Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Kjøpte en ADA 32 produsert i 1980 for ca 2 år siden. Da hadde den ligget i sjøen i 6 år uten vedlikehold. Ville lære meg det grunnleggende om seilbåter og om seiling.

 

Det mest kritiske som måtte fikses det var gjennomføringer og ventiler ut til sjø som var i veldig dårlig stand. Det var det første som ble skiftet ut.

 

På gammel Volvo (2003 27 HK) så var kjølesystemet tett to steder slik at den kokte etter ca 15 minutter. Plukket fra hverandre kjølesuystemet og renset opp. Dieselslangen knakk tvers av når jeg bøyde på den. Ble skiftet. En del kjølevannsslanger var også i dårlig forfatning og ble skiftet. Teleflex kabel til trootle mekanisme virket ikke og måtte skiftes. Selve trottle meanisken/hendelen virket heller ikke. Plukket den fra hverandre, renset opp og satte inn noen uorginale bolter og så kjørte det.  

 

Mekanisme for rulleforseil hang seg opp og virket ikke. Sprayet inn masse penetrerende olje (CRC?) inn i "mekanismen" og brukte forseilet litt regelmessig, så gikk det seg til og det ble bra.

 

En del lekasjer i vinduer og gjennomføringer på dekk. Tettet med et stoff som jeg ikke husker navnet på.

 

Skiftet ut batteriene (Med to billige fra bil-hugger.)

 

Skroget var veldig grodd. Brukte høytrykkspyler og fikk det rent. Fant noen små skader på skroget, ikke store greiene, men noe mer på roret.

 

Kjøpte glassfiber og polyester/epoxy (husker ikke) på biltma og fikset skrog og ror. Litt problem med herdingen pga for lav temperatur. (Skulle vel være 20 grader.)

 

Det første halve året så var det jo noe som gikk i stykker hele tiden .. men så var det slutt på reparasjoner og det hele gikk seg til.

 

Siste 1.5 år, så har båten fungert faktisk feilfritt og jeg har brukt den både sommer og vinter.

 

Det er nok en del estetiske ting som med fordel kunne vært "forbedret" men satser på at dette skal kjøre på økononomiklasse intil jeg eventuelt kjøper en nyere og bedre båt.

 

Kjølboltene ble sjekket og på denne båten så var de av rustfritt stål og de så faktisk helt nye ut.

 

Sted for innkjøp av deler:

 

Jeg kjøpte aller meste hos Maritim og Biltema og en dieselslange hos Tess (De produserte en etter mål,)

 

https://www.maritim.no

Arne2

Arne2

Kjøpte en ADA 32 produsert i 1980 for ca 2 år siden. Da hadde den ligget i sjøen i 6 år uten vedlikehold. Ville lære meg det grunnleggende om seilbåter og om seiling.

 

Det mest kritiske som måtte fikses det var gjennomføringer og ventiler ut til sjø som var i veldig dårlig stand. Det var det første som ble skiftet ut.

 

På gammel Volvo (2003 27 HK) så var kjølesystemet tett to steder slik at den kokte etter ca 15 minutter. Plukket fra hverandre kjølesuystemet og renset opp. Dieselslangen knakk tvers av når jeg bøyde på den. Ble skiftet. En del kjølevannsslanger var også i dårlig forfatning og ble skiftet. Teleflex kabel til trootle mekanisme virket ikke og måtte skiftes. Selve trottle meanisken/hendelen virket heller ikke. Plukket den fra hverandre, renset opp og satte inn noen uorginale bolter og så kjørte det.  

 

Mekanisme for rulleforseil hang seg opp og virket ikke. Sprayet inn masse penetrerende olje (CRC?) inn i "mekanismen" og brukte forseilet litt regelmessig, så gikk det seg til og det ble bra.

 

En del lekasjer i vinduer og gjennomføringer på dekk. Tettet med et stoff som jeg ikke husker navnet på.

 

Skiftet ut batteriene (Med to billige fra hugger.)

 

Skroget var veldig grodd. Brukte høytrykkspyler og fikk det rent. Fant noen små skader på skroget, ikke store greiene, men noe mer på roret.

 

Kjøpte glassfiber og polyester/epoxy (husker ikke) på biltma og fikset skrog og ror. Litt problem med herdingen pga for lav temperatur. (Skulle vel være 20 grader.)

