Jump to content

Lufting av VP TAMD40B

K. Hauge

Recommended Posts

Har mistanke om luft i selve dieselpumpa i min Volvo Penta Tamd 40 b. Kan man lufte på selve pumpa? Eller må man skru løs  rørene til dysene?

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Lufting av motor". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

Løsne mutter på røret ved dysene,  legge røråpningen så du ser diesel komme ut av hver av de 6 åpningene når du kjører starter. Du ser godt når trykket på dieselen blir like kraftig på alle. Altså støtvise puls i utakt. Når det kommer tydelig trykk ut fra alle, er det bare å stoppe, skru på mutterne,  så forhåpentligvis fyrer det som det skal. U C ?

Redigert av Worry II (see edit history)

Dersom du har en slik vacuumoljeskiftpumpe vil jeg absolutt anbefale deg å koble den til retursystemet på dieseltilførselen på motoren din, så nært tanken som mulig.

Bruken klar slange og følg med på luftbobler.

På denne måten sjekker du hele systemet

(sugerør i tanken, lekkasje i filter, matepumpe, høytrykkspumpe, høytrykksrør, returrør/slanger og koblinger)

Det eneste du ikke sjekker med denne metoden er returrøret i tanken. Det skal ha utløp på det laveste i tanken. Husk at om det brekker eller blir bøyd så renner dieselen tilbake til tanken og du må lufte hver gang.... du skal bruke båten

93718934_BToljeskiftpumpe.jpg.3ff47051a7a29436d475e99ce5d0566e.jpg 

dieselfan skrev 1 time siden:

Det eneste du ikke sjekker med denne metoden er returrøret i tanken. Det skal ha utløp på det laveste i tanken. Husk at om det brekker eller blir bøyd så renner dieselen tilbake til tanken og du må lufte hver gang.... du skal bruke båten

Aha.. Der gjekk det opp et lys for meg også, som jeg må sjekke før sjøsetting. Har merket på min motor at den må kinnes 1-2 sekunder ekstra når den har stått en dag, men at den starter momentant uansett hvor lenge den har stått om tanken er tilnærmet helt full.

Så hyggelig om jeg kunne ha vært med på å gjøre din motor enda mer lettstarta  :wink:

Vil anbefale alle som rengjør dieseltanken og samtidig gjøre en lekkasjetest på hele dieselsystemet.

Sett i forhold til hvor enkelt, billig og lite tidkrevende det er så er det etter min mening veldig lite fokus på det....

Jeg gjør det slik:

• Kjør tanken nesten tom
  • Ta av mannlokket/inspeksjonsluke
  • På med lang gummihanske og tre på klar slange på returrøret som går til bunnen av tanken
  • Sjekk at både sugerør og returrør står i veske
  • Koble til oljeskifter/vacuumpumpe og følg med på om det kommer bobbler
  • Sug igjennom 3-4 liter og følg med på om det er bobbler
  • små bobbler med likt intervall er typisk for lekkasje i fittings eller O-ring, en eller to store luftlommer er typisk for at du øker dieselnivå i dieselpumpa, i så fall stopper det å bobble etter en liter

Så kan du tømme/vaske tanken :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)

Viktig å sjekke spec. Ikke alle motorer spesifiserer at returen skal gå til bunnen av tanken. Noen spesifiserer at returen skal til toppen av tanken. Hos meg har returen en svanehals som garanterer diesel i pumpen, uansett.  Andre har enveisventil. At motoren blir treg å starte etter å ha stått noen dager, er utett dieselsystem førstevalget hos meg også. Motoren til Hulda starter på første omdreiningen uansett, så lenge det er strøm nok til at selvstarteren sparker til. 

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...