K. Hauge Startet 5.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 5.Mars.2020 Har mistanke om luft i selve dieselpumpa i min Volvo Penta Tamd 40 b. Kan man lufte på selve pumpa? Eller må man skru løs rørene til dysene? Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Lufting av motor". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 5.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2020 (redigert) Løsne mutter på røret ved dysene, legge røråpningen så du ser diesel komme ut av hver av de 6 åpningene når du kjører starter. Du ser godt når trykket på dieselen blir like kraftig på alle. Altså støtvise puls i utakt. Når det kommer tydelig trykk ut fra alle, er det bare å stoppe, skru på mutterne, så forhåpentligvis fyrer det som det skal. U C ? Redigert 5.Mars.2020 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 5.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2020 Ok. Så det er ikke egen lufteskru på selve pumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 5.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2020 Ikke meg bekjent. Du kan også like gjerne ha luft i dyserøret. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Høres litt rart ut. Om du har luft i pumpa, så må du ha lekkasje en plass mellom tanken og pumpa. Hvilken symptomer har du? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Prøv å påfør vannfast fett på regulatorakslingen, der den går inn i dieselpumpehuset. Dersom det hjelper så tar den trolig inn falk luft rundt akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 6.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Motoren starter ikke. Har startet i 34 år. Har mistanke om luft. Men det er som motorer flest. De går til de stopper. Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 6.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Jeg takker for innspill. Skal prøve. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Dersom du har en slik vacuumoljeskiftpumpe vil jeg absolutt anbefale deg å koble den til retursystemet på dieseltilførselen på motoren din, så nært tanken som mulig. Bruken klar slange og følg med på luftbobler. På denne måten sjekker du hele systemet (sugerør i tanken, lekkasje i filter, matepumpe, høytrykkspumpe, høytrykksrør, returrør/slanger og koblinger) Det eneste du ikke sjekker med denne metoden er returrøret i tanken. Det skal ha utløp på det laveste i tanken. Husk at om det brekker eller blir bøyd så renner dieselen tilbake til tanken og du må lufte hver gang.... du skal bruke båten Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 dieselfan skrev 1 time siden: Det eneste du ikke sjekker med denne metoden er returrøret i tanken. Det skal ha utløp på det laveste i tanken. Husk at om det brekker eller blir bøyd så renner dieselen tilbake til tanken og du må lufte hver gang.... du skal bruke båten Aha.. Der gjekk det opp et lys for meg også, som jeg må sjekke før sjøsetting. Har merket på min motor at den må kinnes 1-2 sekunder ekstra når den har stått en dag, men at den starter momentant uansett hvor lenge den har stått om tanken er tilnærmet helt full. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 (redigert) Så hyggelig om jeg kunne ha vært med på å gjøre din motor enda mer lettstarta Vil anbefale alle som rengjør dieseltanken og samtidig gjøre en lekkasjetest på hele dieselsystemet. Sett i forhold til hvor enkelt, billig og lite tidkrevende det er så er det etter min mening veldig lite fokus på det.... Jeg gjør det slik: Kjør tanken nesten tom Ta av mannlokket/inspeksjonsluke På med lang gummihanske og tre på klar slange på returrøret som går til bunnen av tanken Sjekk at både sugerør og returrør står i veske Koble til oljeskifter/vacuumpumpe og følg med på om det kommer bobbler Sug igjennom 3-4 liter og følg med på om det er bobbler små bobbler med likt intervall er typisk for lekkasje i fittings eller O-ring, en eller to store luftlommer er typisk for at du øker dieselnivå i dieselpumpa, i så fall stopper det å bobble etter en liter Så kan du tømme/vaske tanken Redigert 6.Mars.2020 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 (redigert) Viktig å sjekke spec. Ikke alle motorer spesifiserer at returen skal gå til bunnen av tanken. Noen spesifiserer at returen skal til toppen av tanken. Hos meg har returen en svanehals som garanterer diesel i pumpen, uansett. Andre har enveisventil. At motoren blir treg å starte etter å ha stått noen dager, er utett dieselsystem førstevalget hos meg også. Motoren til Hulda starter på første omdreiningen uansett, så lenge det er strøm nok til at selvstarteren sparker til. Redigert 6.Mars.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 (redigert) Denne tråden handler om "Lufting av VP TAMD40B" Redigert 6.Mars.2020 av dieselfan Fjernet formatering som hang fra trådtittel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Klar over det. Vet ikke om bellen og alle andre som leser her kanskje overfører anbefalingen som en universell sannhet. For at luftingen skal under væskespeilet er jeg ikke sikker på at gjelder alle Volvo heller. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Hulda skrev 14 minutter siden: Vet ikke om bellen og alle andre som leser her kanskje overfører anbefalingen som en universell sannhet. Neida, det gjør jeg ikke. Men jeg har en AD31-maskin som har samme design på dieselpumpen som trådstarter sin. Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 6.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Uansett nyttig informasjon fra alle deltakere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.