 

Det første halve året så var det jo noe som gikk i stykker hele tiden .. men så var det slutt på reparasjoner og det hele gikk seg til.

 

Siste 1.5 år, så har båten fungert faktisk feilfritt og jeg har brukt den både sommer og vinter.

 

Det er nok en del estetiske ting som med fordel kunne vært "forbedret" men satser på at dette skal kjøre på økononomiklasse intil jeg eventuelt kjøper en nyere og bedre båt.

 

Kjølboltene ble sjekket og på denne båten så var de av rustfritt stål og de så faktisk helt nye ut.

 

Sted for innkjøp av deler:

 

Jeg kjøpte aller meste hos Maritim og Biltema og en dieselslange hos Tess (De produserte en etter mål,)

 

https://www.maritim.no

Arne2

Arne2

Kjøpte en ADA 32 produsert i 1980 for ca 2 år siden. Da hadde den ligget i sjøen i 6 år uten vedlikehold. Ville lære meg det grunnleggende om seilbåter og om seiling.

 

Det mest kritiske som måtte fikses det var gjennomføringer og ventiler ut til sjø som var i veldig dårlig stand. Det var det første som ble skiftet ut.

 

På gammel Volvo (2003 27 HK) så var kjølesystemet tett to steder slik at den kokte etter ca 15 minutter. Plukket fra hverandre kjølesuystemet og renset opp. Dieselslangen knakk tvers av når jeg bøyde på den. Ble skiftet. En del kjølevannsslanger var også i dårlig forfatning og ble skiftet. Teleflex kabel til trootle mekanisme virket ikke og måtte skiftes. Selve trottle meanisken/hendelen virket heller ikke. Plukket den fra hverandre, renset opp og satte inn noen uorginale bolter og så kjørte det.  

 

Mekanisme for rulleforseil hang seg opp og virket ikke. Sprayet inn masse penetrerende olje (CRC?) inn i "mekanismen" og brukte forseilet litt regelmessig, så gikk det seg til og det ble bra.

 

En del lekasjer i vinduer og gjennomføringer på dekk. Tettet med et stoff som jeg ikke husker navnet på.

 

Skiftet ut batteriene (Med to billige fra hugger.)

 

Skroget var veldig grodd. Brukte høytrykkspyler og fikk det rent. Fant noen små skader på skroget, ikke store greiene, men noe mer på roret.

 

Kjøpte glassfiber og polyester/epoxi (husker ikke) på biltma og fikset skrog og ror. Litt problem med herdingen pga for lav temperatur. (Skulle vel være 20 grader.)

 

Det første halve året så var det jo noe som gikk i stykker hele tiden .. men så var det slutt på reparasjoner og det hele gikk seg til.

 

Siste 1.5 år, så har båten fungert faktisk feilfritt og jeg har brukt den både sommer og vinter.

 

Det er nok en del estetiske ting som med fordel kunne vært "forbedret" men satser på at dette skal kjøre på økononomiklasse intil jeg eventuelt kjøper en nyere og bedre båt.

 

Kjølboltene ble sjekket og på denne båten så var de av rustfritt stål og de så faktisk helt nye ut.

 

Sted for innkjøp av deler:

 

Jeg kjøpte aller meste hos Maritim og Biltema og en dieselslange hos Tess (De produserte en etter mål,)

 

https://www.maritim.no

Arne2

Arne2

Kjøpte en ADA 32 produsert i 1980 for ca 2 år siden. Da hadde den ligget i sjøen i 6 år uten vedlikehold. Ville lære meg det grunnleggende om seilbåter og om seiling.

 

Det mest kritiske som måtte fikses det var gjennomføringer og ventiler ut til sjø som var i veldig dårlig stand. Det var det første som ble skiftet ut.

 

På gammel Volvo (2003 27 HK) så var kjølesystemet tett to steder slik at den kokte etter ca 15 minutter. Plukket fra hverandre kjølesuystemet og renset opp. Dieselslangen knakk tvers av når jeg bøyde på den. Ble skiftet. En del kjølevannsslanger var også i dårlig forfatning og ble skiftet. Teleflex kabel til trootle mekanisme virket ikke og måtte skiftes. Selve trottle meanisken/hendelen virket heller ikke. Plukket den fra hverandre, renset opp og satte inn noen uorginale bolter og så kjørte det.  

