Snafus Startet 11.Mars.2020 Del på Facebook Startet 11.Mars.2020 Jeg har nettopp kjøpt en liten båt og har noen spørsmål. Jeg har en del erfaring med 2 takt, men nesten ingen erfaring når det kommer til 4-takt. Motoren jeg kjøpte er en Tohatsu 30hk 4 takt 2010 modell. Den forrige eieren har hatt den på service hos forhandler, men det hadde aldri vært noe snakk om bytte av registerreim, bare standar oljeskift osv. Jeg så på et innlegg fra denne siden, som sa at små motorer ikke har registrering. Hvis motoren har gått i 10 år uten bytte, så vil det vel være på tide med et bytte. Noen som vet om den har registerreim eller hvordan jeg kan sjekke. Vi får ikke båten før mai så er vanskelig å sjekke nå. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Mars.2020 Del på Facebook Svart 11.Mars.2020 Hei og velkommen til Forumet. Det er veldig nyttig at du oppgir motorkode for din motor. Disse bokstavene kan sikkert virke lite relevante for noen men er forskjellen på å "tro og vite" alle delekataloger er basert på motorkode og det forteller oss også mye om motoren din... Kom med nøyaktig motorkode, så skal vi finne ut av dette for deg Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 12.Mars.2020 Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 (redigert) Intervall på Yamaha er iallefall 5 år iflg. manual. Men de holder gjerne 10 uten å ryke. Men er din 10 år ville jeg ikke prøvd å starte engang uten å skifte.(Yamaha knuser dog ikke ventiler, men aner ikke hvordan det er med Tohatsu). Regreim er ikke dyr og er latterlig enkel å skifte på en påhengs..... Av med svinghjul, turn motor til merker står over ett, løsne strammehjul, av med reim, på med ny, feste strammehjul, turn motor manuelt et par runder for å sjekke at den er på merker. Redigert 12.Mars.2020 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Mars.2020 Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 jerognal skrev for 2 timer siden: Regreim er ikke dyr og er latterlig enkel å skifte på en påhengs..... Av med svinghjul, turn motor til merker står over ett, løsne strammehjul, av med reim, på med ny, feste strammehjul, turn motor manuelt et par runder for å sjekke at den er på merker. Det var en flott "avmystifisering" av noe som mange opplever som "magi" Supert Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 12.Mars.2020 Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 Antar at det er en Tohatsu MFS30B du har. Den har registerreim. https://www.boats.net/catalog/tohatsu/2010/mfs30b-4-stroke-tohatsu/pulley-timing-belt Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 12.Mars.2020 Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 4 hours ago, dieselfan said: Det var en flott "avmystifisering" av noe som mange opplever som "magi" Supert Latterlig enkelt ja, men kan få katastrofale følger om det er gjort feil og om merkene ikke stemmer. Det tar ca 5 år før gummi morkner på reimer uansett merke. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lazyjack Svart 12.Mars.2020 Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 -morten- skrev 22 minutter siden: Det tar ca 5 år før gummi morkner på reimer uansett merke. Mistenker at du ikke vet hva du snakker om De fleste dynamo og vannpumpereimer i båt går gjerne dobbelt så lenge uten at det synes på dem. Når det gjelder bil så foreskriver VW bytte på Tiguan ved 180.000 km, uavhengig av alder Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 12.Mars.2020 Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 Skiftet en 7 år gammel på min yamaha. Så ut som ny. Ingen sprekker og morken gummi. På Yamaha sa de at det ikke var uvanlig å få inn motorer med 10 år gamle reimer. De hadde ikke hatt noen havari på reimene som de kunne huske. Så skifte et sted mellom 5 og 10 år bør gå greit. På biler var reimene gjerne gåen etter 100.000 før. Nå er reimene forsterket med kevlar og holder endel lengre..... Volvo har 180.000/8 år..... Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 12.Mars.2020 Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 Hadde en F225 Yamaha 2002 mod som fikk ny reim i 2010. 450 timer. Reima så helt ny ut, og da forsto jeg hva en tidligere Yamaha mekaniker mente. Inspeksjon årlig! Husker han hadde kjørt 1000 timer på en F250 uten å skifte reim. