Jump to content

Tohatsu 30hk 4takt registerreim?


Snafus

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt en liten båt og har noen spørsmål. Jeg har en del erfaring med 2 takt, men nesten ingen erfaring når det kommer til 4-takt. Motoren jeg kjøpte er en Tohatsu 30hk 4 takt 2010 modell. Den forrige eieren har hatt den på service hos forhandler, men det hadde aldri vært noe snakk om bytte av registerreim, bare standar oljeskift osv. Jeg så på et innlegg fra denne siden, som sa at små motorer ikke har registrering. Hvis motoren har gått i 10 år uten bytte, så vil det vel være på tide med et bytte. Noen som vet om den har registerreim eller hvordan jeg kan sjekke. Vi får ikke båten før mai så er vanskelig å sjekke nå. 

Link to post

Hei og velkommen til Forumet.

Det er veldig nyttig at du oppgir motorkode for din motor. Disse bokstavene kan sikkert virke lite relevante for noen men er forskjellen på å "tro og vite" alle delekataloger er basert på motorkode og det forteller oss også mye om motoren din...

Kom med nøyaktig motorkode, så skal vi finne ut av dette for deg :thumbsup:

Link to post

Intervall på Yamaha er iallefall 5 år iflg. manual. Men de holder gjerne 10 uten å ryke. Men er din 10 år ville jeg ikke prøvd å starte engang uten å skifte.(Yamaha knuser dog ikke ventiler, men aner ikke hvordan det er med Tohatsu). Regreim er ikke dyr og er latterlig enkel å skifte på en påhengs..... Av med svinghjul, turn motor til merker står over ett, løsne strammehjul, av med reim, på med ny, feste strammehjul, turn motor manuelt et par runder for å sjekke at den er på merker.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
jerognal skrev for 2 timer siden:

Regreim er ikke dyr og er latterlig enkel å skifte på en påhengs..... Av med svinghjul, turn motor til merker står over ett, løsne strammehjul, av med reim, på med ny, feste strammehjul, turn motor manuelt et par runder for å sjekke at den er på merker.

 

Det var en flott "avmystifisering" av noe som mange opplever som "magi"  Supert :thumbsup:

Link to post
4 hours ago, dieselfan said:

 

Det var en flott "avmystifisering" av noe som mange opplever som "magi"  Supert :thumbsup:

Latterlig enkelt ja, men kan få katastrofale følger om det er gjort feil og om merkene ikke stemmer. Det tar ca 5 år før gummi morkner på reimer uansett merke.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
-morten- skrev 22 minutter siden:

Det tar ca 5 år før gummi morkner på reimer uansett merke.

Mistenker at du ikke vet hva du snakker om
De fleste dynamo og vannpumpereimer i båt går gjerne dobbelt så lenge uten at det synes på dem.
Når det gjelder bil så foreskriver VW bytte på Tiguan ved 180.000 km, uavhengig av alder :rolleyes:

Link to post

Skiftet en 7 år gammel på min yamaha. Så ut som ny. Ingen sprekker og morken gummi. På Yamaha sa de at det ikke var uvanlig å få inn motorer med 10 år gamle reimer. De hadde ikke hatt noen havari på reimene som de kunne huske. Så skifte et sted mellom 5 og 10 år bør gå greit.

På biler var reimene gjerne gåen etter 100.000 før. Nå er reimene forsterket med kevlar og holder endel lengre.....

Volvo har 180.000/8 år.....

Link to post
19 hours ago, Lazyjack said:

Mistenker at du ikke vet hva du snakker om
De fleste dynamo og vannpumpereimer i båt går gjerne dobbelt så lenge uten at det synes på dem.
Når det gjelder bil så foreskriver VW bytte på Tiguan ved 180.000 km, uavhengig av alder :rolleyes:

Jeg snakker om regreim på en påhenger. ja nei gåen gummi trenger ikke å være visuelt synlig.  Har hørt om mange VAG motorer som har fått motorras etter regreimbrudd!

Japanske biler har ihvertfal stort sett 5år intervall.. Jeg sa IKKE at en reim kan vare lengre. Men naturgummi blir hardere og sprøere over tid, selfølgelig er det iblannet syntetiske bindemidler og noen reimer e er mer eller mindre bedre enn andre. Kostnaden av å bytte noen år tidligere enn 10 år kan ofte lønne seg

 

Dette står under info til org. regreim til Yamaha.:

Yamaha original registerreim til Yamaha F9,9H(SPORT), F15C, F20B

Yamaha sine registrerreimer har normalt sett serviceinterval på 5 år eller 1000 timer avhengig av hva som inntreffer først.  PS. sjekk alltid brukermanual for din motor.

 

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Fattern hadde en 10 hk Honda fra 1982. Motoren ble brukt året rundt, og gikk med samme registereim i 17 år. Det var heller ikke stramming på disse reimene. Da ble motoren pensjonert pga tæring i eksosen. Motor sto så lagret i 12 år før jeg fikk sveiset eksosen. Byttet da registerreim etter 29 år for sikkerhets skyld selv om den fortsatt så like fin ut som den nye reima. Vet ikke hva Honda hadde i gummien på 80 tallet, men det var neppe godkjent i California :giggle:

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
-morten- skrev for 4 timer siden:

Jeg snakker om regreim på en påhenger. ja nei gåen gummi trenger ikke å være visuelt synlig.  Har hørt om mange VAG motorer som har fått motorras etter regreimbrudd!

Japanske biler har ihvertfal stort sett 5år intervall.. Jeg sa IKKE at en reim kan vare lengre. Men naturgummi blir hardere og sprøere over tid, selfølgelig er det iblannet syntetiske bindemidler og noen reimer e er mer eller mindre bedre enn andre. Kostnaden av å bytte noen år tidligere enn 10 år kan ofte lønne seg

 

Dette står under info til org. regreim til Yamaha.:

Yamaha original registerreim til Yamaha F9,9H(SPORT), F15C, F20B

Yamaha sine registrerreimer har normalt sett serviceinterval på 5 år eller 1000 timer avhengig av hva som inntreffer først.  PS. sjekk alltid brukermanual for din motor.

 

Hva er spesielt med registerreimer på påhengere og hvorfor eldes de raskere enn sine brødre og søstre i andre fremdriftsmotorer?

Link to post
-morten- skrev for 8 timer siden:

  Har hørt om mange VAG motorer som har fått motorras etter regreimbrudd!

 

 

Riktig det. VAG sleit reimer FØR intervall. De gikk ned fra 120.000 til 90.000. Så kom forbedrede reimer med kevlar. Da gikk de tilbake til 120.000.

VAG reimene er smale og blir utsatt for STOR slitasje. 

På min XC70 er reima dobbelt så brei og har mye lengre intervall. Ting går framover.....

Link to post
jerognal skrev 4 minutter siden:

Riktig det. VAG sleit reimer FØR intervall. De gikk ned fra 120.000 til 90.000. Så kom forbedrede reimer med kevlar. Da gikk de tilbake til 120.000.

VAG reimene er smale og blir utsatt for STOR slitasje. 

På min XC70 er reima dobbelt så brei og har mye lengre intervall. Ting går framover.....

Vil bare gjenta at VW spesifiserer 180.000 km før bytte på noen motorer. De hadde neppe gjort det om de ikke var sikre på at de holdt så lenge.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...