Jump to content

Rengjøre forgassere med ultralydvasker, hvilket rensemiddel er best å bruke?

Lars Hansen

Recommended Posts

paxo skrev 35 minutter siden:

Husk at de fleste ultralydvaskere ikke kan brukes med brennbare væsker.

Har for øvrig brukt Systemrens med godt resultat, riktignok uten ultralydvasker, men den var

relativ hard mot aluminiumen.

(Gammel forgasser med små krav til klaringer)

Han bruker kun rent vann i vaskeren. Men bensin, eller annet vaskemiddel, i plast-beholdere hvor deler vaskes.

Har hatt stor suksess med rent vann i ultralydvaskeren og blåse med trykkluft etterpå. Demonterer dyser o.l. først. Står "røykskyer" ut av kanalene i forgasseren i starten.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

• 1 år senere...

Skal gå til innkjøp av en slik vasker selv. I den forbindelse så har jeg lett en del etter tips og triks. 

Denne karen gjør noe jeg syntes virker veldig smart... han putter en beholder med væske.... oppi væsken, og resultatet blir veldig bra.

Bensin til å rengjøre forgasser feks. 

Noen som har prøvd dette?? 

Puntern skrev On 8.3.2020 at 21.24:

Har prøvd zalo og sitronsyre, men det jeg har best erfaring med er rensemiddel for kaffetrakter. 

Rensemiddel for kaffetraktere _er_ oftest stort sett sitronsyre.. :p

Jeg har renset forgassere og modellmotorer i mange år, og om ikke vann med oppvaskmaskinmiddel tar det, har et bad med isopropanol tatt 'gunk'. (Vil ikke anbefale det siste dersom du ikke selv skjønner hvor galt det kan gå.. )

De siste årene har jeg kjørt et rensemiddel vi fikk på kanne fra Würth, husker ikke hva, men det lukter litt spylervæske og er glatt å ta på. Kjører alltid en runde med rent vann, eller legger det rett og slett i vannbad etterpå.

Husk at dyser og anleggsflater i forgassere sjeldent er ren alu, men ofte messing eller rustfritt/plast. Dermed tåler det fint litt korrosivt bad. 

• 1 måned senere...

Jeg tenker å kjøpe en ultralyd-vasker til husbruk, til mindre motordeler og kanskje en småmotorforgasser. Duger de små vaskerne på ca 2-2,5 liter til dette? Og er den innvendige tanken stor nok på disse?

Ser at både Kjell & Company og Biltema har rimelige vaskere. Eller er det lurt å legge til litt mer, ser f.eks. at Gasolin i Porsgrunn har denne modellen som utseendemessig ser litt mer robust ut?

Er det noen funksjoner som en ultralydvasker bør/må ha? Ser at Kjell & Company sin vasker har det de kaller avgassingsfunksjon.

Noen som har prøvd disse vaskerne?

TideRace skrev 51 minutter siden:

Er det noen funksjoner som en ultralydvasker bør/må ha?

Kjøpte en ultralydsvasker hos Kjell&Co for 3-4 år siden (de fører ikke den modellen lengre) og har brukt rensevæska de selger i samme butikk, og zalovann der det holder. Det jeg synes er greit med vaskeren er om den har oppvarmingsfunksjon, virker som fett og fettløselig smuss løsner lettere med varme. Min varmer opp til 60 grader, såvidt jeg husker. Har renset en hel del forgassere med vaskeren og aldri angret på den investeringen:thumbsup:

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...