Jump to content

Hvordan koble hydraulikk kretsen til en hydraulisk autopilot drivenhet?


Comforthe

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg sitter å planlegger installasjon av autopilot i min båt med hydraulisk styring til roret. I fra rattpumpen går det to slanger ned til styresylinder. Jeg har kun en styreposisjon. På de fleste hydrauliske drivenheter ser jeg 3 slangetilkoblinger. Etter litt googling har jeg faktisk ikke klart å finne et konkret eksempel på hvordan en slik enhet kan kobles opp mot eksisterende hydraulikk. Dette er relevant for meg da det kan diktere om jeg må røske ut hydraulikkslangene for ny terminering eller gjøre det ombord i båten.

 

Noen som har en enkel skisse eller kan peke meg i retning av en?

 

Hilsen Simen

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Comforthe skrev for 2 timer siden:

@Morten_L Supert, det gir jo mening. Som du sikkert skjønner har jeg ikke demontert panelene og tittet bak rattpumpa ennå.

 

Takk for hjelpen!

Bare hyggelig!

bellen skrev 1 time siden:

Og så må du sjekke om rattpumpen din har tilbakeslagsventiler. Om den ikke har det, så vil rattet snurre i stedet for roret når autopiloten styrer.

Stemmer, men vil jo tro dem har det. Er vel mest saktegående båter og båter med små motorer som ikke har tilbakeslagsventil.

 

@Comforthe når du svinger hardt med godt gasspådrag, må du holde igjen i rattet eller kan du slippe rattet og beholde kurs? Om så har du tilbakeslagsventil. Du kan/bør jo også sjekke rattpumpen for merke/modell og Google deg til resultatet 

Link to post

Nja.. Litt forvirrende var det vel kansje? Den tredje slangen er vel bare et overløp mellom pumpene og dei to andre slangene som er koblet til roret kan jo være både pluss og minus, siden oljen går begge veier i den kretsen, alt etter hvilken vei man snurrer på rattet. 

Link to post
Hulda skrev for 2 timer siden:

Skal man oversette dette til elektro, blir det to plussledere og felles minus. Ref skissen over. Tilbakeslagsventilen kan sammenlignes med diode. Vet ikke om dette var forvirrende.

Den skjønte i hvertfall jeg :giggle::thumbsup:

Link to post
Hulda skrev 2 minutter siden:

Ene og alene for at du er mer intelligent enn @bellen. Nå er det best for meg at jeg korker rødvinskartongen.

Nei, søren. Nå er jo jeg nødt til å forsvare meg også. :crazy:  For det første: Jeg er ikke elektroingeniørutdannet.

Men det jeg vil frem til. Les: kverulere., er at systemet ikke helt passer til @Hulda's beskrivelse.

Jeg ville heller sagt det slik:

Autopilotpumpen og rattpumpen virker som en strøm-/spenningsvender i et DC-system og begge slangene som går til roret vil sågar være både pluss og minus, alt etter hvilken vei pumpen går. Den tredje slangen som går mellom pumpene ville jeg kalt en "jording" eller spenningsutjevner (vet ikke helt den rette benevnelsen siden jeg ikke er elektroingeniørutdannet).

Link to post
Morten_L skrev for 5 timer siden:

 

@Comforthe når du svinger hardt med godt gasspådrag, må du holde igjen i rattet eller kan du slippe rattet og beholde kurs?

 

Rattet blir der jeg setter det, uansett rorutslag og motorpådrag. Båten er en Nimbus 310. Jeg vil tro den har tilbakeslagsventil etter hva jeg har lest her i dag og litt flere steder. Skal selvsagt sjekke dette neste gang jeg er i båten. Om ikke annet kan jeg jo bytte rattpumpa også. 

 

Takk for gode svar! 

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post

Jeg monterte Raymarine autopilot i en Riviera925 i fjor. Kjøpte alt av slanger og monteringssett fra Telmo Control. Alt passet perfekt og slangefittings ble helt tette og fine. Husk også å kjøpe påfyllingsslange og riktig olje for styrepumpe.

Link to post

Nå er vel alle korker tettet, men synes ikke analogien til Hulda var så ille. I elktrolæren så finnes det faktisk ideelle strømpumper. Det er altså en krets som leverer en viss strømmengde uansett tilstand på spenningsverdier. Om man da ser på rattpumpen som en reversibel strømpumpe så faller alle bitene på plass. (Med mindre man ikke kjører pumpen i endestilling)

Link to post
  • 2 måneder senere...

Har tanker om å montere autopilot og i den forbindelse lurer jeg på om det går an å montere slangene fra drivpumpen direkte på styresylinderen ? Hadde da sluppet å kappe av slangene til selve styringen. Har to styreposisjoner med overløp mellom. Trenger vel heller ikke å benytte overløpet fra drivpumpen da ? Jeg er litt grønn akkurat på dette. Det gjelder Raymarine EV 100. Håper på svar. 

Link to post

Du kan koble inn slangene fra hydraulikkpumpa hvor som helst i systemet. Også direkte på styresylinderen sammen med slangene fra rattpumpene. 

 

Utligningsslangen, eller overløpet, må innom alle rattpumpene + hydraulikkpumpa. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...