Jump to content

Hvordan koble hydraulikk kretsen til en hydraulisk autopilot drivenhet?

Comforthe

Recommended Posts

• 2 måneder senere...

Løfter denne

Er i ferd med å montere en Simrad AP44 autopilot i båten. Har Seastar styring med 2 styreposisjoner og må vel derfor koble overløpsslangen fra autopilotpumpa (RPU80) inn på overløpsslangen som går mellom de to styreposisjonene?

Bør jeg tømme systemet for hydraulikkolje før jeg begynner, eller kan jeg bare kappe eksisterende slanger og koble meg rett på med t-stykker (blir sikkert litt søl uansett)? Hvis jeg må/bør tømme systemet før jeg starter er det da noen sjanse for at eksisterende klemkoblinger (bilde) kan benyttes på nytt, eller må de også skiftes?

Eksisterende_hydraulikkpumpe.jpg

Kobling.jpg

Jeg monterte nylig autopilot på min båt med to styreposisjoner, det stemmer som du sier, monter rør/slange fra overløp på pumpen og inn på overløp mellom de 2 styreposisjonene med en t-kobling. Jeg lurte også på det var smart å tømme systemet "kontrollert" for å unngå søl, men gikk for å la det stå til og heller prøve å være rask. Det kom ikke mange dråpene olje fra rørene var kappet før jeg hadde fått montert klemkoblingene,  jeg monterte alt ferdig på pumpesiden først, og gjorde alt klart slik at det bare var å kappe eksisterende rør og sette inn på t-stykke/ klemkoblinger. Ser ingen grunn for å måtte tømme systemet helt. 

Takk, det var det svaret jeg håpet på :-).

Hvordan gjorde du det mht. lufting av systemet etterpå? Er det en fordel å prøve å fylle røret for overløp med hydraulikkolje før det monteres sammen (er rundt 4m). Vurderer å fylle det med olje "nedenifra", montere det på pumpesiden og deretter koble det til røret mellom de to styreposisjonene? Eller blir dette kanskje bare søl?

• 3 uker senere...

Løfter denne.

Jeg skal koble opp en autopilotpumpe (RPU80) i kretsen. Har to styreposisjoner og lurer på hvordan jeg best lufter systemet?

Hvilken funksjon har den gjennomsiktige slangen som går mellom kontaktpunktene på hydraulikksylinderen på bildet?

Seastar_styresylinder.jpg.98a11aed64530da3a5d274f14232368c.jpg

Ser i en video på Youtube at man kobler inn tilsvarende slange ifm lufting av systemet 

Kan jeg gjøre det på tilsvarende måte med min styresylinder, dvs. sette på to slangeklemmer, åpne for lufting og lufte via nedre og øvre styreposisjon? Ser i så fall veldig enkelt ut :-)

• 3 år senere...

jeg har samme problemet, slangene fra autopilotpumpa setter jeg på med et t stykke, men denne returslangen vet jeg søren ikke hvor jeg skal gjøre av. På rattpumpa er det to koplinger for styresylinder + alternativ koplinger, men jeg kan vel ikke kople overløpslangen eller hva vi skal kalle den sammen med alternativ tilkoplings mulighet ????

pjann skrev for 1 time siden:

men denne returslangen vet jeg søren ikke hvor jeg skal gjøre av.

Du koper de slik en slange fra nedre løp på den laveste rattpumpe til hydraulikk pumpen.

Hvis du har to rattpumper.

har du bare en rattpumpe blir det sim tegningen til høyre.

image.png.2b118c29a469c2d583bc170f593c7b5d.png

OG slik 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...