Sjøbliss
Har man lader med tre utganger er det jo ingen grunn til å ikke ha eget batteri til trustere. Mine batterier er ikke tenkt brukt til truster men jeg gjør det fordi jeg ser at ved bruk så trekker min truster "bare" 300A. Med mine 5x150A så føler jeg meg komfortabel med det. Men her må hver enkelt velge selv hva man ønsker. Gode poenger fra @Joerg Becker, men tror risikoen for brann er litt overdrevet så lenge man er langt innefor marginene. Kjøper man 1 stk lithium ville det være idiotisk å kjøre truster. Men jeg tror det blir mørkt lenge før det blir brann (pga BMS).
@arnearmoa jeg er litt usikker på hva som skjer ifm spenningsforskjellen. Kort fortalt ville jeg koblet laderen min rett på batteriet og latt dynamoen gått gjennom dioden/ladestrømsfordeleren. Sensekabelen fra laderen rett på batteriet som skal lades. Siden du nå ender opp med to banker som har forskjellig teknologi så ville jeg endret landstrømsladingen uansett.
Spenningsforskjellene kan jo godt henge sammen med tilstanden på batteriene dine. Det høres ut som dine forbruksbatterier er i litt dårlig forfatning. Forbruksbatteriene skal ikke falle til 12,7V fort. Dersom ikke de har tilkoblet forbruk selvsagt. Mitt startbatteri, AGM, er 10 år gammelt. Målt og uten feil og etter jeg ladet det i går så koblet jeg det ifra. Det har fortsatt 13,19V spenning. Forventer ila dagen at det faller til 12,8V.
Jeg tenker derfor at dine forbruksbatterier kan være litt nedkjørt. Dette kan godt forklare 0,3V spenningsforskjell. Dersom dioden er koblet til/fra vil du se ikke forskjell / forskjell. Dersom dioden koblet ifra pga laderen sto i vedlikeholdsmodus så kan det fort være forklaringen. Det at du måler samme spenning etterpå på alle batterier understøter denne teorien. Tror den dioden skal koble sammen på 13,6V om jeg ikke tar feil.
Når du har byttet lader og satt inn nye batterier ville jeg mål spenning ved motorgang og sett hva som skjer. 14,5V går helt sikkert bra.