Stahl i Honningsvåg. Og grunnen til at vi bruker AIS bøye? Er fordi? Hør på dette! Når bruket vi Feske med er i havet!? om det er Line, garn, eller kongekrabbeteiner!  Så melder vi posisjon inn til Kystvakta på Sortland, å plutselig så er det merket kart maskinen til båtene som er i nærheten! Å AIS bouy  bruker vi lettere kan finne frem til uke på nøyaktig posisjon i snøfokk mørke osv, i tillegg så vises det i kartet!  så  vi slipper at F:FEKS frakteskip, Hurtigruta, osv går rett på staurene våres!    er ikke for moro skyld Vi bruker opp i 10 000 kr på bøyer! 

Håper du ble litt klokere på hvordan dette fungerer.. ? 

Link to post
Share on other sites

Så bra du har lovlige bøyer, du tilhører ikke et flertall. Hvor irritert du er fordi frivillige ikke ønsker å rapportere signalet ditt er meg revnende likegyldig.
 
Kontekst her er hovedsaklig lystbåt, og langt den store majoriteten befinner seg sørpå. AtoNs er sjeldent tema.
Her er  også AIS-støy et såpass problem at Sjøfartsdirektoratet offentlig ber folk(lystbåt) å skru av senderene når de står på land så ikke skipstrafikken forstyrres. Ulovlige AIS-kina bøyer er et betydelig problem worldwide, det er svære bøter for bruk av disse eks. i USA fordi de ikke er godkjente.

Leia her pepres i høstmånedene av teiner, om disse alle skulle AIS-merkes ville det nær ødelegge verdien av systemet IMO. Jeg kjøper heller en bedre propellkniv og en god cognac å feire med, enn å rapportere toskhuenes redskap noe som helst sted.
De av oss som private sender info til Marinetraffic gjør det på eget initiativ, for egen kost. Vi sender ikke annet enn det vi finner verdifullt å sende. De større som Kystverket, telenor osv sender ikke mye annet en klasse A. 


Rekkevidden på en sender som står nær overflaten er begrenset, om noen skulle ville rapportere slikt, er de avhengige av at signalet når dem.
Marinetraffics hjelp om visning av AtoN finner du her: https://help.marinetraffic.com/hc/en-us/articles/205040287-Display-Lights-AtoN-on-the-Live-Map , ikke forvent å se for mye fiskeredskap der.

Link to post
Share on other sites

SamH skrev for 1 time siden:



Leia her pepres i høstmånedene av teiner, om disse alle skulle AIS-merkes ville det nær ødelegge verdien av systemet IMO.

 

Veldig enig, det må jo være like lett/greit for fiskerne og merke posisjonen på bruket på egen plotter når de setter det i sjøen...

De få meterne de da må lete for å finne igjen bruket/bøyen i mørke bør de tåle...

 

 

Link to post
Share on other sites

Blir litt annet forhold når man fisker på storhavet. Vanskelig å trekke garnlenka når det står en annen 3 km lang lenke over den.

Derfor rapporterer man hvor man setter slik at man unngår konflikt, og jeg kan godt se for meg nytten av ais på slike bruk.

Har selv som arbeidsdykker mange timer med fjerning av bruk fra propeller og ror, og det kunne delvis vært unngått med ais på bøya.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev 22 minutter siden:

Blir litt annet forhold når man fisker på storhavet. Vanskelig å trekke garnlenka når det står en annen 3 km lang lenke over den.

Derfor rapporterer man hvor man setter slik at man unngår konflikt, og jeg kan godt se for meg nytten av ais på slike bruk.

Har selv som arbeidsdykker mange timer med fjerning av bruk fra propeller og ror, og det kunne delvis vært unngått med ais på bøya.

 

Setter en garnlenker, har en blåser/bøyer i hver ende..

Ingen setter på tvers av det..

Og hvordan de får bunngarn i propellen forstår ikke jeg...med mindre de surrer det til når de selv trekker..

Flytegarn er forbudt...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er et utklipp fra Marinetraffic akkurat nå innenfor Lofoten. Alle dei grå AIS-målene er garnbøyer. Tauverket som er brukt til garn er ganske grovt og kan enkelt stoppe et fartøy av ganske grei størrelse, så det kan ikke sammenlgnes med alle desse leketøyene dere bruker til å fange krabber med. Så det er nok greit at alle andre fartøy enn fiskefartøy holder seg borte fra dette området i desse tider.

Bouy.PNG.6be3b547caf6bc14fdf946ed1b0ad1c5.PNG

Link to post
Share on other sites

Kjører du et 30 mm tau fra et bruk i en 2,5 m propell i dyse sliter du av tauet eller så følger bruket med opp.Gjør ingen forskjell om det er eget eller andres bruk. Når bruket kommer opp og du driver i litt grov sjø risikerer du at det sitter fast i store deler av båten før du er slept til land. Mye og til dels vanskelig (les risikabelt) arbeid å få vekk.

 

Det fiskes i kuling og liten storm med flere meter bølger, og da blir det ikke så lett å se (og tolke retningen på) endebøyene på 4- 5 km lange bruk.

Derfor er det laget et fungerende system som avhjelper dette, og som administreres av kystvaktsentralen på Sortland.

https://www.barentswatch.no/fiskinfo/

Under ser du et øyeblikksbilde av satt redskap innenfor Lofoten.

 

Kystvakta ønsker nå at denne rapporteringsplikten utvides slik at det må rapporteres helt inn mot fastlandet.

Da blir det kanskje aktuelt å merke skikkelig både på Sørlandet og i Oslofjorden.

 

På nærbildet ser man at garn og liner står parallelt med 100-300 meter mellomrom i store deler av de attraktive områdene i Lofoten.

image.png.3dd4358534eb7ac39b554968135f9780.png

 

 

image.png.e8988bc9dc8670642b570f271770d6dc.png

Mons

Link to post
Share on other sites

SamH skrev 26 minutter siden:

..og enhver som  mener at Marinetraffic er et sikkert system for å forhindre sammenstøt har absolutt ikke forstått noe som helst, og burde holde seg langt unna både MT og AIS inntil forståelse oppnådd.

 

Stått opp med feil fot i dag, eller? Hvem har nevnt noe om det i denne tråden her?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...