Jump to content

Sprekken i gummihylsen for pakkboksen. Alvorlig?

JohanKJ

Recommended Posts

Har kjøpt "ny" båt og oppdaget denne sprekken i gummihylsen for pakkboksen.

Den er ikke gjennomgående, så det kommer ikke ut noe vann eller lignende. Ser ut som om det kun er oversiden. Kan ikke inspisere undersiden siden kjølen er i veien ;)

Hvis jeg må skifte denne, hva gjør jeg da? Må jeg løsne propellakslingen å for å tre på ny eller?

(Det er vibrasjoner fra motoren pga et løst dynamobelte som sikkert ikke hjelper denne skaden).

IMG_4235.JPG.6b494ab5b2aef3e8d2fb257dca88f7f4.JPG

Enig, slangen bør byttes umiddelbart. 

Pakkpoksen har vel simmeringer? I så fall ville jeg byttet disse også når tingene først er demontert. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

JohanKJ skrev 1 time siden:

Men om den står i ro nå da? Kunne den stått en måned eller?

Det går nok, men jeg ville hatt daglig oppsyn. Ting kan skje selv om det står i ro.

Om det ikke allerede er der, bør du ihvertfall få på plass en god lensepumpe med nivåvakt og ett godt batteri

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Worry II skrev 10 minutter siden:

Jeg stusser også over hvorfor ikke oljeslangen går loddrett ned ? Er det vanlig å ha en som går ut til siden ?

Nå er vel ikke pakkboksen nødvendigvis oljesmurt. Den kan være fettsmurt, dette har vi så langt ingen info om. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Er 99% sikker på at det er grease og ikke olje. Det er tett nå, så ikke så bekymret for selve pakkboksen, kun gummihylsen.

Så, jeg har lyst til å la alt være i ro til jeg får opptak.

Jeg kommer til å sjekke jevnlig for forandringer frem til det. Tror ikke det er mer jeg kan gjøre, utenom en automatisk lensepumpe kanskje?

Worry II skrev for 5 timer siden:

Bare ved at det ikke kommer vann ut av hullet. Burde det ikke det ?

Nei, det trenger ikke å være hull helt igjennom. Slike slanger er bygd opp av flere lag, så mest sansynlig så er bare ytterlaget sprekt og innerlaget er fortsatt tett. Det er jo ikke noe trykk her, maks 0,1 bar, så det får ikke innerlaget til å ryke. Men som nevnt her, skift slangen så fort som over hode mulig. 

Redigert av bellen (see edit history)
JohanKJ skrev for 5 timer siden:

Jeg kommer til å sjekke jevnlig for forandringer frem til det. Tror ikke det er mer jeg kan gjøre, utenom en automatisk lensepumpe kanskje?

Jeg synes du burde ha automatisk lensepumpe uansett.

Når det gjelder slangen går det vel an å titt litt inn i sprekken og sjekke om det er tett gummi innenefor. Dette er vel en armert slange. og jeg betvler sterkt at den er sprukket tvers gjennom armeringen. I så fall ville jeg roet meg ned litt . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...