Jump to content

Walkaround

bjoris

Fornøyd med Walkaround?  

144 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Joda, Rocknes var vel også godkjent av Germanische Lloyds, var den ikke?

Neida, spøk tilside,  HR'en har nok så liten cockpit ift. båtens øvrige volum at den muligens allikevell klarer seg greit med vannfylt cockpit?  Jeg kjenner ikke akkurat den båten, men jeg har lagt merke til at endel havgående og kunkurranseseilere har helt åpen akterende.  Er ikke det for å få unna vann?

Uansett,  jeg har nok langt mindre tiltro til produsentenes egensertifisering enn det du har.  Ren logikk sier at to stk dren på tre-fire tommer på langtnær er nok for å drenere unna f.eks to kubbikk før neste bølge treffer, og, som jeg har vært inne på noen ganger allerede, det er den frie væskeoverflaten som virkelig bekymrer.  Estonia gikk ned pga. den effekten.

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Nåvel - alle de båtene jeg har hatt har vært sertifisert av klasseselskaper. Nidelv båtene er klassifisert av DNV.Her godkjennes først konstruksjonen, så foretas det stikkprøver. Windy godkjennes av et italiensk klasseselskap jeg ikke husker navnet på. Produsentenes egenkontroll har ikke jeg heller så stor tiltro til - men det kommer litt an på hvilken produsent det er også.

Og vedr den frie væskeoverflate. Rent teoretisk er det vel litt forskjell på et akterdekk på en lystbåt på 3-4 kvm og et passasjerskip med et bildekk på mange hundre kvm? Vannet får jo ikke så stor flate på å skape destabiliserende krefter på et litet akterdekk som det får når det rutsjer over et stort dekk.

Og vedr. åpen eller lukket hekk: Her ville jeg ikke vært i tvil om hva jeg ville valgt om jeg skulle seile over store havstrekk: CE klasse A med lukket hekk. Handler vel mer om følelser enn fakta antakelig - men jeg ville nok følt meg tryggere ombord i en HR 40 enn en Jennau 40. Og vedr logikken - her stoler jeg av en eller annen grunn mest på de som konstruerer båtene.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei M/Y Ellen Marie.

Du skriver: "Nei denne CE klassifiseringen er nokså verdiløs. Det er kun produsentens bekreftelse, ikke tredjeparts verifikasjon.”

Det er heldigvis ikke helt riktig det du sier ovenfor. Så lenge vi snakker om båter med inntil 12m lengde gjelder følgende:

Båter i konstruksjonskategori C og D skal kontrolleres etter Modul A

Båter i konstruksjonskategori A og B skal kontrolleres etter Modul Aa

Modul A = Selvsertifisering

Modul Aa = Selvsertifisering med bruk av teknisk kontrollorgan for å verifisere stabilitet og flyteevne.

Båter i konstruksjonskategori A og B trenger altså "tredjeparts verifikasjon".

Mvh Bern

Er faktisk på jakt etter en WA etter å ha solgt Busteren. Men det spørs jo hvordan man bruker båt og hvor man bor. Jeg bruker båten som en pick-up i tillegg til turbåt/fisking og finnmarkskysten byr ikke på det beste været, så WA kunne vært optimalt. Men de fleste modellene har en voksen prislapp :crazy:

Så litt på dennne WA fra Klosterfjord, her er det jo helt åpent bak, med to store porter, samtidig har båten høyt fribord. Tror du skal ha relativt godt med ruskevær her før den den blir ustabil på grunn av vann. Eneste ankepunkt må vel være drenering rundt motorluke.

Klosterfjord P28 bak.

P28 motorluke

Selv med B-sertifisering så har det vært en CE-kontrollør tilstede som Bern påpeker.

Er faktisk på jakt etter en WA etter å ha solgt Busteren. Men det spørs jo hvordan man bruker båt og hvor man bor. Jeg bruker båten som en pick-up i tillegg til turbåt/fisking og finnmarkskysten byr ikke på det beste været, så WA kunne vært optimalt. Men de fleste modellene har en voksen prislapp

Tror ikke en WR/WA er dyrere enn tilsvarende båt (skrogstørrelse), men skal du ha like mye inneplass (altså i pose og sekk) må du jo selvsagt opp i størrelse og som kjent stiger prisene bratt når størrelsen økes...

Nå finnes det kompromiss som gir både i pose og sekk (min påstand). F.eks Viksund 850 Kombi, nå har vi en slik selv så jeg er jo noe subjektiv, men faktum er iallefall at Viksund har satt styrhuset i ene siden slik at du bare har passasje på styrbord. Fordelene er at du får en mye bredere passasje til baugen på styrbord samtidig som plassen innvendig er direkte sammenliknbar med f.eks Viknes 880...

Ulempene vi har erfart til nå er en noen trangere passasje ut fra styrhus samt at du du får mer "slagside" når det sitter mange i sittegruppa oppe siden denne er helt ute i bordet, mens den på f.eks Viknes er mer mot midten. Videre blir det til at du legger til med styrbord side uansett, men med baugprop er jo det enkelt...

Bilde

Bilde

Bilde

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Viksunden ser ut til å være en praktisk sak. Noe å tenke på her oppe. Ser ut til å være godt med plass akter også for diverse saker og ting man vil transportere. Har hytte som er noe avsidesliggende som kun kan nåes med båt på sommeren og snøscooter på vinteren og det er utrolig hvor mye rart man ender opp med å frakte. Å frakte materialer i div. dimensjoner kan være litt utfordrende. I Busteren kunne man stable dette mellom cab'ene som var på hver sin side.

