Jump to content

Typegodkjenning VHF


jk

Recommended Posts

Hva er grunnen til at leverandørene ikke får utstyret godkjent både i Europa og USA? Er kravene uforenlige, eller er det segmentering av markedene?

 

De mest åpenbare forskjellene er:

1) Amerikansk VHF kan skrus over mellom Amerikansk og Internasjonal kanalplan.

2) Værkanalene brukes til andre ting i Europa.

 

Er det forbudt i Europa med maritim VHF som kan bruke amerikanske kanaler? I så fall, hva gjør norske skip og båter som anløper amerikanske havner? Kan forstå at muligheten for å velge feil kanalplan kan være et sikkerhetsproblem. Men kanal 16 er den samme. For vår egen del har vi familie i USA som har båt, men ikke VHF, så det ville vært praktisk om vi kunne bruke vår norske når vi er på besøk.

 

Når det gjelder værkanalene, var det i sin tid ikke lov å ha utstyr som kunne høre på slike frekvenser. Men nå har jo politiscannere vært i fritt salg i mange år.

 

Det kan også være forskjeller i tekniske krav, for eksempel immunitet eller uønsket utstråling. Men da ville det vel være nærliggende å rette seg etter de strengeste kravene, og få en rasjonell produksjon. I hvert fall når det er varianter av samme modell som selges i Europa og USA.

 

Men man kan godt tenke seg at leverandørene setter prisene høyere i Europa (og spesielt i Norge!), og da er det greit med regulatoriske hindringer for parallellimport.

 

Litt på siden, så var det en som skrev til Practical Boat Owner og klagde over at han ikke fikk kjøpt VHF i Storbritannia som kunne sende på de hollandske havnekanalene han hadde bruk for. Har Storbritannia ikke implementert R&TTE fullt ut, slik at britiske modeller blir en tredje variant?

Link to post

Hva er grunnen til at leverandørene ikke får utstyret godkjent både i Europa og USA? Er kravene uforenlige, eller er det segmentering av markedene?

 

De mest åpenbare forskjellene er:

1) Amerikansk VHF kan skrus over mellom Amerikansk og Internasjonal kanalplan.

2) Værkanalene brukes til andre ting i Europa.

 

Når det gjelder værkanalene, var det i sin tid ikke lov å ha utstyr som kunne høre på slike frekvenser. Men nå har jo politiscannere vært i fritt salg i mange år.

 

Det kan også være forskjeller i tekniske krav, for eksempel immunitet eller uønsket utstråling. Men da ville det vel være nærliggende å rette seg etter de strengeste kravene, og få en rasjonell produksjon. I hvert fall når det er varianter av samme modell som selges i Europa og USA.

 

Men man kan godt tenke seg at leverandørene setter prisene høyere i Europa (og spesielt i Norge!), og da er det greit med regulatoriske hindringer for parallellimport.

 

Litt på siden, så var det en som skrev til Practical Boat Owner og klagde over at han ikke fikk kjøpt VHF i Storbritannia som kunne sende på de hollandske havnekanalene han hadde bruk for. Har Storbritannia ikke implementert R&TTE fullt ut, slik at britiske modeller blir en tredje variant?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvem sier at utstyret ikke er godkjent på begge kontinent? Det er helt vanlig at mannskapet selv omprogramerer radioutstyret på veien over Atlanteren. Dette gjelder også utstyr installert i Europa

. Når det gjelder lystbåtkanaler og fiskekanaler så må disse programeres av importøren, frekvensene og bruken varierer fra land til land. I noen tilfeller er en imo godkjent vhf helt identisk med en ikke imo godkjent en, den eneste forskjellen er at wheelmark-symbolen er borte og modelnummeret er forskjellig. Og prisen da :-P

Link to post

Noe utstyr er nok nesten identisk. La meg ta et eksempel:

 

Jotron (hvor jeg er ansatt) produserer to nesten like håndholdte VHF'er. Tron TR20GMDSS (wheelmarked) og Tron TR20 plus.

 

Den første har 21 simplex kanaler og er vanntett, den andre har 56 kanaler simplex/halv duplex. "Rattmerket" betyr at det er "påbudt utstyr på båter registrert i Europa", eller EU's marinedirektiv. Utstyr som skal godkjennes etter dette direktiv må følge europeiske normer, eller hvis det finnes, internasjonale. Når det gjelder bærbar VHF, så er kravet bl.annet at det ikke er lov med duplex kanaler, som vil si at du IKKE kan kommunisere på kystradioenes arbeidskanaler (Bortsett fra "16"). For å få lov å selge denne i USA, måtte vi i tillegg ha FCC godkjenning. Her er spesifikasjonene litt annerledes.

 

TR20 Plus har alle internasjonale kanaler og er R&TTE godkjent, dvs at den er godkjent til bruk i Europa. Denne VHF'en regner vi ikke med å selge så mye av i USA, og har derfor av økonomiske hensyn utelatt å få den FCC godkjent. Godkjenninger koster mye penger, og det vurderes i hvert tilfelle hvilke markeder man ønsker å få utstyret godkjent i.

 

Hvor man bruker utstyret er ikke så viktig, men landet der skipet er registrert kan legge hindringer i veien for om du vil få konsesjon eller ikke.

Link to post

Takk for informativt innlegg.

