Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Sier meg enig med hensyn til dette med kjølboltene. Her er det bare "visuell inspeksjon" som gjelder. Det gjelder vel stort sett det meste av selve bårskroget også. Gjennomføringer og ventiler er jo viktige, men det er jo ikke uoverkommelig å skifte ut dem. Å se båten fra undersiden og på land er jo heller ikke dumt.

 

Når det der i mot gjelder motor, så tror jeg nok at jeg ville tatt meg bryet med å se om den kan dreies rundt. Skulle den være "kassabel" så har man vel raskt en utgift som kanskje er større enn båtens innkjøpspris. Alternativt så kan man vel "tenke ut" og ta med i betraktning muligheten for å sette på en påhengsmotor og beregne prisen for det, inklusive prisen for en monteringsbrakett.

 

Nå har jeg aldri brukt påhengsmotor på seilbåt, men jeg har jo snakket med de som har det. Det skal være et problem i litt høy og ikke så veldig høy sjø at propellen "spinner i luften". Dessuten så er vel drivstoffutgiftene til en bensinmotor en del høyere. En liten "seilbåtdiesel" er utrolig billig i bruk og veldig go å ha i dårlig vær, hvis man ikke er spesielt "seilbåtkyndig".

 

Virker motoren så er det vel bare "kjøp i vei".

Arne2

Arne2

Sier meg enig med hensyn til dette med kjølboltene. Her er det bare "visuell inspeksjon" som gjelder. Det gjelder vel stort sett det meste av selve bårskroget også. Gjennomføringer og ventiler er jo viktige, men det er jo ikke uoverkommelig å skifte ut dem. Å se båten fra undersiden og på land er jo heller ikke dumt.

 

Når det der i mot gjelder motor, så tror jeg nok at jeg ville tatt meg bryet med å se om den kan dreies rundt. Skulle den være "kassabel" så har man vel raskt en utgift som kanskje er større enn båtens innkjøpspris. Alternativt så kan man vel "tenke ut" og ta med i betraktning muligheten for å sette på en påhengsmotor og beregne prisen for det.

 

Nå har jeg aldri brukt påhengsmotor på seilbåt, men jeg har jo snakket med de som har det. Det skal være et problem i litt høy og ikke så veldig høy sjø at propellen "spinner i luften". Dessuten så er vel drivstoffutgiftene til en bensinmotor en del høyere. En liten "seilbåtdiesel" er utrolig billig i bruk og veldig go å ha i dårlig vær, hvis man ikke er spesielt "seilbåtkyndig".

Arne2

Arne2

Sier meg enig med hensyn til dette med kjølboltene. Her er det bare "visuell inspeksjon" som gjelder. Det gjelder vel stort sett det meste av selve bårskroget også. Gjennomføringer og ventiler er jo viktige, men det er jo ikke uoverkommelig å skifte ut dem.

 

Når det der i mot gjelder motor, så tror jeg nok at jeg ville tatt meg bryet med å se om den kan dreies rundt. Skulle den være "kassabel" så har man vel raskt en utgift som kanskje er større enn båtens innkjøpspris. Alternativt så kan man vel "tenke ut" og ta med i betraktning muligheten for å sette på en påhengsmotor og beregne prisen for det.

 

Nå har jeg aldri brukt påhengsmotor på seilbåt, men jeg har jo snakket med de som har det. Det skal være et problem i litt høy og ikke så veldig høy sjø at propellen "spinner i luften". Dessuten så er vel drivstoffutgiftene til en bensinmotor en del høyere. En liten "seilbåtdiesel" er utrolig billig i bruk og veldig go å ha i dårlig vær, hvis man ikke er spesielt "seilbåtkyndig".



×
×
  • Create New...