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.Mars.2020 Del på Facebook Svart 13.Mars.2020 (redigert) 19 hours ago, Lazyjack said: Mistenker at du ikke vet hva du snakker om De fleste dynamo og vannpumpereimer i båt går gjerne dobbelt så lenge uten at det synes på dem. Når det gjelder bil så foreskriver VW bytte på Tiguan ved 180.000 km, uavhengig av alder Jeg snakker om regreim på en påhenger. ja nei gåen gummi trenger ikke å være visuelt synlig. Har hørt om mange VAG motorer som har fått motorras etter regreimbrudd! Japanske biler har ihvertfal stort sett 5år intervall.. Jeg sa IKKE at en reim kan vare lengre. Men naturgummi blir hardere og sprøere over tid, selfølgelig er det iblannet syntetiske bindemidler og noen reimer e er mer eller mindre bedre enn andre. Kostnaden av å bytte noen år tidligere enn 10 år kan ofte lønne seg Dette står under info til org. regreim til Yamaha.: Yamaha original registerreim til Yamaha F9,9H(SPORT), F15C, F20B Yamaha sine registrerreimer har normalt sett serviceinterval på 5 år eller 1000 timer avhengig av hva som inntreffer først. PS. sjekk alltid brukermanual for din motor. Redigert 13.Mars.2020 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
PolarLi Svart 13.Mars.2020 Del på Facebook Svart 13.Mars.2020 (redigert) Fattern hadde en 10 hk Honda fra 1982. Motoren ble brukt året rundt, og gikk med samme registereim i 17 år. Det var heller ikke stramming på disse reimene. Da ble motoren pensjonert pga tæring i eksosen. Motor sto så lagret i 12 år før jeg fikk sveiset eksosen. Byttet da registerreim etter 29 år for sikkerhets skyld selv om den fortsatt så like fin ut som den nye reima. Vet ikke hva Honda hadde i gummien på 80 tallet, men det var neppe godkjent i California Redigert 13.Mars.2020 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 13.Mars.2020 Del på Facebook Svart 13.Mars.2020 -morten- skrev for 4 timer siden: Jeg snakker om regreim på en påhenger. ja nei gåen gummi trenger ikke å være visuelt synlig. Har hørt om mange VAG motorer som har fått motorras etter regreimbrudd! Japanske biler har ihvertfal stort sett 5år intervall.. Jeg sa IKKE at en reim kan vare lengre. Men naturgummi blir hardere og sprøere over tid, selfølgelig er det iblannet syntetiske bindemidler og noen reimer e er mer eller mindre bedre enn andre. Kostnaden av å bytte noen år tidligere enn 10 år kan ofte lønne seg Dette står under info til org. regreim til Yamaha.: Yamaha original registerreim til Yamaha F9,9H(SPORT), F15C, F20B Yamaha sine registrerreimer har normalt sett serviceinterval på 5 år eller 1000 timer avhengig av hva som inntreffer først. PS. sjekk alltid brukermanual for din motor. Hva er spesielt med registerreimer på påhengere og hvorfor eldes de raskere enn sine brødre og søstre i andre fremdriftsmotorer? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 13.Mars.2020 Del på Facebook Svart 13.Mars.2020 -morten- skrev for 8 timer siden: Har hørt om mange VAG motorer som har fått motorras etter regreimbrudd! Riktig det. VAG sleit reimer FØR intervall. De gikk ned fra 120.000 til 90.000. Så kom forbedrede reimer med kevlar. Da gikk de tilbake til 120.000. VAG reimene er smale og blir utsatt for STOR slitasje. På min XC70 er reima dobbelt så brei og har mye lengre intervall. Ting går framover..... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 13.Mars.2020 Del på Facebook Svart 13.Mars.2020 jerognal skrev 4 minutter siden: Riktig det. VAG sleit reimer FØR intervall. De gikk ned fra 120.000 til 90.000. Så kom forbedrede reimer med kevlar. Da gikk de tilbake til 120.000. VAG reimene er smale og blir utsatt for STOR slitasje. På min XC70 er reima dobbelt så brei og har mye lengre intervall. Ting går framover..... Vil bare gjenta at VW spesifiserer 180.000 km før bytte på noen motorer. De hadde neppe gjort det om de ikke var sikre på at de holdt så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 13.Mars.2020 Del på Facebook Svart 13.Mars.2020 Det er nok de nyere bilene ja. Tenkte spesifikt på de gamle 2,5 tdi'ene nå jeg.... poenget er jo at reimene er blitt mye bedre i dag. En påhengs holder fint 6-8 år iallefall.... så får det bli opp til folk om de vil følge intervall på 5. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.