Jump to content

Forbruk Draco 21 190hk bensin vs Daycruiser 115 hk utenbords?

borisboris

Recommended Posts

Hei,

Har bare erfaring med diesel gjerrige snekker.

Har lyst på ein Draco 21 med 2015 mod 190hk  4.3 TKS Mercruiser bensiner.Motor kjørt ca 40t.Men er skeptisk til bensin forbruket.

Vil det vere stor forskjell i drivstoff utgifter om eg kjøpe en  18-20 fots Day crusier med 115 hk utenbordsmotor?

Like meg best i snekkefart mesteparten av tiden 5-6 knop eller i marsjfart ca 20 knop

Redigert av borisboris (see edit history)

115hk mot 190 hk så bruker en 115 hk mindre drivstoff dersom du ikke presser motorene til maks ytelse. Så dersom vekten, motstand og hastighet på 115hk er innenfor "marsjfart" så bruker den mindre enn 190hk motor.

Dersom du presser 115 hk til maks ytelse for å kjøre likt med en 190 hk som bare rusler - for å si det sånn - så vil 115hk bruke mer.

Selvsagt en unøyaktig sammenligning.

Kostnadsmessig så har et drev mer vedlikehold enn giret på en utenbords.

Men dersom du bruker båten slik du beskriver, med rolig fart og lite slitasje så er det vel mer hva du har lyst på ville jeg mene. Det er ikke så enorm forskjell.

En ting som kan være med er hvordan dette slingrer i 5-6kn. Mange båter med drev slingrer dvs vandrer fra side til side ved 5-6knop. Du som er vant til retningsstabil snekke kan bli gal av det. Utenbords er gjerne noe mer retningsstabil  (har mest med vekt og utforming av skrog samt størrelse på propell) Men verdt å teste ut for deg før du kjøper.

Disclaimer: Jeg har ingen direkte erfaring med innenbords bensin. 

Min tanke her er å droppe innenbords bensin. Jeg har diesel med drev, og vedlikehold er litt styr. 
Innenbords bensin er typisk lavt priset grunnet mindre interesse fra markedet, så det har sine positive og negative sider. Du må f.eks alltid huske å ventilere motorrom (blower) i en del minutter for å få ut gass fra motorrom ved innenbordsmotor. Alt i alt en økt brannfare. Automatisk slukkesystem du ha. 

Alt i alt tror jeg ikke du kommer til å merke kostnaden på forbruket for å si det sånn, de totale kostnadene for vedlikehold vil være større. 

Jeg ville ellers tatt noen turer i en slik båt før du handler. Gjerne flere. 

Jeg har en 31 fots Bayliner med 300 HK, som «marsjer» fint rundt 27 knop (3100 RPM). Den er mer behagelig ved noen knop lavere dog. Den bruker ca 40-50L diesel i timen ved slike hastigheter (mye mer ved maksfart på 34). Og den kan fint slå ganske kraftig ved urolig sjø. Man ratter da omtrent konstant. 

Hvis du kommer fra snekke-verden kan det være greit å prøve litt. 

Har også hørt (ubekreftet) at Bravo-drev ikke trives ved lav fart (5-10 knop < 1500 rpm) grunnet at de ikke er koblet 100% inn og får raskere slitasje. 
Jeg vet ikke akkurat hva det er snakk om her, men dette var fra forum ang Bravo-drevene og Mercruiser. 

Dette kan kanskje noen andre svare på, for jeg trives også ved 6-8 knop på stille sjø. 

nordemoniac skrev 3 minutter siden:

Har også hørt (ubekreftet) at Bravo-drev ikke trives ved lav fart (5-10 knop < 1500 rpm) grunnet at de ikke er koblet 100% inn og får raskere slitasje. 
Jeg vet ikke akkurat hva det er snakk om her, men dette var fra forum ang Bravo-drevene og Mercruiser. 

Dette kan kanskje noen andre svare på, for jeg trives også ved 6-8 knop på stille sjø. 

Både Bravo og Volvo Penta drev har kon clutch som ikke har en  tilstand av nesten innkoblet slik det nevnes over - dette oppfatter jeg er misforstått. Disse tåler å gå med lav hastighet.

dieselfan skrev for 1 time siden:

Hvorfor sper du slikt når du ikke vet ???

Fordi det er noe jeg selv har tenkt på. Jeg «sprer» ingenting her, jeg skriver i originalt innlegg at det er ubekreftet. Men jeg har bl.a på Bayliner forum lest følgende:

«One problem I see with I/O at low rpm is a coupler, especially if it is aluminum (non HD steel one).
The coupler fully locks at high RPM, and the wear on the splines is minimal.» 

Hjelp meg gjerne med å finne ut hva det er snakk om. 

Takk for alle svar.

Slingring e jo litt å tenke på.Har kjørt ein sånn båt ein gang.Fikk etterkvert taket på det men ikkje særlig avslappende.

Hadde ein Master 740 med Sole diesel og aksling,den va fantastisk retningstabil.

Brannsikkerhet er jo og noke å tenke på

Ellers høres jo ikkje 1-1.1 liter pr nm heilt avskrekkendes ut.

Noen som kan anta forbruket på en VP 31 b motor i ein Draco 23 fot? Ikkje sikker på antall hk men den har toppfart på 26 knop.

Vurdere også denne båten.Motor godt vedlikeholdt ca 400 timer med 290 drev.Den siger litt på tilten og må korrigeres ca hver halvtime.Sånn har den visst vert uten å bli verre i fleire år.

Noe å satse på?

borisboris skrev for 10 timer siden:

Har lyst på ein Draco 21 med 2015 mod 190hk  4.3 TKS Mercruiser bensiner.Motor kjørt ca 40t.Men er skeptisk til bensin forbruket.

Jeg hadde ikke vært skeptisk til bensinforbruket men folk er jo forskjellig.
Har en liknende båt med liknende motor på hytta og den drar ca 27 liter i timen ved 28 knop-
Man kommer jo ett godt stykke i den farten på en time men kjører man rundt i time etter time bare for å kjøre så blir det jo penger ut av det også  

En litt eldre 4,3 liter dette? Ville i så fall satt på elektronisk tenning (finnes flere muligheter) da det vil hjelpe litt på mer optimal tenning. Optimal tenning = mindre forbruk. Vi satte på det billigste som finnes, Hotspark, på en gammel Volvo Penta AQ-145. Penere gange og slapp å være så hard på gassen. Merkbart mindre forbruk. Motoren hadde bra komp, så vi byttet samtidig ut alt av plugger, pluggledninger og nytt fordelerlokk og coil. Starter på 123. Aberet med akkurat denne motoren er litt kronglete gassere. Noe den er kjent for.

NB: husk at det er billigere deler til en 4,3 liter sammenlignet med en utenbords. Lettere å skru på også. Dette er også kostnader som bør tas med i regnskapet hvis det er økonomi som gjelder.

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Har ikke hatt 4,3 literen selv men har hørt mest bare godord om den..?     Og 4T påhengerne i 115hk klassen er det jo ikke mye kødd med bare de får det de skal ha av olje, kjøling og ren bensin. 

Men ser for meg at lydbildet i 4,3 V6'en er temmelig annerledes , mer lavfrekvent og behagelig..?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Men volvodrev som slenger fra side til side, er gjerne slitt i foringa i skjoldet som holder gaffelen. Det er bare en plastforing,  så det er ikke evig lykke. Det vi har gjort noen ganger hvis det har gått langt og huller har blitt ovalt, så freser vi opp ett større hull og dreier en foring i messing. Da blir det tight som bare det igjen 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...