5nacks Startet 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2020 (redigert) Jeg spyler av gummibåten etter hver bruk, eller så ofte jeg kan. Sikkert ikke nødvendig, men sånn er nå jeg. De produktene jeg finner for vask av gummibåter, retter seg mot svært skitne, tilsmussede og i noen tilfeller oksiderte båter. Jeg skal bare vaske av litt salt og søle, ser derfor for meg at bruk av slike vaskemidler i ytterste konsekvens kan gjøre mer skade enn nytte i mitt tilfelle. Vann holder ikke, da saltet synlig henger igjen (svart RIB). Hvilke milde vaskemidler egner seg til dette? Redigert 2.Mars.2020 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 Hei, -er det til Highfielden? Dvs Hypalon. http://tendermarine.no/ de selger Polymarine DuoClean som er rens og pleie i samme produkt til både Hypalon og PVC "gummi"båt. Ellers er det beste til Hypalon, men som du må importere selv; Pro Marine. https://www.force4.co.uk/search?query=pro+marine Der er to-stegs vil til "lykke"; Rib Shine - det er vaskemiddelet som tar vekk allt fra overflaten på duken. Deretter bruker du Pro-Tection. Da ser båten ny ut en hel sesong. Ingenting fester seg eller gjør duken matt. Beste som finens for hypalon! Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 2.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 (redigert) Hei, Det er til Highfielden ja, men den er i Valmex PVC. Ser at DuoClean kan brukes på PVC også. Jeg har noe som heter Blue Marin New Magic stående, men jeg ble litt skremt da den etterlot seg blanke striper på pontongene. Produsent, forhandlere og bruksanvisning på produktet spriker i begge retninger: på flasken står det at man ikke skal bruke vann, bare spraye på og tørke av, mens på forhandlernes nettside står det at man skal spraye på, børste og skylle godt av med vann. Jeg fikk bort stripene, men det tok laaang tid. Redigert 2.Mars.2020 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 (redigert) Da er Duoclean ok! Polymarines produkter påstås å fungere for både PVC og Hypalon. Har ikke prøvd selv på PVC. Jeg har prøvd Pro Marines Protection på PVC og den fungerte bra. Den holder UV stråling ute - viktig for å holde PVC mykgjørere i sjakk. Ellers kan det "svette". Rensemiddelet med det forvirrende navnet Rib-Shine, fungerte ikke så bra på PVC. Polymarine har jeg ikke prøvd selv på PVC. Herholdt Marine har Polymarine... Redigert 2.Mars.2020 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 2.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 Takk for brukererfaringer @alfaalfa ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.