Askeladdens Commuter 805 er en type båt som også kan være interessant. Fant en svensk båt her også, noe som heter Anytec. Men de koster vel en formue, når man ser på hvilke motoralternetiver de opererer med. Båten er kanskje ikke så vakker, men den er solid og praktisk.

Ser slik ut, er vel en slags WA/RIB-type båt (klikker du på bildet så kommer du til anytec.se):

Bilde

Fant en svensk båt her også, noe som heter Anytec. Men de koster vel en formue, når man ser på hvilke motoralternetiver de opererer med. Båten er kanskje ikke så vakker, men den er solid og praktisk.

Anutech er lagd i aluminuim. Gode sjøegenskaper, stor fart og dønn solid kvalitet er vel det de står for

Hei M/Y Ellen Marie.

Du skriver: "Nei denne CE klassifiseringen er nokså verdiløs. Det er kun produsentens bekreftelse, ikke tredjeparts verifikasjon.”

Det er heldigvis ikke helt riktig det du sier ovenfor. Så lenge vi snakker om båter med inntil 12m lengde gjelder følgende:

Båter i konstruksjonskategori C og D skal kontrolleres etter Modul A

Båter i konstruksjonskategori A og B skal kontrolleres etter Modul Aa

Modul A = Selvsertifisering

Modul Aa = Selvsertifisering med bruk av teknisk kontrollorgan for å verifisere stabilitet og flyteevne.

Båter i konstruksjonskategori A og B trenger altså "tredjeparts verifikasjon".

Mvh Bern

<{POST_SNAPBACK}>

Javisst Bern. Du har helt rett :smiley:

...men bildene av Anytech'en og Kloster Patrol'en viser vel begge en stor åpning i hekken, gjør de ikke? Det er vel ikke tilfeldig?

Askeladden Commuter derimot (i orginalutførelse) har "lukket hekk" (port). Denne er et eksempel på en "livsfarlig" sjøbåt etter min mening (med sjøbåt mener jeg en båt for stor sjø, gjerne med brytende bølger). Såvidt jeg husker var det tidliger omtalt i båtpressen etpar nordmenn som skulle gå med en Commuter fra USA (...eller var det Canada) til Norge med en Commuter. Reine selvmordet etter mine begreper, og heldighvis kom de vel på bedre tanker etterhvert, såvidt jeg husker. Sikkert noen her som kan vise til noen klipp eller linker til historien.

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)

Anytech er ikkje dumme båter nei, men tror nok som det blir sagt at dei koster relativt mykje. 1230en koster vel runt 6 mill :crazy: Men går til gjengjeld som eit uvær og tåler det meste :yesnod:

Båtmagasinet skal forøvrig i neste nummer komme med ein test av tre båter i dette segmentet, Targa 21.1, Nord Star 28 Patrol og Anytech 950 trur eg det var... Kanskje det kommer noe fornuftig ut av det..?

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Nå er Askeladden Comuter kontruert er kategori B og er således ikke konstruert for bruk i åpent farvann som kryssninger av store havstrekk.

Det er de aller færreste motorbåtene i denne størrelse som er kontruert i henhold til kategori A. Jeg tror at man bør vurdere litt om hvilket bruksområde båtene er kontrueret for før man sammenligner alt for mye....

Vi må huske at disse båtene f.eks kun er kontruert for bruk i kytsnære strøk, kategori C

Scand Baltic

Norwest 330, 355 og 410

Marex 330CC

Barracuda 1000 og 1125

Seaco 1130

Laguna 1150,

Dominator 440

I teorien så er jo Askeladden sin Comuter en "sikkrere" båt enn alle disse for bruk... :rolleyes:

Tror nok jeg følt meg litt sikkrere i en Norwest 410 enn i en Askeladden når det rusker som værst...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Såvidt jeg husker var det tidliger omtalt i båtpressen etpar nordmenn som skulle gå med en Commuter fra USA (...eller var det Canada) til Norge med en Commuter.  Reine selvmordet etter mine begreper, og heldighvis kom de vel på bedre tanker etterhvert, såvidt jeg husker.  Sikkert noen her som kan vise til noen klipp eller linker til historien.

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Turen er ikke avlyst - den er utsatt til neste år. Båten blir kraftig ombygget for å tåle belastninger. Og de to som skal føre båten er begge erfarne offiserer i KNM.

...Og de to som skal føre båten er begge erfarne offiserer i KNM.

<{POST_SNAPBACK}>

Da burde de vite bedre, så akkurat DET behøver vel neppe være noe kvalitetsstempel :rolleyes:

Forresten, var det ikke to militære kontorister....

Har også lest at båten skulle bygges om. Hjelper ikke, det er fortsatt en "for liten" båt fro et slikt prosjekt. Det kan naturlig nok gå bra, men da skal man ha en ualminnelig stor porsjon flaks.

Oppegående (sjø)folk baserer seg ikke på flaks. Basta

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
  • 6 måneder senere...

Alt etter behov mener jeg. Jeg har ikke båt for å overnatte i den, jeg bruker den som transportmiddel, til fiske, vannsport osv. Da er det viktig for meg at unger og kona kan bevege seg trygt rundt på båten, også på sidene. Synes denne båttypen er praktisk for mitt bruk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...