sveinis Startet 4.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2020 Tar inn vann i olja...jeg mistenker at det kommer fra kjølevannet....hvordan kan man finne sikkert ut hvor det er feil.... https://youtu.be/yqkXL7lzp6U Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 4.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2020 (redigert) Den der skal du bare drite i å kjøre noe mer med den olja der. Smikkfull i vann. Hvor renner det fra? ser ut som det kommer fra ett stykke oppe på motor. Hva sier nivået på peilepinnen? Filmen var for kort, film lenger og gjerne mer av motoren i samme slengen. Redigert 4.Mars.2020 av S/Y Vega (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
sveinis Svart 4.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2020 (redigert) Takk for svar:))))Den står på land nå....mistenker at det kan ha skjedd noe i vinterlagringen...jeg skulle starte den for å spyle kanalene....og lot den gå litt...så skulle jeg ta full service...men så kom olja ut gjennom forgasser....jeg mistenker at det har kommet vann fra spylinga opp og inn i motor....jeg tømte for olje, fylte på ny og gjorde d samme en gang til....og tappet ut...men den olja var også gråhvit.... aner ikke hva jeg skal gjøre men kjører sanns til verksted.....lønner d seg å reparere på? Redigert 4.Mars.2020 av sveinis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sveinis Svart 4.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2020 Fikk svar fra verksted som har sett video...de sier sprukket eller tært topp, ulønnsomt å reparere... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2020 sveinis skrev 1 time siden: aner ikke hva jeg skal gjøre men kjører sanns til verksted.....lønner d seg å reparere på? Tapp ut all infisert olje, hell på ny olje, ikke start den, annonser som repobjekt på finn, tror du blir positivt overrasket over hvor mye enkelte er villig til å gi for en slik motor.... mange som meg som kjøper noen slike hvert år bare fordi den har en interessant feil Vil du prøve å gjøre enkel diagnose og kanskje reparere den, så er det klart vi hjelper deg Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 4.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2020 Renner det slik konstant uansett hvor lenge motor går ? eller gir det seg etter en stund ? Ser jo ut som det kommer ut av luftboksen ?? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2020 flammedemperen Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 5.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2020 Balder.. skrev for 6 timer siden: Renner det slik konstant uansett hvor lenge motor går ? eller gir det seg etter en stund ? Ser jo ut som det kommer ut av luftboksen ?? Der kommer vel fra veivhus-ventilasjonen som er ført inn i luftfilter boksen. Er vel vann som kommer inn i veivhuset, blir overtrykk, som må komme ut. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 5.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2020 Hadde en f50 som hadde tært engang. Dette grunnet aldri skiftet sinkanoder i blokken. Det var eksorøret borte vekk, og tæret hull i mellomstykke mellom bunnpanne og blokk. I det mellomstykket går både kjølekanaler og oljekanaler. Ble god miks av det.... Den 50 Hk ble frisk etter nytt eksosrør, bunnpanne og mellomstykke. Ikke billige deler akkurat.... Sitér dette innlegget Link to post
sveinis Svart 5.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2020 Takk for gode svar!! Det er jo veldig dyrt m ny påhengs så jeg vurderer å skru på den...det er vel relativt overkommelig å skru på disse? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 5.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2020 (redigert) Jada greit å skru. Av med powerhead og begynne. Eg måtte knuse bunnpanne for å dritten fra hverandre. Alt var bare en rustklump under powerhead. Tar du av gearhus og lyser opp kan du egentlig fort sjekke tilstand med en lommelykt. Du ser eksosrør. På den F50 eg hadde var det ikke noe igjen av eksosrøret. Vet ikke om 15 hk er konstruert på noenlunde samme vis, men du finner tegninger på nett. (Boats.net). Kan nevne at på den F50 eg har nå finnes det ikke rustfarge engang på eksosrøret. Det sier litt om hvor viktig sinkanodene er på disse motorene.... du bør vel egentlig også sjekke ut toppen om sinkanoder er spist opp.... er toppen tæret kan en brukt powerhead være bedre løsning enn nye deler. Redigert 5.Mars.2020 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 5.