 

Mekanisme for rulleforseil hang seg opp og virket ikke. Sprayet inn masse penetrerende olje (CRC?) inn i "mekanismen" og brukte forseilet litt regelmessig, så gikk det seg til og det ble bra.

 

En del lekasjer i vinduer og gjennomføringer på dekk. Tettet med et stoff som jeg ikke husker navnet på.

 

Skiftet ut batteriene (Med to billige fra hugger.)

 

Skroget var veldig grodd. Brukte høytrykkspyler og fikk det rent. Fant noen små skader på skroget, ikke store greiene, men noe mer på roret.

 

Kjøpte glassfiber og polyester/epoxi (husker ikke) på biltma og fikset skrog og ror. Litt problem med herdingen pga for lav temperatur. (Skulle vel være 20 grader.)

 

Det første halve året så var det jo noe som gikk i stykker hele tiden .. men så var det slutt på reparasjoner og det hele gikk seg til.

 

Siste 1.5 år, så har båten fungert faktisk feilfritt og jeg har brukt den både sommer og vinter.

 

Det er nok en del estetiske ting som med fordel kunne vært "forbedret" men satser på at dette skal kjøre på økononomiklasse intil jeg eventuelt kjøper en nyere og bedre båt.

 

Kjølboltene ble sjekket og på denne båten så var de av rustfritt stål og de så faktisk helt nye ut.

 

Sted for innkjøp av deler:

 

Jeg kjøpte aller meste hos Maritim og Biltema og en dieselslange hos Tess (De produserte en etter mål,)

Arne2

Arne2

Kjøpte en ADA 32 produsert i 1980 for ca 2 år siden. Da hadde den ligget i sjøen i 6 år uten vedlikehold. Ville lære meg det grunnleggende om seilbåter og om seiling.

 

Det mest kritiske som måtte fikses det var gjennomføringer og ventiler ut til sjø som var i veldig dårlig stand. Det var det første som ble skiftet ut.

 

På gammel Volvo (2003 27 HK) så var kjølesystemet tett to steder slik at den kokte etter ca 15 minutter. Plukket fra hverandre kjølesuystemet og renset opp. Dieselslangen knakk tvers av når jeg bøyde på den. Ble skiftet. En del kjølevannsslanger var også i dårlig forfatning og ble skiftet. Teleflex kabel til trootle mekanisme virket ikke og måtte skiftes. Selve trottle meanisken/hendelen virket heller ikke. Plukket den fra hverandre, renset opp og satte inn noen uorginale bolter og så kjørte det.  

 

Mekanisme for rulleforseil hang seg opp og virket ikke. Sprayet inn masse penetrerende olje (CRC?) inn i "mekanismen" og brukte forseilet litt regelmessig, så gikk det seg til og det ble bra.

 

En del lekasjer i vinduer og gjennomføringer på dekk. Tettet med et stoff som jeg ikke husker navnet på.

 

Skiftet ut batteriene (Med to billige fra hugger.)

 

Skroget var veldig grodd. Brukte høytrykkspyler og fikk det rent. Fant noen små skader på skroget, ikke store greiene, men noe mer på roret.

 

Kjøpte glassfiber og polyester/epoxi (husker ikke) på biltma og fikset skrog og ror. Litt problem med herdingen pga for lav temperatur. (Skulle vel være 20 grader.)

 

Det første halve året så var det jo noe som gikk i stykker hele tiden .. men så var det slutt på reparasjoner og det hele gikk seg til.

 

Siste 1.5 år, så har båten fungert faktisk feilfritt og jeg har brukt den både sommer og vinter.

 

Det er nok en del estetiske ting som med fordel kunne vært "forbedret" men satser på at dette skal kjøre på økononomiklasse intil jeg eventuelt kjøper en nyere og bedre båt.

 

Kjølboltene ble sjekket og på denne båten så var de av rustfritt stål og de så faktisk helt nye ut.

Arne2

Arne2

Kjøpte en ADA 32 produsert i 1980 for ca 2 år siden. Da hadde den ligget i sjøen i 6 år uten vedlikehold. Ville lære meg det grunnleggende om seilbåter og om seiling.

 

Det mest kritiske som måtte fikses det var gjennomføringer og ventiler som var i veldig dårlig stand. Det var det første som ble skiftet ut.

