Jump to content

Hva er beste motoroljen til Tohatsu 40hk 2-takt?

T.O.K.A.

Recommended Posts

Hei dere.

Jeg har nylig kjøpt båt igjen. Båten er utstyrt med en Tohatsu 40hk 2 takt. (2003 mod ).

Tidligere eier brukte olje fra Biltema og har vert fornøyd med det, men jeg hører fra andre at orginalolje er det beste. Er det andre her med samme motor som har gjort sine erfaringer??

Etter det som tidligere eier fortalte, så er motoren lite brukt, knapt nok vert på vannet de 3 siste årene. Hadde det vert lurt å rett og slett byttet ut både gir og motoroljen nå før sesongen? Kan fortelle at motoren starter og går fint.

Balder.. skrev for 5 timer siden:

Kjørte 2-takt løpsmotorer på BT syntetisk 2-takts olje i over 10år, galskap å betale unødvendig mye pr/l olje, det er god kvalitet på det meste i dag, å som nevnt over, hva som står på kanne betyr/sier egentlig ikke så mye i dag.

Takk for svaret, det er flere som er av samme oppfatning som deg.???

btt skrev 46 minutter siden:

Olje kvalitet kan du sammenligne med bildekk , du får billig og dyrt , men dem har samme dimensjon og er godkjent til bilen . Så liker du billige vinter/sommer dekk liker du billig olje også :) 

Tror du trenger litt opplysning.

For å selge en 2T olje klassifisert som TC-W3, så blir oljen testet av uavhengige laboratorier. Den må tilfredstille en mengde parametre.

Et dekk kan ha helt elendige egenskaper på en mengde områder så lenge det passerer varmegangstest som samsvarer med hastighetsklassen og at dekket passerer trykktest.... så er det stort sett "good to go"

Har du noe som helst praktisk erfaring med TC-W3 2T olje fra Biltema eller er det kun trynehefte som er kilden din?

Oljen til biltema som oppfyller spesifikasjonene til produsenten er mer enn godt nok. Selvsagt kan du få betale dyrere for samme spesifikasjoner andre steder om man føler seg tryggere. Penger kan kastes bort på mange måter. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

1 hour ago, btt said:

Olje kvalitet kan du sammenligne med bildekk , du får billig og dyrt , men dem har samme dimensjon og er godkjent til bilen . Så liker du billige vinter/sommer dekk liker du billig olje også :) 

hva i alle dager er sammeligningen mellom olje og bildekk? Ut over din egen personlige mening? Like sløkket som å sammenligne med vanlig coca cola og en trygdecola fra firstprice. Begge er cola, de smaker bare forskjellig. 

Vet du noe om hvordan f.eks biltema kjøper inn oljen sin?  

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

btt skrev 1 time siden:

Jeg liker virkelig ikke billige dekk hverken til bruk på sommer eller vinter.
Nå liker jeg ikke billig olje heller men det er det mindre rasjonell grunn til enn å ikke like billige dekk 

btt skrev for 7 timer siden:

Her har åpenbart reklameavdelingen gjort sin jobb og fått valuta for pengene; jo dyrere en vare er, jo bedre kvalitet. :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Fjordland skrev 10 minutter siden:

Har brukt biltema olje i årevis.... Har til tider prøvd annen olje, og forskjellen er stortsett annen lukt og røyk. 

Samme erfaring her. Jeg sverget i mange år til Valvolines oljer, til jeg på et punkt gikk lei av høye priser og dårlig tilgjengelighet og bestemte meg for å prøve Biltema olje. De siste 12-15 årene har jeg ikke brukt annet enn Biltema, og jeg opplever ikke forskjell på noe som helst. Men hvis noen sover bedre om natta av å betale dobbelt pris for et fancy klistremerke på oljekanna så må de jo bare gjøre det:wink:.

Billige dekk skyr jeg derimot, det er fordi jeg der merker tydelig forskjell. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...