Jump to content

Hvordan måles lengde på båt?

Guest Sverrejo

Recommended Posts

Vel,-  jeg kunne nok redeusert forbruket en del fra å stadig ligge opp mot topphastighet (7,5knop), men det får så være. På årsbasis ligger jeg på 5,7 liter pr. time og 0,9 liter pr.Nm (gjennomsnitt på over 30 år).

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

GSEuser skrev for 2 timer siden:

Min Scand Nordic 27 har oppgitt loa på 9.25 meter... 

Da er 27 fot sannsynligvis skrog lengden, for 925cm er 30,34 fot.  Mange ville nok i 2020 markedsført båten som en 30 foter. Man kan jo velge om man vil la seg lure. Det som er sikkert er at produsenten bruker riktig lengde, så om de sier den er 30 fot, så er de flinke til å si totallengde eller LOA. Folk flest får ikke med seg slike detaljer. Det er med andre ord vi som må følge med når vi handler, og ikke bare lese på skutesiden.

Fuglen skrev for 10 timer siden:

Jaaa....

Min Saga 32 er en meter lengre enn Bavaria 33.

Tyskerne kan iverfall ikke måle. Eller den har fått navnet fordi tyskerne synes det er fint.

Ikke si det så tyskerne hører deg ?

De kan nok regne, og holdt lenger enn de fleste av konkurrentene på prinsippet om å oppgi skroglengden i modell benevnelsene.  Men nå følger de massene, og lager stadig kortere båter.  Som eksempel så skiller det kun 7 cm i skroglengde på en 2003  modell bavaria 38AC og en 2020 modell C42.  Men det skiller også 42 cm i bredden, så størrelsesmessig leverer verftet fortsatt en romslig 42 båt, men ordet fot passer ikke lenger sammen med 42.  Nye designer gir større båter på nye plasser, mens lengden ikke nødvendigvis innfrir. Mest riktig ville det vært å finne en ny målemetode, for to like lange båter kan ha ulik størrelse. 

Men viktigst av alt, ikke stol på selgeren, les brosjyren og det med liten skrift. Bavaria skriver med ganske stor skrift i brosjyren til C42 at den har total lengden på 40,6 fot, og skrog lengde 11,98 meter, dvs. 39,3 fot.  Bavaria gjør bare det de fleste gjør om dagen, leverer båter som er kortere og bredere enn eldre båter. 

Lazyjack skrev On 5.3.2020 at 16.09:

For å følge opp eksempelet med Vindø 40 som er bare drøye 30 fot.
Mazda 626 er bare 459 cm. Lista over løgn og fanteri bare fortsetter og fortsetter.

Vindö-tallet står for m2 sailarea i krysstellet !     (med noe unntak!)

samme var det for flere båter K25, K32 kostrar.....    (også med noe unntak.....K18 fikk hete  K6 !)

på 70-tallet så kom båter som hadde lengden i dm..........Maxi 77 eller 95 

Malö hadde fra begynnelsen m2 i krysstellet (Malö 40 (den eldre!) ...sen dm Malö 96,106,116.....sen kom fot og en ny större Malö 40

hvor Mazda henter sine tall fra har jeg ikke pejling.:smiley:

S/Y Gunga Din

Ikke rart at folk kan bli forvirret av de forskjellig målemetodene som brukes. Har selv en Viksund Bravo 925 og denne har faktisk en skroglengde på 925 cm. Nå har det seg slik at denne båten har vært registrert i skipsregisteret der totallengde (LOA), altså inklusiv baugspyd og badeplattform, er blitt målt til 1062cm. 

Ser at båter av denne typen som er til salgs legges ut med lengde 30 fot. Om man brukte samme målemetode som de fleste gjør i dag så ville man ha en båt på ca. 34 fot.

skipper på Amica

Blogg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...