Jump to content

Edit History

Sjøbliss

Sjøbliss

Det er forståelig. Og spør du de som selger slike batterier vil de ikke komme med samme anbefaling, vil jeg tro. Mest fordi det kompliserer. LiFePO4 er mer robuste for 100% lading enn batterier brukt i biler og mobiler, men en del er også likt. Min erfaring med å være elbil eier siden 2011 er at jeg har mistet kun 7-8% kapasitet på de årene. All lading til 80%, bare full når jeg skal noe spesielt. En gang i måneden fyller jeg opp om jeg ikke har gjort det.

Mange andre har mistet mye mer. Alt fra 10-15% opp til 40%. I USA forsket de på dette og fant at den største bidragsyteren var biler som var ladet til 100% og ble lagret slik i varmen. Biler i kaldere strøk ble ikke så hardt rammet. Kombinasjonen av faktorer er viktig. 

For LiFePO4 tror jeg det er mindre farlig å lade fullt opp. Derfor er det ingen som gjør noe slikt som jeg gjør. Men en enkel måte å komme noen skritt i retning er å stille maks spenningen ved lading. Da kommer du langt. Sparer du 10% kapasitet om 10 år? Vet ikke, men jeg tror det. Verdt det? Usikker. Men det blir jo en stor investering, så en ny lader ville jeg sett på. En tilpasset LiFePO4 som minimum. Men aller helst en som kan stilles manuelt, om jeg skulle gjort det selv. 

Ikke heng deg for mye opp i dette, men jeg er ganske sikker på at en lader som står og trykker på med høy spenning når batteriene er fulle ikke er bra. Det liker ikke LiFePO4, og har ikke de noe godt av. Derfor bruk heller pengene på en ny lader enn å gjøre noe med dynamoen. 

Jeg får mine fulle pga solceller når det er godt vær, så jeg har jevnlig mine på 100%. Ikke vits å bli helt firkantet på dette. 

Sjøbliss

Sjøbliss

Det er forståelig. Og spør du de som selger slike batterier vil de ikke komme med samme anbefaling, vil jeg tro. Mest fordi det kompliserer. LiFePO4 er mer robuste for 100% lading enn batterier brukt i biler og mobiler, men en del er også likt. Min erfaring med å være elbil eier siden 2011 er at jeg har mistet kun 7-8% kapasitet på de årene. Mange andre har mistet mye mer. Alt fra 10-15% opp til 40%. I USA forsket de på dette og fant at den største bidragsyteren var biler som var ladet til 100% og ble lagret slik i varmen. Bilder i kaldere strøk ble ikke så hardt rammet. Kombinasjonen av faktorer er viktig. 

For LiFePO4 tror jeg det er mindre farlig å lade fullt opp. Derfor er det ingen som gjør noe slikt som jeg gjør. Men en enkel måte å komme noen skritt i retning er å stille maks spenningen ved lading. Da kommer du langt. Sparer du 10% kapasitet om 10 år? Vet ikke, men jeg tror det. Verdt det? Usikker. Men det blir jo en stor investering, så en ny lader ville jeg sett på. En tilpasset LiFePO4 som minimum. Men aller helst en som kan stilles manuelt, om jeg skulle gjort det selv. 

Ikke heng deg for mye opp i dette, men jeg er ganske sikker på at en lader som står og trykker på med høy spenning når batteriene er fulle ikke er bra. Det liker ikke LiFePO4, og har ikke de noe godt av. Derfor bruk heller pengene på en ny lader enn å gjøre noe med dynamoen. 

Jeg får mine fulle pga solceller når det er godt vær, så jeg har jevnlig mine på 100%. Ikke vits å bli helt firkantet på dette. 

• Create New...