Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Masse teori, enda flere alminnelige antakelser som inkluderer mange type batterier på tross
at det finnes mange forskjellige produsenter med mange forskjellige batterier som er utviklet i mange forskjellige serier.
Som det er vanlig i slike tråder. :smiley:
Jeg har alt for lite tid for å diskutere, men leste her med et halvt øye og tenker å slenge inn dette:

Jeg ville nok heller la være å anbefale hva som er teoretisk mulig og heller forholde meg
til det som produsenten skriver i sin egen datablad.
Det finnes nemlig for tiden bare veldig få som leverer Litium til bruk på start og truster,
mens  -alle- andre skriver eksplisit "skal ikke brukes til start og truster" selv om de da kunne selge enda mer.
Tenkt over det?

Husk: Produsenten er ikke lik importøren, som kan føle seg presset for å gjentar "andres" antakelser som
evt. bestyrker deg i dine antakelser om eventuelle muligheter,
slik at du kjøper produktene likevel. Det ses ofte.
Dette gjelder med mindre importøren overtar hele ansvaret også for alle følgeskader
(les avtalen du inngår mens du handler et sted, ellers er det bare deg som er ansvarlig for dine døde og skadete
pluss tapt material siden ikke en gang forsikringer betaler for bevisst bruk imot sin hensyn.).

Dessuten er slik noe som i hvert fall ikke jeg ønsker å oppleve på båt, som av naturlige årsaker
tilbyr forholdsvis få muligheter for å komme seg unna på et blunk som er nødvendig når Litium gir røyktegn.

Husk også, en for alle ganger:
Litium varsler ikke med "svakheter", den bare svikter når den virkelig svikter,
og da gjerne uventet og forsinket, og da flest totalt.
Men i så fall er det komplett for sent allerede, fordi en ha bare 2 sekunder for å unngå røyken, og evt. voldsom brann.

Jeg skrev det tidligere: Brann er ikke så tragisk, sånt sett, fordi da dør man bare.
Å få denne røyken i kroppen er noe annet, fordi da slutter en å leve uten å dø med en gang.
Jeg er ikke sikker hva som er verre, særlig når man omsider skjønner
at man evt. også ha ødelagt livet av andre inkl. sine nærmeste.

Så, bare som "vekker", og nå videre uten meg i denne tråden.

:seeya:
Jørg

Joerg Becker

Joerg Becker

Sjøbliss skrev 1 time siden:

Dette er helt riktig (bortsett fra at det heter forbruk på 300A, Ah er mengde strøm, A er strømtrekk i et et gitt øyeblikk). Jeg har 100Ah batterier med BMS som kutter ved 150A. Siden jeg har 5 stk i parallell kan jeg i prinsippet tenke 5x150A=750A i øyeblikksforbruk uten å strekke noen strikker. Dersom du tar CCA/maksforbruk og ganger opp med antall batterier skal dette være det du kan trekke. Jeg ser at trustere ligger på alt fra 250-300A til opp mot 800A. Jeg ville sjekket spesifikasjon på din truster for å være helt sikker.  

Jeg vil videre foreslå at du starter motoren i de tilfeller du skal bruke trusterene. Da får du også hjelp av dynamoen. Eventuelt så kjør inn 2 batterier til start (AGM/Gel/BlySyre) som du også benytter til truster.

Masse teori, enda flere alminnelige antakelser som inkluderer mange type batterier på tross
at det finnes mange forskjellige produsenter med mange forskjellige batterier som er utviklet i mange forskjellige serier.
Som det er vanlig i slike tråder. :smiley:
Jeg har alt for lite tid for å diskutere, men leste her med et halvt øye og tenker å slenge inn dette:

Jeg ville nok heller la være å anbefale hva som er teoretisk mulig og heller forholde meg
til det som produsenten skriver i sin egen datablad.
Det finnes nemlig for tiden bare veldig få som leverer Litium til bruk på start og truster,
mens  -alle- andre skriver eksplisit "skal ikke brukes til start og truster" selv om de da kunne selge enda mer.
Tenkt over det?

Husk: Produsenten er ikke lik importøren, som kan føle seg presset for å gjentar "andres" antakelser som
evt. bestyrker deg i dine antakelser om eventuelle muligheter,
slik at du kjøper produktene likevel. Det ses ofte.
Dette gjelder med mindre importøren overtar hele ansvaret også for alle følgeskader
(les avtalen du inngår mens du handler et sted, ellers er det bare deg som er ansvarlig for dine døde og skadete
pluss tapt material siden ikke en gang forsikringer betaler for bevisst bruk imot sin hensyn.).

Dessuten er slik noe som i hvert fall ikke jeg ønsker å oppleve på båt, som av naturlige årsaker
tilbyr forholdsvis få muligheter for å komme seg unna på et blunk som er nødvendig når Litium gir røyktegn.

Husk også, en for alle ganger:
Litium varsler ikke med "svakheter", den bare svikter når den virkelig svikter,
og da gjerne uventet og forsinket, og da flest totalt.
Men i så fall er det komplett for sent allerede, fordi en ha bare 2 sekunder for å unngå røyken, og evt. voldsom brann.

Jeg skrev det tidligere: Brann er ikke så tragisk, sånt sett, fordi da dør man bare.
Å få denne røyken i kroppen er noe annet, fordi da slutter en å leve uten å dø med en gang.
Jeg er ikke sikker hva som er verre, særlig når man omsider skjønner
at man evt. også ha ødelagt livet av andre inkl. sine nærmeste.

Så, bare som "vekker", og nå videre uten meg i denne tråden.

:seeya:
Jørg

• Create New...