Jump to content

Klarer 6hk å slepe en 30 fot ??

Rookie_332

Recommended Posts

Det går fint. Har selv tauet vår tidligere båt på 29fot med en jolle og 4Hk motor. Propellen var skadet og vi måtte bort på slippen. Greit å ha ankeret klart om det oppstår problemer. Det bør ikke blåse mye og det hjelper å ha en som styrer i moderskipet. Jollen er ikke retningsstabil. Det er lettest å styre når man bakker jollen. Eventuelt kan man dytte båten og styre med baugtruster og ror.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Det skal nok gå, men om det er komfortabelt... Utfordringen er vel hva 6hken er festet på. 

En liten gummibåt uten kjøl vil slite litt (nesten bedre å dytte).

Mens en lang jolle med litt kjøl vil ha bedre muligheter til å holde retningen. Uansett så er enten slep festet helt i midten av jolla, eller hanefot avgjørende. (Men ikke lett å slepe med hanefot heller, blir fort ustødig)

.

Knyt jolla stramt inntil båten som skal slepes, sett påhengeren på full gass, gå inn i storbåten og styr derifra.

Har gjort dette selv med en skorgenes med en sabb 8-10 i der vi tauet en 32 fots båt på 6 tonn. Vet ikke om det er like praktisk med en påhenger, men det var deilig å sitte inne i båten og drikke kaffe mens vi sneglet oss avgårde i 5 timer.

Buksering er tingen, som Midtpinne skriver. Bind jolla stramt langskips til moderfartøyet, jolla så langt bak som mulig. Bruk både brest og spring om mulig og så tight som mulig. Styring foregår fortrinnsvis med moderfartøyet men med jolla langt akterut kan du også til en viss grad bidra til styring også med denne.

Da hovedstrøsbryteren gikk i fjorsommer fikk vi hjelp av en med 15foter og 8hk4t     Det blåste friskt og han måtte gi full gass for å i heletatt komme fremmover med en liten DC på litt over 1000kg.  Tror det har mye å si hvilken propell som står på den som sleper!   og hvilket skrog man sleper

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Rookie_332 skrev for 5 timer siden:

Er det mulig å nød slepe en 30 fot 5tonn båt med jolle med 6hk, evt tenker får motorstopp på hoved båt ?

Å buksere en 30 foter/5 tonner med jolle og liten påhengs i smule farvann, går greit.

Jeg har flere ganger slept halvstore båter med motorstopp til hjemmehavn, og så buksert dem inn i båsen sin med slepejolla mi (dytte litt her og dytte litt der med gummibåt går finfint når man ikke skal så langt).

MEN : Jeg ville ikke påtatt meg å slepe dem fra der motorstoppen oppstod, og frem til hjemmehavn, selv ikke i rolig vær, ved hjelp av jolla. Det er langdrygt nok med seilbåten for motor.

For nød/motorstopp tror jeg heller du skal satse på VHF (kombinert med dregg/drivanker for å ikke drive på land), og kalle på noen i nærheten som kan ta deg på slep, og så heller bare ta siste metrene selv inne i beskyttet havn med jolla.

Husk, det er ofte ruskevær når motoren stopper, og da tror jeg ikke du greier mer enn å knapt påvirke hvilken vei moderskipet driver ved hjelp av en liten jolle.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

-Luna- skrev for 5 timer siden:

Det går fint. Har selv tauet vår tidligere båt på 29fot med en jolle og 4Hk motor. Propellen var skadet og vi måtte bort på slippen. Greit å ha ankeret klart om det oppstår problemer. Det bør ikke blåse mye og det hjelper å ha en som styrer i moderskipet. Jollen er ikke retningsstabil. Det er lettest å styre når man bakker jollen. Eventuelt kan man dytte båten og styre med baugtruster og ror.

Ah flott info takk ??

Nå har vel du i utgangspunktet en båt uten kjøl, som ikke er særlig styrbar uten propellvann. Best effekt vil du nok få om du har en nødbrakett så du får påhenger på båten. Nestbest om du, som nevnt her, binder jolla på siden. Jolle og andre planende båter, egner seg ikke særlig å slepe med, og får som regel dårlig utbytte av hestekrefter. Snekke med 8-10 hk SABB, som nevnt over her, er som slepebåt å regne i forhold. Må ha seilfeste(kjøl), og god pondus, for å slepe. På blikkstille vann, funker det meste, med tiden til hjelp.

Midtpinne skrev for 15 timer siden:

Knyt jolla stramt inntil båten som skal slepes, sett påhengeren på full gass, gå inn i storbåten og styr derifra.

Min erfaring er at det bare fungerer på en kjølbåt, har du drevbåt, slik som TS ville jeg ikke ha gjort det slik.

-morten- skrev for 14 timer siden:

Tror det har mye å si hvilken propell som står på den som sleper!   og hvilket skrog man sleper

Helt enig. Jeg bruker en High Thrust propell. Jo mindre båten som sleper er, jo viktigere er det å gjøre fast slepetau på en gunstig måte (i senter av båten)

Baluba veier 5 tonn turklar og henne har jeg kjørt på plass i båsen med jolla som "pushboat" det er jo slik de som skal frakte virkelig store lass i forhold til motorstyrke, gjør det.... så hvorfor ikke kopiere de som driver med dette ??

Har vært å jobba på hytta i dag i utrolig fint vær. Frakta 12 tonn med 9.9hk påhenger.... det gjør 6.5 knop og har en utrolig manøvreringsevne....  

