Thomas1234 Startet 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2020 Er det noen som ansetter kadetter med kun D5 sertifikat (teori)? Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Kadett D5". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 Men du har skolene for høyere sertifikater? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Thomas1234 Svart 2.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 (redigert) Jeg tenker hvis man kun har tatt eksamen for D5 (kystskipper) og eventuelle tilleggskurs innen Radar/ARPA, ECDIS, BRM, sikkerhet, medisin. Men altså ikke har fartstid og derfor trenger kadettstilling 12 mnd for å utløse sertifikatet om jeg har forstått korrekt. Redigert 2.Mars.2020 av Thomas1234 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 OK, da tror jeg det blir vanskelig med kadettstilling. Det er ikke mange rederier som har brukt for navigatører med D5, og da vil de nok føle at de får lite igjen for utgiftene Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
bellen Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 Rederi med kystfartøy under 500brt kan vel kansje være muligheter. Jeg ville hørt med oppdrettservicefirma, som for eksempel Frøy Rederi eller Abyss. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 Men kan man egentlig seile kadett uten fartstid? Det er jeg litt usikker på. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
bellen Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 Om han har tatt eksamen i navigasjon og har alle nødvendige kurs, så er kadett neste steg. Trenger ikke noe fartstid for å seile som kadett. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 Sikker? Trodde det bare gjaldt høyskole-elever. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 (redigert) Usikker på hvor Trådstarter bor, men om man ikke trenger fartstid etter kystskipperkurs ville jeg gjort som bellen sa, ringt rundt til skyssrederiene på vest og nordvestlandet, oppdrett osv Redigert 2.Mars.2020 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Thomas1234 Svart 2.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 Jeg bor i Oslo-området. Er vel kanskje ikke så lett her. Alternativt kan man pendle hvis det er skiftordninger rundtomkring i landet. Var ment som et litt hypotetisk spørsmål om det var «lett» eller «vanskelig» å få jobb med kun D5 fra min side. Utifra svarene tipper jeg det heller mot «vanskelig» uten muligheter til å løse høyere sertifikater. Takk for gode svar Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 3-4 års skolegang, så ut i praksis, så tilbake på skolebenken, det har blitt strenge krav til og føre et større fartøy, jeg selv har D2 sertifikat, 8 års skolegang og 16 års fartstid. skal du inn på et større fartøy kreves IMO80, CC kurs, MOB båt kurs, navigasjons kurs/skoler, VHF kurs/skole, kursing utlæring på fartøy som en skal mønstre på, så med D5 kommer du ikke langt uten mere maritim skolegang og kurs, et godt forslag er Maritme skolen på Rørvik, Tromsø, Stavanger og ikke minst skoleskipet Gann :-) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 Det finnes da veldig mange skip langs norskekysten som ikke krever mer enn D5 som skipsfører, så det er absolutt ikke umulig å få seg hverken kadettplass eller fast jobb som skipsfører med kystskippersertifikat. Men det forutsetter at du har tatt alle relevante kurs, og det har du ikke nevnt noe om. Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 det er ikke mye jobb og få uten fartstid, med kun teori er det håpløst og komme seg ombord, kjenner til flere som har det meste innen kurs og D4 sertifikat, som ikke kommer seg ut pga manglende fartstid, det er knapt med jobber å få langs kysten nå, en del ledig på større båter er det, men der kreves det betydelig mere også Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 Har du vært i Forsvaret? Eventuelt ringe å tigge der. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 Maskinistene som var i Marinen var ihvertfal glad for å få med seg fartstid! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bårdp Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 Tror du kan starte med å få deg fagbrev som matros så kan du ta det videre derfra. Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 Skal vi se her. Du har skolegangen/kursene som trengs for å løse D5 etter det jeg har forstått. Kadett blir du nok ikke. Like greit, da betalingen er ræva. (Men det er mulig. Du må nok kjenne noen (jævlig godt) for at de vil betale for kadett på denne typen "småbåter") For å løse dette, trenger du 36 mnd fartstid (matros, fisker etc). Dette må være på sertifikatpliktig båt - altså over 15m. Av disse må minst 6 mnd være brovakttjeneste. (matros som er utkikk) Da må du ha det som før het brovaktsertifikat. Husker ikke nye navnet i farten, men det er ett kompetansebevis. Dette kompetansebeviset får du etter en stund som matros. Mulig noe kursing som må til. Vanlig idag å ta fagprøve som matros. Har du fagbrev, søker du lett ut kompetansebevis. Den voksne garde som kan dokumentere fartstid får kompetansebevis på bakgrunn av lang fartstid. Mistenker deg for å være ung/beskjedent med fartstid, og da er veien via fagbrev matros enkleste vei. Sdir har ganske klare regler å forholde seg til når de utsteder sertifikater, så du klarer ikke "lure det til". Det er å ta deg jobb som fisker da, som er muligheten for å få fartstid. Oslo sa du? Vil og tro det er mange båter i oslofjorden som har lettmatroser. F.eks sånne som går "blåturer". Altså små charter-båter. Kanskje småferjene som går til noen øyer med turister, etc. Mulig Nesoddferja har lettmatroser, men det vet jeg ikke. Så må du selvfølgelig ha: - Helseerklæring for sjøfolk - ROC elleg GOC (radiosertifikat) - Sikkerhetskurs inkl. Medisinsk behandling. (5 dagers kurs) - Vitnemål/Eksamener. Dette var vel allerede i boks!? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 (redigert) https://www.sdir.no/veiledninger/kadett/ Hvem kan gjennomføre systematisk opplæring (webcadet)? Alle som har bestått utdanning til D5, D4, D3 og M4 kan gjennomføre systematisk opplæring. Kvalifikasjonskrav for: Dekksoffiser klasse 5, førstegang Obligatoriske krav Type Beskrivelse Helseerklæring Gyldig helseerklæring fra godkjent sjømannslege Utdanning Gyldig ROC eller GOC kompetansesertifikat, STCW regel IV/2 Utdanning Gyldig videregående sikkerhetsopplæring, STCW tabell A-VI/2-1, A-VI/3, A-VI/4-1 Utdanning Gyldig medisinsk behandling, STCW tabell A-VI/4-2 I tillegg må du innfri en av følgende alternativer: Type Beskrivelse Alternativ 1 Fartstid 12 måneders fartstid de siste 5 år i sertifikatpliktig stilling med gyldig kompetansesertifikat Sertifikat Dekksoffisersertifikat klasse 5 (STCW-95) Utdanning ECDIS kurs, STCW regel II/1, II/2, II/3 (manglende ECDIS kurs fører til begrensning i sertifikatet) Utdanning BRM kurs, eller bedømmelse av godkjent assessor, STCW regel II/1 Alternativ 2 Utdanning Vitnemål, STCW tabell A-II/3 Utdanning Systematisk opplæring om bord - registreres av opplæringskontor Alternativ 3 Assesor Bedømmelse gjennomført med godkjent assessor Fartstid 36 måneders fartstid på sjøgående skip med største lengde 15 meter eller mer, hvor minst 6 måneder er tilknyttet brovakttjeneste, og hvor minst 1 måned er opptjent etter utstedt vitnemål Utdanning Vitnemål, STCW tabell A-II/3 Redigert 3.Mars.2020 av Kweelhouse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.