pipe
Mouche skrev for 15 timer siden:Hvis det er siste båten man skal ha og man bare anser pengene som tapt/brukt og videre tenker at man skal dø en dag og ikke trenger pengene etter det så kan man si at det ikke spiller noen rolle, men;
Tenk tanken at du på sikt vil kjøpe deg en ny, eller nyere, båt og kanskje sågar får et anfall av trefotsyken. Båten du har ble kjøpt for en million, men taper seg i verdi med 5/10/15 prosent i året hva er den da verdt etter f.eks ti år? La oss for eksempelets skyld si at den er verdt en halv million på salgstidspunktet.
Identisk båt til den du kjøpte for en million for ti år siden ny koster nå ti år senere to millioner og da må du faktisk ha/finne/låne 1,5 millioner for å få en ny tilsvarende båt som den du har. For mange kan det bety slutten på båtlivet eller at man rett og slett ikke har, eller tar seg, råd til å kjøpe ny båt.
Joda, det er velkjente mekanismer men holder dette som forklaring på at man budsjetterer med verditap?
Jeg så for meg at man kanskje satt til side en årlig sum som tilsvarte verditapet eller noe annet aktivt for å kalle det budsjetterer med verditap.
På annen side kan jeg se det går å sett opp ett alternativt budsjett uten båt slik at man teoretisk ser hva man taper på å eie båten.