5nacks Startet 3.Mars.2020 Del på Facebook Startet 3.Mars.2020 Hei, Håper ikke jeg blir hengt for å være litt vag i emnetittelen. Jeg vil ikke henge motorprodusenten i denne tråden, men vil få faglig input hvorvidt følgende er innafor: Sjekket ventilklaring som del av av serviceplanen til påhengeren, klaring ok. Men, stusser over finishen på hullene til topplokkboltene: som det fremgår av bildet, så sitter det igjen tynne vegger av metall, som tilsynelatende ser ut til å delvis har løsnet. Veggene stikker ca. 1-1,5 mm ut. Jeg har sett noen topplokk, og aldri sett noe lignende. Ser for meg store potensielle skader hvis disse "veggene" løsner og får vandre fritt. Jeg har ikke fått tatt kompresjonstest enda, men motoren har funket fint til nå. Har henvendt meg til importøren, ikke fått svar enda. Vil gjerne ha noen objektive synspunkt i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 3.Mars.2020 Del på Facebook Svart 3.Mars.2020 (redigert) Svarer ikke for å selvutnevne meg som ekspert, men det ser ut som det er maskinert ett flatt anlegg i støpgodset som anleggsflate til bolten, en normal del av produksjons prosessen på støpte komponenter, dette er ikke uvanlig....men her så det så litt "grovt" ut, det utgjør nok ingen fare. Har sett mye av dette i ulike former, det er på slikt det er mye å hente effektmessig på mange motorer...men da på kanter/grader/støping som finnes andre steder i motorn. Har det vært skrudd på motorn før ? eller er det en ny motor ? Redigert 3.Mars.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 3.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2020 Just now, Balder.. said: Svarer ikke for å selvutnevne meg som ekspert, men det ser ut som det er maskinert ett flatt anlegg i støpgodset som anleggsflate til bolten, en normal del av produksjons prossesen på støpte komponenter, dette er ikke uvanlig....men det så litt "grovt" ut. Har det vært skrudd på motorn før ? eller er det en ny motor ? Motoren er relativt ny (innenfor garantitiden). Ikke skrudd på før. Riktig at det er maskinert et flatt anlegg. Jeg er heller ikke ekspert, men å etterlate slike kanter synes jeg virker risikabelt mtp. at metalspon kan løsne. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 3.Mars.2020 Del på Facebook Svart 3.Mars.2020 Det er faktisk ganske normalt å finne slikt. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 3.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2020 Just now, Balder.. said: Det er faktisk ganske normalt å finne slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 3.Mars.2020 Del på Facebook Svart 3.Mars.2020 Ingen grunn til bekymring, jeg har jobbet med flere hundre "små" 2 og 4takts motorer å anser ikke dette som spesielt. Men skjønner att du tenker tanken :) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 3.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2020 5 minutes ago, Balder.. said: Ingen grunn til bekymring, jeg har jobbet med flere hundre "små" 2 og 4takts motorer å anser ikke dette som spesielt. Men skjønner att du tenker tanken :) Takk for det :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.