tobixen
On 3/5/2020 at 12:33 PM, Rookie_332 said:Dette er kun som ett evt nød alternativ ?
Som flere andre har vært inne på her, den dagen det er "nød" er du uttaskjærs og det blåser friskt, fordi:
- En del feilscenarioer (f.eks. oppvirvling av ulumskheter i bunnen av dieseltank, Viking Sky, Hagland Captain, etc) er en direkte konsekvens av mye sjø
- Det er ikke "nød" å få motorstopp når det er rolig vær og vindstille. Da har man goood tid på seg før man driver på land, og når man faktisk driver på land så skjer det også rolig og uten skade. Da ringer man redningsskøyta og ber de komme når de ikke har viktigere oppdrag å utføre, eventuelt helst etter at middagen er ferdigspist.
Så å tenke at man er sikret mot motorstopp fordi man har en jolle tilgjengelig som teoretisk er i stand til å taue moderskipet, det er ikke godt nok. Som andre har vært inne på her, du vil få problemer med å styre båten (særlig dersom slepetauet er kort), bare det å entre og bruke jolla i skikkelig rufsete vær er en utfordring, og du vil kanskje ikke ha motorkraft nok til å komme deg fremover rett opp mot vinden.
(For en god del år siden hadde jeg en båt hvor jeg ikke gadd fikse motoren - men den var jo utstyrt slik at jeg kom meg avgårde dersom det var vind i lufta. Slepejolla hadde heller ikke motor. Ved et par anledninger fossrodde jeg slepejolla, med moderskipet på slep ... det var en gammel 24-fots seilbåt).