Jump to content

Edit History

Korsfjord

Korsfjord

Men ikke på så små båter som dette?

Så vidt jeg har forstått, er bulbens funksjon å minske skrogets motstand i vannet. På større skip gir jo dette mening. Regner med at man får en merkbar effekt også på mindre båter, ettersom man tar seg bryet med å bygge på en slik utvekst?

Ellers har jeg lest litt om historien bak Marsteinsbåtene. De ble bygget på i naustet på Marsteinen fyr, av fyrvokterne på deres fritid. Det var ikke helt enkelt å få levert matter og polyester ut dit. Leveringen av båtene var også en utfordring. Naustet ligger naturlig nok høyt over vannet, så båtene måtte heises ned på vannet via to ulike kraner. Så hadde de en fast medhjelper som kom med båt og slepte båtene til Sotra. Det er ikke ofte det er stille vær der ute, og selv ved havblikk er det bra med svell i sjøen. Men de holdt det gående i flere år likevel. 

Korsfjord

Korsfjord

Men ikke på så små båter som dette?

Så vidt jeg har forstått, er bulbens funksjon å minske skrogets motstand i vannet. På større skip gir jo dette mening. Regner med at man får en merkbar effekt også på mindre båter, ettersom man tar seg bryet med å bygge på en slik utvekst?

Ellers har jeg lest litt om historien bak Marsteinsbåtene. De ble bygget på i naustet på Marsteinen fyr, av fyrvokterne på deres fritid. Det var ikke helt enkelt å få levert ut matter og polyester ut dit. Leveringen av båtene var også en utfordring. Naustet ligger naturlig nok høyt over vannet, så båtene måtte heises ned på vannet via to ulike kraner. Så hadde de en fast medhjelper som kom med båt og slepte båtene til Sotra. Det er ikke ofte det er stille vær der ute, og selv ved havblikk er det bra med svell i sjøen. Men de holdt det gående i flere år likevel. 

• Create New...