Comforthe Startet 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 3.Mars.2020 Hei! Jeg sitter å planlegger installasjon av autopilot i min båt med hydraulisk styring til roret. I fra rattpumpen går det to slanger ned til styresylinder. Jeg har kun en styreposisjon. På de fleste hydrauliske drivenheter ser jeg 3 slangetilkoblinger. Etter litt googling har jeg faktisk ikke klart å finne et konkret eksempel på hvordan en slik enhet kan kobles opp mot eksisterende hydraulikk. Dette er relevant for meg da det kan diktere om jeg må røske ut hydraulikkslangene for ny terminering eller gjøre det ombord i båten. Noen som har en enkel skisse eller kan peke meg i retning av en? Hilsen Simen Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Morten_L Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 Den tredje slangen er overlapp tilbake til rattpumpen. Se bilde under Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 3.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 @Morten_L takk for svar! Betyr dette at rattpumpen min har en tredje tilkobling som i dag ikke er i bruk? Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Morten_L Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 Comforthe skrev Just now: @Morten_L takk for svar! Betyr dette at rattpumpen min har en tredje tilkobling som i dag ikke er i bruk? Ja, det bør den ha. Enkelte rattpumper har ikke, men de fleste er klargjort. Er tilsvarende om du hadde hatt to styreposisjoner Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 3.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 @Morten_L Supert, det gir jo mening. Som du sikkert skjønner har jeg ikke demontert panelene og tittet bak rattpumpa ennå. Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
bellen Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 Og så må du sjekke om rattpumpen din har tilbakeslagsventiler. Om den ikke har det, så vil rattet snurre i stedet for roret når autopiloten styrer. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 Comforthe skrev for 2 timer siden: @Morten_L Supert, det gir jo mening. Som du sikkert skjønner har jeg ikke demontert panelene og tittet bak rattpumpa ennå. Takk for hjelpen! Bare hyggelig! bellen skrev 1 time siden: Og så må du sjekke om rattpumpen din har tilbakeslagsventiler. Om den ikke har det, så vil rattet snurre i stedet for roret når autopiloten styrer. Stemmer, men vil jo tro dem har det. Er vel mest saktegående båter og båter med små motorer som ikke har tilbakeslagsventil. @Comforthe når du svinger hardt med godt gasspådrag, må du holde igjen i rattet eller kan du slippe rattet og beholde kurs? Om så har du tilbakeslagsventil. Du kan/bør jo også sjekke rattpumpen for merke/modell og Google deg til resultatet Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 Skal man oversette dette til elektro, blir det to plussledere og felles minus. Ref skissen over. Tilbakeslagsventilen kan sammenlignes med diode. Vet ikke om dette var forvirrende. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 Nja.. Litt forvirrende var det vel kansje? Den tredje slangen er vel bare et overløp mellom pumpene og dei to andre slangene som er koblet til roret kan jo være både pluss og minus, siden oljen går begge veier i den kretsen, alt etter hvilken vei man snurrer på rattet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 Helt klart for meg :-) Nå er jeg jo litt spesiell, ser den. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 Hulda skrev Just now: Helt klart for meg :-) Nå er jeg jo litt spesiell, ser den. Jo, jeg skjønte fult ut hva du mente Men teorien var vel egentlig ikke helt rett? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 (redigert) Enfas AC med felles jord? :-) Blir det da TN eller IT nett? Må vel bli TN, da jord ikke er helt isolert... Redigert 3.Mars.2020 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 bellen skrev 47 minutter siden: Jo, jeg skjønte fult ut hva du mente Men teorien var vel egentlig ikke helt rett? Nei. Må tilpasses. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 Hulda skrev for 2 timer siden: Skal man oversette dette til elektro, blir det to plussledere og felles minus. Ref skissen over. Tilbakeslagsventilen kan sammenlignes med diode. Vet ikke om dette var forvirrende. Den skjønte i hvertfall jeg Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 TrikkerN Lønning skrev 14 minutter siden: Den skjønte i hvertfall jeg Ene og alene for at du er mer intelligent enn @bellen. Nå er det best for meg at jeg korker rødvinskartongen. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 Hulda skrev 2 minutter siden: Ene og alene for at du er mer intelligent enn @bellen. Nå er det best for meg at jeg korker rødvinskartongen. Nei, søren. Nå er jo jeg nødt til å forsvare meg også. For det første: Jeg er ikke elektroingeniørutdannet. Men det jeg vil frem til. Les: kverulere., er at systemet ikke helt passer til @Hulda's beskrivelse. Jeg ville heller sagt det slik: Autopilotpumpen og rattpumpen virker som en strøm-/spenningsvender i et DC-system og begge slangene som går til roret vil sågar være både pluss og minus, alt etter hvilken vei pumpen går. Den tredje slangen som går mellom pumpene ville jeg kalt en "jording" eller spenningsutjevner (vet ikke helt den rette benevnelsen siden jeg ikke er elektroingeniørutdannet). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 OK, OK, det var ikke bra dette her. Korker også whiskyen nå. Helt sant. Omgående. Bøyer trynet i hatten. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 3.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 Morten_L skrev for 5 timer siden: @Comforthe når du svinger hardt med godt gasspådrag, må du holde igjen i rattet eller kan du slippe rattet og beholde kurs? Rattet blir der jeg setter det, uansett rorutslag og motorpådrag. Båten er en Nimbus 310. Jeg vil tro den har tilbakeslagsventil etter hva jeg har lest her i dag og litt flere steder. Skal selvsagt sjekke dette neste gang jeg er i båten. Om ikke annet kan jeg jo bytte rattpumpa også. Takk for gode svar! Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2020 Rattpumpen har tilbakeslagsventil. Helt klart. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 4.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2020 Har nettopp montert Autopilot, Kan bli litt utfordringer er å måle til nye slanger. Tenk godt om hvor du vil plassere drivepumpe. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Comforthe Svart 5.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2020 @torbi, takk jeg skal prøve å planlegge så godt som mulig. Hadde du alle dine slanger ute eller klarte du å terminere dem i båten? Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Thorba Svart 5.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2020 Jeg monterte Raymarine autopilot i en Riviera925 i fjor. Kjøpte alt av slanger og monteringssett fra Telmo Control. Alt passet perfekt og slangefittings ble helt tette og fine. Husk også å kjøpe påfyllingsslange og riktig olje for styrepumpe. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2020 Nå er vel alle korker tettet, men synes ikke analogien til Hulda var så ille. I elktrolæren så finnes det faktisk ideelle strømpumper. Det er altså en krets som leverer en viss strømmengde uansett tilstand på spenningsverdier. Om man da ser på rattpumpen som en reversibel strømpumpe så faller alle bitene på plass. (Med mindre man ikke kjører pumpen i endestilling) Sitér dette innlegget Link to post
EmilS Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Har tanker om å montere autopilot og i den forbindelse lurer jeg på om det går an å montere slangene fra drivpumpen direkte på styresylinderen ? Hadde da sluppet å kappe av slangene til selve styringen. Har to styreposisjoner med overløp mellom. Trenger vel heller ikke å benytte overløpet fra drivpumpen da ? Jeg er litt grønn akkurat på dette. Det gjelder Raymarine EV 100. Håper på svar. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Du kan koble inn slangene fra hydraulikkpumpa hvor som helst i systemet. Også direkte på styresylinderen sammen med slangene fra rattpumpene. Utligningsslangen, eller overløpet, må innom alle rattpumpene + hydraulikkpumpa. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.