Marius Engel
PerUlv skrev for 10 timer siden:Jeg synes også at de bør ha standard usb lader og ikke proprietær lader. der feilet vel alle da jeg lette. Finner du en med USB eller trådløs lader som ellers virker solid, vanntett og har de opplagte funksjonene ville jeg gått for den.
Delvis enig.
Problemet med USB inngang er at nettopp den blir ett svakt punkt, vanligvis ett gummilokk over. Det kan komme saltvann inn i der om proppen åpnes, eller ikke er helt tett. Spesielt om den medbringes i kajakk, og det skal rulles litt.
Når jeg har har min VHF med på turer hvor vi også er litt opp/ned, pleier jeg å skylle av den med drikkeflasken når jeg kommer i land, og ligge den 20 sekunder i vasken når jeg kommer hjem før jeg rister og tørker godt av. (IPX7, har tålt det hittil, det skal den jo).
Uten USB lader er det jo vanligvis bare to metallpoler, som ikke skal kunne føre til lakkasje. Jeg har ordnet det med å kjøpe en overgang fra USB til 12V/1A sigarettuttak for å kunne lade på langturer med powerbank. Men jeg må ha med ladebraketten og sigarettladeren. Batteriet vare godt og vel over 24 timer på HX40, så det er på padleturer som er lengre enn en helg det er nødvendig.