Jump to content

Edit History

Team Colibri

Team Colibri

Tombåt skrev for 19 timer siden:

Går det greit å montere en hekksvinger til ekkolodd på akterspeil uten å skru i båten?

En stund går det fint, så går det ikke så fint. Det går fint lengre dersom du er nøye og sliper ned først så det ikke er noe bunnstoff mellom lim og skrog.

Min SOLEKLARE anbefaling er å skru. Enten direkte i skroget, eller ved å først feste en plate (skrudd) og så skru giveren i denne. Med en månedslønn i ekkoloddgivere, en halv månedslønn i propell og to månedslønner i ekkoloddpå båten min, er det helt uaktuelt for min del å skulle risikere at ekkoloddgiveren slipper skroget i fart. Hvis det slipper ser du potensielt på ødelagt ekkoloddgiver. ødelagt propell og kortsluttet ekkolodd.

Plate montert:

IMG_5473.jpg

Det finnes mange alternativer for platen. Lim rundt kanten på platen så slipper du risiko for frostspreng mellom plate og skrog. (Limet holder med andre ord ikke platen, det bare tetter.)

Med ekkoloddgiver:

IMG_5653.jpg

Skruene som går i skroget må selvfølgelig ha tetningsmiddel, typisk Tec7 eller Sikaflex.

Team Colibri

Team Colibri

Går det greit å montere en hekksvinger til ekkolodd på akterspeil uten å skru i båten?

En stund går det fint, så går det ikke så fint. Det går fint lengre dersom du er nøye og sliper ned først så det ikke er noe bunnstoff mellom lim og skrog.

Min SOLEKLARE anbefaling er å skru. Enten direkte i skroget, eller ved å først feste en plate (skrudd) og så skru giveren i denne. Med en månedslønn i ekkoloddgivere og en halv månedslønn i propell på båten min, er det helt uaktuelt for min del å skulle risikere at ekkoloddgiveren slipper skroget i fart. 

Plate montert:

IMG_5473.jpg

Det finnes mange alternativer for platen. Lim rundt kanten på platen så slipper du risiko for frostspreng mellom plate og skrog. (Limet holder med andre ord ikke platen, det bare tetter.)

Med ekkoloddgiver:

IMG_5653.jpg

Skruene som går i skroget må selvfølgelig ha tetningsmiddel, typisk Tec7 eller Sikaflex.

Team Colibri

Team Colibri

Min SOLEKLARE anbefaling er å skru. Enten direkte i skorget, eller ved å først feste en plate (skrudd) og så skru giveren i denne. Feks slik jeg har gjort her.

Plate montert:

IMG_5473.jpg

Med ekkoloddgiver:

IMG_5653.jpg

• Create New...