Jump to content

Edit History

Seilerslask

Seilerslask

Det er på ingen måte meningen å skremme noen :smiley:

Tar man noen enkle grep så lever disse batteriene godt, uten at man trenger å bruke mye energi på å følge opp batteriene i det daglige.

Selv tenker jeg følgende:

1. Velge landstrømslader som har konfigurerbar float-spenning, og så sette denne til riktig float-spenning avhengig av hva databladet til batteriene anbefaler.

2. Justere parameterne på solcelleregulatoren avhengig av om jeg aktivt bruker båten (ikke farlig med 100% lading i løpet av dagen om det brukes opp i løpet av natta), eller om båten skal ligge fortøyd en stund (stoppe lading ved 80-90%).

3. Montere batterimonitor (om man ikke har det fra før av), så har man litt oversikt underveis.

Så er det (imho) ikke veldig mye mer som skal til! :thumbsup:

(Utenom dyp lommebok, da... :giggle:)

Seilerslask

Seilerslask

Det er på ingen måte meningen å skremme noen :smiley:

Tar man noen enkle grep så lever disse batteriene godt, uten at man trenger å bruke mye energi på å følge opp batteriene i det daglige.

Selv tenker jeg følgende:

1. Velge landstrømslader som har konfigurerbar float-spenning, og så sette denne til riktig float-spenning avhengig av hva datablad.

2. Justere parameterne på solcelleregulatoren avhengig av om jeg aktivt bruker båten (ikke farlig med 100% lading i løpet av dagen om det brukes opp i løpet av natta), eller om båten skal ligge fortøyd en stund (stoppe lading ved 80-90%).

3. Montere batterimonitor (om man ikke har det fra før av).

Så er det (imho) ikke veldig mye mer som skal til! :thumbsup:

(Utenom dyp lommebok, da... :giggle:)

• Create New...