Jump to content

Yamaha F15 4 takter fra år 2000 tar inn vann i olja

sveinis

Recommended Posts

Den der skal du bare drite i å kjøre noe mer med den olja der. Smikkfull i vann. Hvor renner det fra? ser ut som det kommer fra ett stykke oppe på motor. 
Hva sier nivået på peilepinnen?

Filmen var for kort, film lenger og gjerne mer av motoren i samme slengen. 

Redigert av S/Y Vega (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Takk for svar:))))Den står på land nå....mistenker at det kan ha skjedd noe i vinterlagringen...jeg skulle starte den for å spyle kanalene....og lot den gå litt...så skulle jeg ta full service...men så kom olja ut gjennom forgasser....jeg mistenker at det har kommet vann fra spylinga opp og inn i motor....jeg tømte for olje, fylte på ny og gjorde d samme en gang til....og tappet ut...men den olja var også gråhvit....

aner ikke hva jeg skal gjøre men kjører sanns til verksted.....lønner d seg å reparere på?

Redigert av sveinis (see edit history)
sveinis skrev 1 time siden:

aner ikke hva jeg skal gjøre men kjører sanns til verksted.....lønner d seg å reparere på?

Tapp ut all infisert olje, hell på ny olje, ikke start den, annonser som repobjekt på finn, tror du blir positivt overrasket over hvor mye enkelte er villig til å gi for en slik motor.... mange som meg som kjøper noen slike hvert år bare fordi den har en interessant feil  :giggle:

Vil du prøve å gjøre enkel diagnose og kanskje reparere den, så er det klart vi hjelper deg  :thumbsup:

Balder.. skrev for 6 timer siden:

Renner det slik konstant uansett hvor lenge motor går ? eller gir det seg etter en stund ?

Ser jo ut som det kommer ut av luftboksen ??

Der kommer vel fra veivhus-ventilasjonen  som er ført inn i luftfilter boksen. Er vel vann som kommer inn i veivhuset, blir overtrykk, som må komme ut. 

Hadde en f50 som hadde tært engang. Dette grunnet aldri skiftet sinkanoder i blokken. Det var eksorøret borte vekk, og tæret hull i mellomstykke mellom bunnpanne og blokk. I det mellomstykket går både kjølekanaler og oljekanaler. Ble god miks av det.... Den 50 Hk ble frisk etter nytt eksosrør, bunnpanne og mellomstykke. Ikke billige deler akkurat....

Jada greit å skru. Av med powerhead og begynne. Eg måtte knuse bunnpanne for å dritten fra hverandre.  Alt var bare en rustklump under powerhead. Tar du av gearhus og lyser opp kan du egentlig fort sjekke tilstand med en lommelykt. Du ser eksosrør. På den F50 eg hadde var det ikke noe igjen av eksosrøret.  Vet ikke om 15 hk er konstruert på noenlunde samme vis, men du finner tegninger på nett. (Boats.net).

Kan nevne at på den F50 eg har nå finnes det ikke rustfarge engang på eksosrøret. Det sier litt om hvor viktig sinkanodene er på disse motorene.... du bør vel egentlig også sjekke ut toppen om sinkanoder er spist opp.... er toppen tæret kan en brukt powerhead være bedre løsning enn nye deler.

Redigert av jerognal (see edit history)
jerognal skrev 1 time siden:

Jada greit å skru. Av med powerhead og begynne. Eg måtte knuse bunnpanne for å dritten fra hverandre.  Alt var bare en rustklump under powerhead. Tar du av gearhus og lyser opp kan du egentlig fort sjekke tilstand med en lommelykt. Du ser eksosrør. På den F50 eg hadde var det ikke noe igjen av eksosrøret.  Vet ikke om 15 hk er konstruert på noenlunde samme vis, men du finner tegninger på nett. (Boats.net).

Kan nevne at på den F50 eg har nå finnes det ikke rustfarge engang på eksosrøret. Det sier litt om hvor viktig sinkanodene er på disse motorene.... du bør vel egentlig også sjekke ut toppen om sinkanoder er spist opp.... er toppen tæret kan en brukt powerhead være bedre løsning enn nye deler.

Kanskje lurt å følge rådet til forhandler som tipper utrustet topp, før en skrur motoren helt fra hverandre.

Jeg ville startet i andre enden, tatt av toppen. Fort gjort. Få oversikt. Få prisoverslag. 

Lykke til. 

Jo adapterplate er det mellomstykket heter. Var den adapterplata samt eksosrør som hadde røket på den F50`en eg hadde. Men dette var så rustet/eiret at eg måtte krype til korset og kjøpe ny bunnpanne og.... topp/sylindre/blokk var helt fin på min bortsett fra termostat som var eiret fast. (Måtte bytte termostat på den motoren eg har nå og så dette er nærmest som servicepunkt å regne).

Billige deler på den Finn-annonsen. Adapterplate for 800,- er løp og kjøp pris..... den er ikke billig mener eg å huske...

Hva forhandler tipper er feilen er ikke så viktig. Du må demontere og sjekke sjøl. I mitt tilfelle var det som sagt alt under blokken som hadde fått juling....

Siden profilen din er så "barbert" så er det ikke godt å si hvor du holder til eller om du kjører i ferskvann eller elv....

men må sør/sørøstlandskysten så er adapterplate og bunnpanne også så utsatt at jeg ikke ville startet jakten på deler før jeg hadde sjekka disse pluss demontert termostat..

Det var en innkalling på 99/2000 modellen på kamakselforing. Det merker du på at den har en svak ulyd og lavt oljetrykk.

Har 4 slike F15 som delvis har godt i utleie og har mange timer. Gode motorer med få problemer, men de som er må taes på alvor :thumbsup:

Har du hatt din motor i mange år? Har du vært nøye med å bytte anoder?

Har du KUN tatt av toppen? IKKE handle deler før du har sett tilstand på adapterplate/bunnpanne/eksosrør!!!! Når toppen din har fått juling er eg veldig skeptisk til tilstand under blokken.....

Igjen: Eg tror du hadde vært best tjent med å få byttet hele powerhead......denne motoren har garantert gått lang tid uten sinkanoder. 

• 4 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...