 

Når det gjelder duplex, så har jeg sett på en tilfeldig valgt håndholdt som selges i Norge: http://www.rmu.no/shop/product_info.php/products_id/597. I omtalen står bl.a. "alle internasjonale kanaler". Enten er dette feil, eller så er duplexkanalene med. Er det forskjell på kravene til GMDSS-radioer og "tradisjonelle" håndholdte?

<{POST_SNAPBACK}>

"alle internasjonale" betyr normalt med duplex kanalene, og det stemmer ihvertfall utifra hva som står her

RT-250

 

Ja, det er forskjell på GMDSS krav og "tradisjonelle". GMDSS VHF'er må holde kravene i IEC 60945 (EMC og EMI krav for bruk på skip) som betyr redusert uønsket utstråling på de frekvensene som benyttes til maritim kommunikasjon. Følsomhet, lys, farge, vanntetthet, dropp fra 1m i "hard wood" og virkemåte er også tilleggskrav for en GMDSS VHF.

Link to post

Vet ikke helt om jeg forsto deg helt riktig.

Jeg har en håndholdt med alle internasjonale kanaler, 10 wx kanaler, hurtigvalg av 9/16 og Int/US.

Kjøpt i USA. (Dersom Galveston kan kalles USA).

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis denne kun er FCC godkjent vil du ikke kunne få konsesjon på denne i Norge, En VHF kan ha akkurat de samme kanalene i USA som de som blir solgt i Norge (eller EU), men spesifikasjonene er ikke så strenge for å få en FCC godkjenning(USA) som et CE merke krever (Europa)

 

Se siden til Post og teletilsynet her: Post og Teletilsynet

Se også markedskontroller på Maritime VHF'er som Post- og teletilsynet har gjort: Markedsundersøkelser på forskjellige maritime VHF

Link to post

Hvis denne kun er FCC godkjent vil du ikke kunne få konsesjon på denne i Norge, En VHF kan ha akkurat de samme kanalene i USA som de som blir solgt i Norge (eller EU), men spesifikasjonene er ikke så strenge for å få en FCC godkjenning(USA) som et CE merke krever (Europa)

<{POST_SNAPBACK}>

Hjelper lite at de har de samme kanalene når frekvensene ikke er like...
Link to post

Fredivar

 

Kan du gi meg et eksempel på hvor en CE merking overgår en FCC merking på en VHF med internasjonale kanaler. Jeg mener at FCC godkjenningen overgår CE merkingen, og at CE merking er kun et byråkratisk produkt uten å se på det tekniske.

 

Har selv "importert" en FCC godkjent VHF som jeg først fikk godkjent, for så å få ny beskjed at "siden den ikke var CE godkjent" så skulle den aldri vært godkjent. Fikk pengene for konsesjon igjen og beskjed om å fjerne den fra båten. Rimelig surt når en først har fått klarsignal at det er greit, og montert den i båten. For å si det sånn, så er jeg forbannet og kommer ikke til å fjerne den.

 

SailorBoy

Link to post

Hvis denne kun er FCC godkjent vil du ikke kunne få konsesjon på denne i Norge, En VHF kan ha akkurat de samme kanalene i USA som de som blir solgt i Norge (eller EU), men spesifikasjonene er ikke så strenge for å få en FCC godkjenning(USA) som et CE merke krever (Europa)

 

<{POST_SNAPBACK}>

Konsesjon på denne er ikke aktuellt. Kun en "ekstra" duppeditt. Har fastmontert Shipmate og to stk. Tron VHF som alle er oppført i konsesjonsdokumentet mitt.

 

 

Hjelper lite at de har de samme kanalene når frekvensene ikke er like...

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, det er de nok.

I "Int" mode er det internasjonale frekvenser.

I "US" mode er det frekvensene som brukes i USA/Canada. Bl. a. kanal 22A og 23A som man er avhengig av mot USCG.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Hva er en FCC godkjenning av f.eks Jotron's TR20 GMDSS i forhold til europeisk godkjenning (Wheelmark, Maritime Equipment Directive):

 

FCC krever godkjenning etter disse:

Part 80 VHF Handheld Transmitter (GMDSS) - 80.1101©(7) FCC GMDSS se seksjon C underpunkt 7 som henviser til 80.1101 IMO Resolution A.809(19),

``Performance Standards for Survival Craft Two-Way VHF Radiotelephone

Apparatus,'' including Annexes 1 and 2, adopted 23 November 1995.

Revidert utgave av denne er her: MSC 149(77)

 

MED, Wheelmark Europeis godkjenning krever disse:

Se side 33 pkt A1/3.17 av dette dokumentet: MED Appendix A1 (kolonne 4 og 5)

som det sees av dette dokumentet kreves det målinger i hht ETS 300 225, ETS 300 828 og EN 60945 i tillegg til kravene fra IMO (Internasjonal Maritime Organisation). Linker til disse dokumentene kan jeg ikke legge ut, da disse er "copyrighted" og det kreves betaling for å laste ned disse fra IEC

 

I praksis betyr det at hvis man har fått en Europeisk godkjennelse( Wheelmark) vil den enkelt kunne bli FCC godkjent fordi kravene ikke er så spesifiserte i FCC som i MED (Maritiome Equipmant Directive). Men det samme gjelder ikke den andre veien. Icom lager blant annet forskjellige versjoner av maritime VHF'er som er tilpasset hhv Europeisk eller det amerikanske markedet.

 

Fred Ivar, Jotron electronics as

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...