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2020 jerognal skrev 1 time siden: Jada greit å skru. Av med powerhead og begynne. Eg måtte knuse bunnpanne for å dritten fra hverandre. Alt var bare en rustklump under powerhead. Tar du av gearhus og lyser opp kan du egentlig fort sjekke tilstand med en lommelykt. Du ser eksosrør. På den F50 eg hadde var det ikke noe igjen av eksosrøret. Vet ikke om 15 hk er konstruert på noenlunde samme vis, men du finner tegninger på nett. (Boats.net). Kan nevne at på den F50 eg har nå finnes det ikke rustfarge engang på eksosrøret. Det sier litt om hvor viktig sinkanodene er på disse motorene.... du bør vel egentlig også sjekke ut toppen om sinkanoder er spist opp.... er toppen tæret kan en brukt powerhead være bedre løsning enn nye deler. Kanskje lurt å følge rådet til forhandler som tipper utrustet topp, før en skrur motoren helt fra hverandre. Jeg ville startet i andre enden, tatt av toppen. Fort gjort. Få oversikt. Få prisoverslag. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 5.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2020 Er det ikke adapterplaten som pleier å ryke ? Bilde 7 her : https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=130740822 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 5.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2020 (redigert) Ville vel åpnet å sett, kan jo være det er verd å reparere. Redigert 5.Mars.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 5.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2020 (redigert) Jo adapterplate er det mellomstykket heter. Var den adapterplata samt eksosrør som hadde røket på den F50`en eg hadde. Men dette var så rustet/eiret at eg måtte krype til korset og kjøpe ny bunnpanne og.... topp/sylindre/blokk var helt fin på min bortsett fra termostat som var eiret fast. (Måtte bytte termostat på den motoren eg har nå og så dette er nærmest som servicepunkt å regne). Billige deler på den Finn-annonsen. Adapterplate for 800,- er løp og kjøp pris..... den er ikke billig mener eg å huske... Hva forhandler tipper er feilen er ikke så viktig. Du må demontere og sjekke sjøl. I mitt tilfelle var det som sagt alt under blokken som hadde fått juling.... Redigert 5.Mars.2020 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sveinis Svart 5.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2020 Jeg starter m å sjekke bunnpanna... Sitér dette innlegget Link to post
sveinis Svart 6.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Har skrudd av toppen....viste til reparatør som sa den var tært.....så da ser jeg etter ny topp....tips? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Siden profilen din er så "barbert" så er det ikke godt å si hvor du holder til eller om du kjører i ferskvann eller elv.... men må sør/sørøstlandskysten så er adapterplate og bunnpanne også så utsatt at jeg ikke ville startet jakten på deler før jeg hadde sjekka disse pluss demontert termostat.. Det var en innkalling på 99/2000 modellen på kamakselforing. Det merker du på at den har en svak ulyd og lavt oljetrykk. Har 4 slike F15 som delvis har godt i utleie og har mange timer. Gode motorer med få problemer, men de som er må taes på alvor Har du hatt din motor i mange år? Har du vært nøye med å bytte anoder? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 7.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2020 (redigert) Har du KUN tatt av toppen? IKKE handle deler før du har sett tilstand på adapterplate/bunnpanne/eksosrør!!!! Når toppen din har fått juling er eg veldig skeptisk til tilstand under blokken..... Igjen: Eg tror du hadde vært best tjent med å få byttet hele powerhead......denne motoren har garantert gått lang tid uten sinkanoder. Redigert 7.Mars.2020 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 Hvordan gikk dette? Når folk tar seg tid å gi råd er det vanlig høflighet å fullføre tråden, mener eg.... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 Helt enig, men TS har ikke vært logget inn på flere uker. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.