Jump to content

Skifte drivrem Kamd 44


Coronet27

Recommended Posts

Jeg skal skifte drivremmene for kompressor/vannpumpe og generator på min Kamd 44. Det skal trekkes med moment på strammehjulet for å få riktig strekk i remma, så vidt jeg vet. Noen som har gjort dette før og kan gi en rask forklaring? Når motordekslene i fremkant er fjernet vil det kanskje være enklere å komme til?

Redigert av Coronet27 (see edit history)
Link to post

Mulig at det skal trekkes med moment på en KAD44, men på KAD43/42 skal det iht. "owners manual" trekkes til det er ca 5 mm slakk på flatremmene og ca 10 mm slakk på kileremmene (på trykkpunktene anvist i manualen). NB: Fra hukommelsen, etter gjentatt nærkontakt med manualen når remmene slurer.

 

Husk også etterkontroll/stramming etter første tur - de går seg gjerne litt til.

Link to post

Jeg mener det skal settes en momentnøkkel på strammehjulet og stramme til mellom 2-3 kgp. Det er 2 separate remmer, 1 for generator og vannpumpe og 1 for kompressor. Det er fliser på den ene remmen til vannpumpen og jeg har hørt at hvis den fliser seg opp ytterligere og ryker, kan trevlene tvinne seg rundt remhjulet og ødelegge simringen på tappen. Kanskje best å sette bort jobben til et Volvo verksted?

Link to post

Jeg har verkstedhåndboken (5 deler) for bl.a. 44 motoren på pc'en så hvis du har hatt en mailadresse så kunne jeg ha mailet den til deg. Der står det detaljert med bilder hvordan strammingen foretas. Du kan jo sende meg en IM med din mailadresse?

 

Jeg fikk den faktisk av noen her på forumet selv for en tid tilbake.

 

Kanskje den ligger i dokumentdatabasen på forumet også?

Link to post

Jeg har verkstedhåndboken (5 deler) for bl.a. 44

Denne ligger i dokumentarkivet, men det er feil på enkelte av filene der. Dersom filene du har er i orden bør du sende dem til baatplassen så blir dokumentarkivet komplettert.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Dette er en enkel jobb. Akkurat gjort det samme på min KAD 43. Riktig som Mini skriver at du må ta av det innerste remhjulet. Dette er bare å løsne de fem boltene. Det som var litt trøblete hos meg var at boltene til strammemekaniskmen satt relativt godt. Her bør du utstyre deg med godt utstyr som gir deg moment på disse. Strammingen skal være 1 cm og 0,5 cm på henholdsvis de tynne og de tykke reimene i følge instruksjonsboken. Lykke til!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...