Pushboat.JPG.0bf3fa9583a931da5e4c3aeab952c55c.JPG

Redigert av dieselfan (see edit history)

Trådstarter nevner slepealternativet som en mulighet ved motorstopp. Da snakker vi vel ikke alltid om smult farvann. Motorstopp får en gjerne når det er litt sjøgang. Slep med en 6 hk bør være greit i stille vær, men svært problematisk i sterk vind. Da er nok Redninsselskapet beste alternativet.

Med min tresnekke og 5 hk gikk det nesten galt med sidevind. Vi var nære på å gå på land da vi fikk assistanse av en større båt (politibåten!).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

On 3/5/2020 at 12:33 PM, Rookie_332 said:

Dette er kun som ett evt nød alternativ ?

Som flere andre har vært inne på her, den dagen det er "nød" er du uttaskjærs og det blåser friskt, fordi:

• En del feilscenarioer (f.eks. oppvirvling av ulumskheter i bunnen av dieseltank, Viking Sky, Hagland Captain, etc) er en direkte konsekvens av mye sjø
  • Det er ikke "nød" å få motorstopp når det er rolig vær og vindstille.  Da har man goood tid på seg før man driver på land, og når man faktisk driver på land så skjer det også rolig og uten skade.  Da ringer man redningsskøyta og ber de komme når de ikke har viktigere oppdrag å utføre, eventuelt helst etter at middagen er ferdigspist.

Så å tenke at man er sikret mot motorstopp fordi man har en jolle tilgjengelig som teoretisk er i stand til å taue moderskipet, det er ikke godt nok.  Som andre har vært inne på her, du vil få problemer med å styre båten (særlig dersom slepetauet er kort), bare det å entre og bruke jolla i skikkelig rufsete vær er en utfordring, og du vil kanskje ikke ha motorkraft nok til å komme deg fremover rett opp mot vinden.

(For en god del år siden hadde jeg en båt hvor jeg ikke gadd fikse motoren - men den var jo utstyrt slik at jeg kom meg avgårde dersom det var vind i lufta.  Slepejolla hadde heller ikke motor.  Ved et par anledninger fossrodde jeg slepejolla, med moderskipet på slep ... det var en gammel 24-fots seilbåt).

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Så hva slags sikkerhetsutstyr bør man ha i tilfelle motorstopp?  Her er mine tanker om det:

• Seil (fungerer opplagt dårlig på trådstarters båt)
  • Drivanker
  • Godt anker og langt nok ankertau
  • Reservemotor (f.eks. en påhengsmotor med plate/braketter klart, slik at den relativt enkelt kan settes i posisjon - 6 hk er kanskje i minste laget for en slik båt dersom man er ute i skikkelig ruskevær, men det kan være nok til å unngå katastrofe, eller forsinke katastrofen)
  • VHF-radio
  • Redningsflåte (men husk på at den ikke skal blåses opp før man er klar til å forlate moderskipet)
  • Diverse reservedeler til motor, særlig oljefilter, impeller, dieselfilter, sjøvannsfilter, luftfilter
  • Verktøy og instruksjonsmanual til motoren, både digitalt og på papir
  • Ekstra olje og ekstra diesel

Så kan man jo også prøve å holde seg hjemme i havn dersom været eller værmeldingen er for ille.

Redigert av tobixen
flere viktige ting å ha med (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Veldig mye fornufti i det @tobixen sier.

Med mindre man har to uavhengige fremdriftsmidler bør man egentlig ikke plassere seg i situasjoner der man ikke enten kan ankre opp og vente på redningsskøyta eller ri av med drivanker mens man venter på redningsskøyta. (Og helst bør man det ikke da heller).

Men hvis med nød trådstarter mener å taue fra drøbak til oslo en vindstille lørdagskveld for å slippe å bry redningsskøyta eller andre, så definitivt. Dette skal gå greit :)

tobixen skrev for 13 timer siden:

Så hva slags sikkerhetsutstyr bør man ha i tilfelle motorstopp?  Her er mine tanker om det:

• Seil (fungerer opplagt dårlig på trådstarters båt)
  • Drivanker
  • Godt anker og langt nok ankertau
  • Reservemotor (f.eks. en påhengsmotor med plate/braketter klart, slik at den relativt enkelt kan settes i posisjon - 6 hk er kanskje i minste laget for en slik båt dersom man er ute i skikkelig ruskevær, men det kan være nok til å unngå katastrofe, eller forsinke katastrofen)
  • VHF-radio
  • Redningsflåte (men husk på at den ikke skal blåses opp før man er klar til å forlate moderskipet)
  • Diverse reservedeler til motor, særlig oljefilter, impeller, dieselfilter, sjøvannsfilter, luftfilter
  • Verktøy og instruksjonsmanual til motoren, både digitalt og på papir
  • Ekstra olje og ekstra diesel

Så kan man jo også prøve å holde seg hjemme i havn dersom været eller værmeldingen er for ille.

? Tenkte faktisk å lage brakett til motor bak men som du nevner 6hk noe lite ,jolla kan ta 9.9 ? ergo den burde vel være mulig å komme seg i havn med eller ?

Drivanker blir kjøpt ? 

VHF blir kjøpt ? 

Olje filter,diesel filter , impeler, olje og frostvæske er på plass ?

Jeg ser flere sverger til Reddningselskapet som førstevalg, men for meg er det en siste utvei som sålangt ikke er benyttet. Jeg har selv trengt slep 3 ganger pga motorstopp. 2 av dem ble utført av tilfeldig passerende, ene av tillkalt kompis.  Jeg har også selv utført slep for både kjente men mest ukjente når det trengs, både korte og lengre strekk, og ser på det som en selvfølge at vi hjelper hverandre med slikt, og avlaster reddningstjenesten til å sysle med reell nød. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...