Jump to content

Bunnstoff for yrkesbåt m/alu-skrog

hakonrk

Recommended Posts

Er på utkikk etter det optimale bunnstoffet for en saktegående ferge (håndsveivet, så jeg mener virkelig saktegående) med aluminiumskrog. Fergen er i bruk fra mai til september, og går nesten kontinuerlig på dagtid i sommermånedene. Vi har tidligere tatt opp fergen etter hver sesong, men finnes det bunnstoff for aluminiumskrog som er effektivt over flere sesonger, slik at vi kan la fergen ligge i sjøen over vinteren?

Jeg eier selv en hurtiggående båt som også har alu-skrog, og min erfaring med bunnstuffet jeg bruker der (International Trilux) er at det er klart underlegent bunnstoffet jeg tidligere brukte på glassfiberbåt (Jotun Nonstop), så jeg er skeptisk til at det finnes noe alu-bunnstoff som klarer å holde skroget fritt for groe mer enn en sesong. Har likevel blitt bedt om å undersøke hvilke muligheter vi har med fergen, så jeg håper noen her kan hjelpe meg.

Er enig med dine erfaringer at bunnstoff beregnet på aluminium gir mye dårligere beskyttelse en standard bunnstoff. 

Jeg vil tro at en mulighet er å legge ett tett lag med epoxiprimer eller lignende slik at metallene i bunnstoffet ikke er i kontakt med aluminumen og ikke skaper galvaniske problem. Dette laget må da være helt tett...

Jeg har nettopp kjøpt en Osvik 42 aluminiumsbåt og står overfor den samme utfordringen.
Etter å ha spurt meg litt for og sjekket diverse troverdige nettsteder er jeg kommet til at det kan være verdt å forsøke Jotun SeaQuantum.
Men det ser ut for å være en forutsetning at man har et tett og godt strøk med grunning før SeaQuantum påføres.
Jeg har også sjekket mht offeranoder og da får jeg anbefaling om å bruke zink-anoder, men med festeskinne av aluminium istedenfor den vanlige stålskinnen.
Det hadde vært fint med innspill fra andre som har erfaringer med aluminiumsbåter og bunnstoff.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Eg brukar båten for lite til å ha erfart kva stoff som best skydd mot groe...  Har prøvd Jotun, Hempel og Seajet.  Truuuuur eg likte seajet best, den står betre mot høgtrykksspylinga trur eg at eg vart enig med meg sjølv om ?

Anoder på vår Osvik, eg kjøper på Oma Slipp på Leirvik, dei anodene har stålflattjern. Oma bør vite kva som er greit å bruke. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Når den er såpass saktegående så spiller det vel liten rolle om den er litt begrodd. Jeg ville ha lagt meg på 2-3 års intervaller, det fungerer sikkert helt greit. Så får det heller våge seg om det blir en litt større jobb å spyle den ren før neste stoffing. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tusen takk for alle tilbakemeldinger. :thumbsup: Har hørt mye bra om Jotun SeaQuantum, men var ikke klar over at dette faktisk er laget for å brukes på aluminium, gitt at man bruker riktig primer (jf. https://www.jotun.com/us/en/b2b/paintsandcoatings/products/SeaQuantum-Ultra-S.aspx). Sist jeg sjekket dette bunnstoffet var det for privat bruk, og da var det helt uaktuelt pga. prisen (rundt 10 ganger dyrere enn Jotun Nonstop såvidt jeg husker). Denne gangen blir det et annet regnestykke, for kostnadene vi har ved å ta opp fergen hver sesong er mye høyere enn det var for min privatbåt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...