 

På gammel Volvo (2003 27 HK) så var kjølesystemet tett to steder slik at den kokte etter ca 15 minutter. Plukket fra hverandre kjølesuystemet og renset opp. Dieselslangen knakk tvers av når jeg bøyde på den. Ble skiftet. En del kjølevannsslanger var også i dårlig forfatning og ble skiftet. Teleflex kabel til trootle mekanisme virket ikke og måtte skiftes. Selve trottle meanisken/hendelen virket heller ikke. Plukket den fra hverandre, renset opp og satte inn noen uorginale bolter og så kjørte det.  

 

Mekanisme for rulleforseil hang seg opp og virket ikke. Sprayet inn masse penetrerende olje (CRC?) inn i "mekanismen" og brukte forseilet litt regelmessig, så gikk det seg til og det ble bra.

 

En del lekasjer i vinduer og gjennomføringer på dekk. Tettet med et stoff som jeg ikke husker navnet på.

 

Skiftet ut batteriene (Med to billige fra hugger.)

 

Skroget var veldig grodd. Brukte høytrykkspyler og fikk det rent. Fant noen små skader på skroget, ikke store greiene, men noe mer på roret.

 

Kjøpte glassfiber og polyester/epoxi (husker ikke) på biltma og fikset skrog og ror. Litt problem med herdingen pga for lav temperatur. (Skulle vel være 20 grader.)

 

Det første halve året så var det jo noe som gikk i stykker hele tiden .. men så var det slutt på reparasjoner og det hele gikk seg til.

 

Siste 1.5 år, så har båten fungert faktisk feilfritt og jeg har brukt den både sommer og vinter.

 

Det er nok en del estetiske ting som med fordel kunne vært "forbedret" men satser på at dette skal kjøre på økononomiklasse intil jeg eventuelt kjøper en nyere og bedre båt.

 

Kjølboltene ble sjekket og på denne båten så var de av rustfritt stål og de så faktisk helt nye ut.

Arne2

Arne2

Kjøpte en ADA 32 produsert i 1980 for ca 2 år siden. Da hadde den ligget i sjøen i 6 år uten vedlikehold. Ville lære meg det grunnleggende om seilbåter og om seiling.

 

Det mest kritiske som måtte fikses det var gjennomføringer og ventiler som var i veldig dårlig stand. Det var det første som ble skiftet ut.

 

På gammel Volvo (2003 27 HK) så var kjølesystemet tett to steder slik at den kokte etter ca 15 minutter. Plukket fra hverandre kjølesuystemet og renset opp. Dieselslangen knakk tvers av når jeg bøyde på den. Ble skiftet. En del kjølevannsslanger var også i dårlig forfatning og ble skiftet. Teleflex kabel til trootle mekanisme virket ikke og måtte skiftes. Selve trottle meanisken/hendelen virket heller ikke. Plukket den fra hverandre, renset opp og satte inn noen uaorginale bolter og så kjørte det.  

 

Mekanisme for rulleforseil hang seg opp og virket ikke. Sprayet inn masse penetrerende olje (CRC?) inn i "mekanismen" og brukte forseilet litt regelmessig, så gikk det seg til og det ble bra.

 

En del lekasjer i vinduer og gjennomføringer på dekk. Tettet med et stoff som jeg ikke husker navnet på.

 

Skiftet ut batteriene (Med to billige fra hugger.)

 

Skroget var veldig grodd. Brukte høytrykkspyler og fikk det rent. Fant noen små skader på skroget, ikke store greiene, men noe mer på roret.

 

Kjøpte glassfiber og polyester/epoxi (husker ikke) på biltma og fikset skrog og ror. Litt problem med herdingen pga for lav temperatur. (Skulle vel være 20 grader.)

 

Det første halve året så var det jo noe som gikk i stykker hele tiden .. men så var det slutt på reparasjoner og det hele gikk seg til.

 

Siste 1.5 år, så har båten fungert faktisk feilfritt og jeg har brukt den både sommer og vinter.

 

Det er nok en del estetiske ting som med fordel kunne vært "forbedret" men satser på at dette skal kjøre på økononomiklasse intil jeg eventuelt kjøper en nyere og bedre båt.

 

Kjølboltene ble sjekket og på denne båten så var de av rustfritt stål og de så faktisk helt nye ut.

Arne2

Arne2

Kjøpte en ADA 32 produsert i 1980 for ca 2 år siden. Da hadde den ligget i sjøen i 6 år uten vedlikehold. Ville lære meg det grunnleggende om seilbåter og om seiling.

