Jump to content

Gunline- Marstein 24 sjark gjenopplives - Total makeover

Bergen

Recommended Posts

Reder og utførende for oppussing er medlem her på BP. Men ikke veldig aktiv.

Men jeg har fått aksept fra han til å lage en tråd her på BP, da DYI oppussingstråder vanligvis fenger ganske bra, og jeg mener dette er et prosjekt som flere bør kjenne til. For her er det snakk om en total gjenopplivning, ombygning og en omfattende utstyrspakke som er på vei inn i båten som var et vrak for 3 år siden. Men det er ikke snakk om en oppussing til slik båten var som ny, for her er det kommet både nytt egnarhus, bulb og baugpropell samt at mye mere er på vei.

Historien begynte i 1978, og slik har reder forfattet starten:

Skal no pusse opp, Marsteinsbåten som papen kjøpte i 1978, skroget vart bygd på Marstein Fyr, papen laga styrehuset sjølv, Gunline vart flittigt i brukt til å kaste etter pale og makrel, vart og brukt til å frakte laksefor, til og med smolt:-). Papen solgte Gunline videre til XXXXXX rundt 1985, han skulle bruke den til torskefiske med inne i Lysefjorden. XXXX solgte den videre til XXXX i 1988, og XXX var i båten stort sett kvar dag til han vart sju...k, eg fekk båten av XXXXX. XXXX forteller at far hennar XXX var yrkes fisker og brukte båten hver dag, fiska med garn, line,snøre og teiner etter hummer og krabbe, han la nedi 2 jern klosser på hver side av båten for at den skulle rugge mindre.
No skal eg rehabilitere den slik at den blir nett so ny

Det hører med til historien at dagens eier ikke viste hvor båten var, men etter en etterlysning på FB fikk han høsten 2016 et tips som førte til båten slik den fremstår på det første bildet.

Reder er ikke i mål enda, men dette er et prosjekt som helt sikkert kommer til å bli ferdigstilt. 

Bilder av oppussing og ombygning ligger her https://galleri.moegster.no/?fbclid=IwAR1IL4yok9Z0uM6ST20MpS4WZ9T2oTuaap7CKvFOEbIv_bkFeg5rgwNrNqg#share?id=01aec37b-f38e-41ea-9966-81c0009374bc

Gurine_1.jpg

Gurine_2.jpg

Jøss for en jobb du har gjort! De eneste jeg kommer på i farten som har gjort noe lignende er Walter_S og Komodo, og deres tråder  ble på over 70 sider med forklaring på hva de gjorde. Det er ikke måte på hvor imponert jeg ble, både bulb og badeplattform er tøffe og helt originale innslag. Og innredning da, for en jobb du har gjort der. Er båten på sjøen nå? Hva gjenstår evt? 

Gi deg tid og forklar, du er i ferd med å skape en klassikertråd på BP, og i tillegg får du en flott båt med en fantastisk historie!

Her er det jo gjort et helt utrolig stykke arbeid. Imponerende!

Hvorfor bygges det bulb på båten? Har aldri sett en så stor bulb på en så liten båt før. Nærmeste jeg kommer på er den som er på Viksund 900 Futura, men den har vel en annen funksjon enn en tradisjonell bulb som du finner på et deplasementsskrog (som vel dette er). 

M

56 minutes ago, Korsfjord said:

Her er det jo gjort et helt utrolig stykke arbeid. Imponerende!

Hvorfor bygges det bulb på båten? Har aldri sett en så stor bulb på en så liten båt før. Nærmeste jeg kommer på er den som er på Viksund 900 Futura, men den har vel en annen funksjon enn en tradisjonell bulb som du finner på et deplasementsskrog (som vel dette er). 

Det er mange moderne fiskebåter med bulb. noen eldre har også fått påbygget bulb. Viksund hadde ikke bulb, men en slags halvbulb. Noen Viksund Fiskebåter har sikkelig bulb

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Men ikke på så små båter som dette?

Så vidt jeg har forstått, er bulbens funksjon å minske skrogets motstand i vannet. På større skip gir jo dette mening. Regner med at man får en merkbar effekt også på mindre båter, ettersom man tar seg bryet med å bygge på en slik utvekst?

Ellers har jeg lest litt om historien bak Marsteinsbåtene. De ble bygget på i naustet på Marsteinen fyr, av fyrvokterne på deres fritid. Det var ikke helt enkelt å få levert matter og polyester ut dit. Leveringen av båtene var også en utfordring. Naustet ligger naturlig nok høyt over vannet, så båtene måtte heises ned på vannet via to ulike kraner. Så hadde de en fast medhjelper som kom med båt og slepte båtene til Sotra. Det er ikke ofte det er stille vær der ute, og selv ved havblikk er det bra med svell i sjøen. Men de holdt det gående i flere år likevel. 

Redigert av Korsfjord (see edit history)
Nero II skrev for 4 timer siden:

. Er båten på sjøen nå? Hva gjenstår evt? 

Det siste bildet er ganske nytt, og viser status pr nå.

Korsfjord skrev for 4 timer siden:

Hvorfor bygges det bulb på båten? r). 

Jeg vet ikke hvorfor han bygger bulb på den.

Men jeg har oppfordret medlemmet som har nick Møgster her på BP til å komme inn å kommentere selv. Men om ikke han gjør det, så har han en offentlig gruppe på FB som heter: Marstein 24: Renovering av "Gunline"bygget for Arne Møgster ca 1978

https://www.facebook.com/groups/1636898316602955/?ref=group_header   

Møgster skrev for 2 timer siden:

Heisann, da e meg so restaurerer ja, båten var litt tung på nasen so eg bygde ein bulb, far min har ein Marstein båt idag som er bulb på, så det er for oppdrift, ikkje for fart:-) satser på sjøsetting i sommer. legger bilde inn på linken etterkvart.

Og da ligger vel båten til din far på Møkster...eller..??

Tror jeg har sett den en del ganger i havnen på Møkster...

• 1 måned senere...

Et imponerende stykke arbeid. Morsomt med folk som tar seg tiden med å renovere gamle båter.:thumbsup:

Angående bulben, så vil nok en bulb med en slik utforming ha begrenset effekt da det ikke skal mye bølger til før effekten blir kraftig redusert. Men på flatt vann vil den kunne ha effekt om den er riktig utformet.

Ser det er brukt skum en del. Håper dette er skum med lukkede celler. Om det er enkomponent byggskum, så vil dette med all sannsynlighet ha åpne celler, og da suge vann. Og dette vil skje også selv om skummet er forseglet med glassfiber og polyester. Gjorde dette selv en gang, og i forbindelse med endringer åpnet jeg opp, og måtte fjerne alt skummet da det var gjennomtrukket av vann.

• 5 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...