Arne2
Nei, jeg skrudde ikke ut kjølbåltene. Har aldri prøvd, men tviler på at det ville være så lurt. Noen ganger så kan man vel skape flere problemer ved å skru enn å la være, og jeg ville nok tro at dette er et eksempel, der man i utgangspunktet ikke har et problem, og så skaper seg et kanskje stort problem, ved å forsøke å løse et problem som i utgangspunktet ikke finnes.
Kjølen på min båt er på 1600 Kg og disse 1600 kg henger jo på disse kjølboltene. Den båten som jeg har ble opprinnelig produsert i Norge, og da hadde den kjølbolter som rustet, altså av jern. På den svenske utgaven så er kjølboltene tydeligvis av rustfritt stål, for det så helt nytt ut til tross for 40 år.
Vil tro at det man kanskje med fordel kan gjøre med kjølbolter, utenom å inspisere dem, det er å "torque op" mutterne slik at de har et spenn med riktig moment. Så tror jeg det er mulig å skifte ut mutterne en og en også mens man ligger i sjøen.
Spørsmål til de som måtte ha god greie på dette her med kjølbolter:
Jeg har en finnkjøl av jern. Er det egentlig mulig å ta ut kjølboltene i det hele tatt, eller er de festet med innsveising eller noe slikt nede i kjølen? Har egentlig aldri sett noen annen ende av kjølboltene enn den enden som stikker opp i båten. Det resterende er jo en masiv jernkjøl. (Jeg mener ellers at det er bolter som stikker opp fra kjølen og muttere som sitter inne i skroget, men det skal jeg kikke på en gang til.)
Edit:
Det kan se ut som at jeg husker rett og at en del båter har innestøpte gjengestag med mutter inne i båten. Da må man eventuelt ta av hele kjølen, så vidt jeg kan forstå. Andre båttyper kan bokstavelig talt ha bolter som faktisk kan skrus ut.
Edit 2:
Litt mer om kjølbolter. Tydeligvis litt forskjellige løsninger ute og går.