 

Det mest kritiske som måtte fikses det var gjennomføringer og ventiler som var i veldig dårlig stand. Det var det første som ble skiftet ut.

 

På gammel Volvo (2003 27 HK) så var kjølesystemet tett to steder slik at den kokte etter ca 15 minutter. Plukket fra hverandre kjølesuystemet og renset opp. Dieselslangen knakk tvers av når jeg bøyde på den. Ble skiftet. En del kjølevannsslanger var også i dårlig forfatning og ble skiftet. Teleflex kabel til trootle mekanisme virket ikke og måtte skiftes. Selve trottle meanisken/hendelen virket heller ikke. Plukket den fra hverandre, renset opp og satte inn noen uaorginale bolter og så kjørte det.  

 

Mekanisme for rulleforseil hang seg opp og virket ikke. Sprayet inn masse penetrerende olje (CRC) inn i "mekanismen" og brukte forseilet litt regelmessig, så gikk det seg til og det ble bra.

 

En del lekasjer i vinduer og gjennomføringer på dekk. Tettet med et stoff som jeg ikke husker navnet på.

 

Skiftet ut batteriene (Med to billige fra hugger.)

 

Skroget var veldig grodd. Brukte høytrykkspyler og fikk det rent. Fant noen små skader på skroget, ikke store greiene, men noe mer på roret.

 

Kjøpte glassfiber og polyester/epoxi (husker ikke) på biltma og fikset skrog og ror. Litt problem med herdingen pga for lav temperatur. (Skulle vel være 20 grader.)

 

Det første halve året så var det jo noe som gikk i stykker hele tiden .. men så var det slutt på reparasjoner og det hele gikk seg til.

 

Siste 1.5 år, så har båten fungert faktisk feilfritt og jeg har brukt den både sommer og vinter.

 

Det er nok en del estetiske ting som med fordel kunne vært "forbedret" men satser på at dette skal kjøre på økononomiklasse intil jeg eventuelt kjøper en nyere og bedre båt.

 

Kjølboltene ble sjekket og på denne båten så var de av rustfritt stål og de så faktisk helt nye ut.

Arne2

Arne2

Kjøpte en ADA 32 produsert i 1980 for ca 2 år siden. Da hadde den ligget i sjøen i 6 år uten vedlikehold. Ville lære meg det grunnleggende om seilbåter og om seiling.

 

Det mest kritiske som måtte fikses det var gjennomføringer og ventiler som var i veldig dårlig stand. Det var det første som ble skiftet ut.

 

På gammel Volvo (2003 27 HK) så var kjølesystemet tett to steder slik at den kokte etter ca 15 minutter. Plukket fra hverandre kjølesuystemet og renset opp. Dieselslangen knakk tvers av når jeg bøyde på den. Ble skiftet. En del kjølevannsslanger var også i dårlig forfatning og ble skiftet. Teleflex kabel til trootle mekanisme virket ikke og måtte skiftes. Selve trottle meanisken/hendelen virket heller ikke. Plukket den fra hverandre, renset opp og satte inn noen uaorginale bolter og så kjørte det.  

 

Mekanisme for rulleforseil hang seg opp og virket ikke. Sprayet inn masse penetrerende olje (CRC) inn i "mekanismen" og brukte forseilet litt regelmessig, så gikk det seg til og det ble bra.

 

En del lekasjer i vinduer og gjennomføringer på dekk. Tettet med et stoff som jeg ikke husker navnet på.

 

Skiftet ut batteriene (Med to billige fra hugger.)

 

Skroget var veldig grodd. Brukte høytrykkspyler og fikk det rent. Fant noen små skader på skroget, ikke store greiene, men noe mer på roret.

Kjøpte glassfiber og polyester/epoxi (husker ikke) på biltma og fikset skrog og ror. Litt problem med herdingen pga for lav temperatur. (Skulle vel være 20 grader.)

 

Det første halve året så var det jo noe som gikk i stykker hele tiden .. men så var det slutt på reparasjoner og det hele gikk seg til.

 

Siste 1.5 år, så har båten fungert faktisk feilfritt og jeg har brukt den både sommer og vinter.

 

Det er nok en del estetiske ting som med fordel kunne vært "forbedret" men satser på at dette skal kjøre på økononomiklasse intil jeg eventuelt kjøper en nyere og bedre båt.



×
×
  • Create New...