JohanKJ Startet 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2020 Har kjøpt "ny" båt og oppdaget denne sprekken i gummihylsen for pakkboksen. Den er ikke gjennomgående, så det kommer ikke ut noe vann eller lignende. Ser ut som om det kun er oversiden. Kan ikke inspisere undersiden siden kjølen er i veien ;) Hvis jeg må skifte denne, hva gjør jeg da? Må jeg løsne propellakslingen å for å tre på ny eller? (Det er vibrasjoner fra motoren pga et løst dynamobelte som sikkert ikke hjelper denne skaden). Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 Den pakkboksen ville jeg ikke gått en meter lenger med, skiftet omgående. Du må nok på land og trekke aksling bakover. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 Enig, slangen bør byttes umiddelbart. Pakkpoksen har vel simmeringer? I så fall ville jeg byttet disse også når tingene først er demontert. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mons Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 Den var stygg. Hvis du må gå med den et stykke for å ta opp båten ville jeg satt en slangeklemme som bare er litt strammet over sprekken og vært klae til å øse med bøtte eller god pumpe. Ingen problem å holde unna med bøtte en stund.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
JohanKJ Svart 8.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 Takk for alle svar. Jeg tror jeg bestiller slipp til opptak jeg :) Vi har slipp i der båten står, så den skal ikke langt. Men om den står i ro nå da? Kunne den stått en måned eller? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 JohanKJ skrev 1 time siden: Men om den står i ro nå da? Kunne den stått en måned eller? Det går nok, men jeg ville hatt daglig oppsyn. Ting kan skje selv om det står i ro. Om det ikke allerede er der, bør du ihvertfall få på plass en god lensepumpe med nivåvakt og ett godt batteri Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Worry II Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 Jeg har, som mange andre en pakkboks med lufteskrue. Denne må luftes slik at sjøvannet kommer inn helt opp til pakkpoksen. Jeg vil tro at din er tett. Tett en plass mellom hullet i stevnlager foran propell og pakkpoksen. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 Worry II skrev Just now: Jeg vil tro at din er tett. Tett en plass mellom hullet i stevnlager foran propell og pakkpoksen. Hvordan kom du frem til den konklusjonen? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 Kan se ut som om den er sprengt av for mye fett eller is. Hvis du ikke rører den eller det fryser er det stor mulighet for at den kan ligge. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Worry II Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 Jeg stusser også over hvorfor ikke oljeslangen går loddrett ned ? Er det vanlig å ha en som går ut til siden ? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 Worry II skrev 10 minutter siden: Jeg stusser også over hvorfor ikke oljeslangen går loddrett ned ? Er det vanlig å ha en som går ut til siden ? Ttror ikke det er oljesmørt, men ser vel mer ut som fett. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 Worry II skrev 10 minutter siden: Jeg stusser også over hvorfor ikke oljeslangen går loddrett ned ? Er det vanlig å ha en som går ut til siden ? Nå er vel ikke pakkboksen nødvendigvis oljesmurt. Den kan være fettsmurt, dette har vi så langt ingen info om. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Worry II Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 bellen skrev 43 minutter siden: Hvordan kom du frem til den konklusjonen? Bare ved at det ikke kommer vann ut av hullet. Burde det ikke det ? Sitér dette innlegget Link to post
JohanKJ Svart 8.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 Her er bilde av reservoar. Jeg tror det er fett, men jeg vet ikke. Dette er min første innenbords diesel, og har hatt den siden i går. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 Ok, den er fettsmurt. Hvordan ser det ut inne i beholderen ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 Kan se ut som slangen er tom.... Sitér dette innlegget Link to post
JohanKJ Svart 8.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 Se inni beholderen for å se om det er fett i den altså? Skrur jeg bare av toppen eller? Er litt redd for å gjøre noe galt.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 (redigert) Les denne, den forteller rutinen for din pakkboks: (beholderen = presskopp) Redigert 8.Mars.2020 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JohanKJ Svart 8.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 Er 99% sikker på at det er grease og ikke olje. Det er tett nå, så ikke så bekymret for selve pakkboksen, kun gummihylsen. Så, jeg har lyst til å la alt være i ro til jeg får opptak. Jeg kommer til å sjekke jevnlig for forandringer frem til det. Tror ikke det er mer jeg kan gjøre, utenom en automatisk lensepumpe kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 På bildet ser det ut som om trådarmeringen i slangen er av, og da er det ikke mye som stopper vannet. Det skal ikke dryppe så mye før det blir noen tusen liter på en uke. Kanskje du kan fylle sprekken med sika? Da har du litt mer barrierre. Tror nok det går bra uten også, men det er surt hvis ikke. Sitér dette innlegget Mons Link to post
bellen Svart 9.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2020 (redigert) Worry II skrev for 5 timer siden: Bare ved at det ikke kommer vann ut av hullet. Burde det ikke det ? Nei, det trenger ikke å være hull helt igjennom. Slike slanger er bygd opp av flere lag, så mest sansynlig så er bare ytterlaget sprekt og innerlaget er fortsatt tett. Det er jo ikke noe trykk her, maks 0,1 bar, så det får ikke innerlaget til å ryke. Men som nevnt her, skift slangen så fort som over hode mulig. Redigert 9.Mars.2020 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2020 JohanKJ skrev for 5 timer siden: Jeg kommer til å sjekke jevnlig for forandringer frem til det. Tror ikke det er mer jeg kan gjøre, utenom en automatisk lensepumpe kanskje? Jeg synes du burde ha automatisk lensepumpe uansett. Når det gjelder slangen går det vel an å titt litt inn i sprekken og sjekke om det er tett gummi innenefor. Dette er vel en armert slange. og jeg betvler sterkt at den er sprukket tvers gjennom armeringen. I så fall ville jeg roet meg ned litt . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gullfisk Svart 9.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2020 Ville tatt opp raskt for å bytte den der. Kan være skummelt å røre på noe der, men noen runder med vulk tape som sikring kanskje, om det blir litt tid til den skal opp. Sitér dette innlegget Link to post
JohanKJ Svart 9.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2020 Tar den opp i dag. Må gå 4 nm, men har med en hjelper under farten. Satser på at den holder under overfarten. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 9.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2020 Når du skal ut å kjøre sjekk for vibrasjoner i pakkboks under fart,slitt cutlesslager eller gåent motorfeste lager den type skade på pakkboks sjekk også propell når du kommer på land. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.