Captain A
Sjøbliss skrev for 8 timer siden:
Dette er helt riktig (bortsett fra at det heter forbruk på 300A, Ah er mengde strøm, A er strømtrekk i et et gitt øyeblikk). Jeg har 100Ah batterier med BMS som kutter ved 150A. Siden jeg har 5 stk i parallell kan jeg i prinsippet tenke 5x150A=750A i øyeblikksforbruk uten å strekke noen strikker. Dersom du tar CCA/maksforbruk og ganger opp med antall batterier skal dette være det du kan trekke. Jeg ser at trustere ligger på alt fra 250-300A til opp mot 800A. Jeg ville sjekket spesifikasjon på din truster for å være helt sikker.
Jeg vil videre foreslå at du starter motoren i de tilfeller du skal bruke trusterene. Da får du også hjelp av dynamoen. Eventuelt så kjør inn 2 batterier til start (AGM/Gel/BlySyre) som du også benytter til truster. Dette var min plan originalt. Dynamoen vil også lade disse først. Men jeg har ikke hatt noe problemer med å bruke min truster på lithium banken så da har jeg latt det være.
Takker for svar
Motorer pleier og gå når eg har bruk for thrustere
Får satse på sønnak forbruksbank holder ein stund til
Blir litt i stuss av det Becker skriver....
Noen som har opplevd lithium som tar fyr i ein lystbåt ?
eller andre problemer ?
Her er batterier eg har kikket på : https://www.multicom.no/ontario-128v-100ah-lifepo4-lithium/cat-p/c1004787/p1500014227