Jump to content

Wallas Ceramic 85DP diesel kokeapparat

Bonus

Recommended Posts

Har bestilt ny båt (Nidelv 690), og er igang med gjennomgang av (alle) detaljene. :smiley::smiley:

Nidelv kan levere Wallas Ceramic 85DP diesel kokeapparat, direkte tilkoblet dieseltanken.

Jeg har dog, gjennom søk på båtplassen, lest flere bekymringer:

.... og merk deg navnet kokeapparat for du kan knapt steike mat på disse da de rett og slett gir for lite varme. Skal det stekes taes grillen frem her i gården ...

... Så fikk jeg Wallas Safeflame, som fungerer utmerket (har eksosrør ut på siden av båten), men er avhengig av TYKKE kabler for 12 volt tilførsel, ellers vil den ikke tenne ...

Noen som kan hjelpe meg med konkrete erfaringer? Alternativet er vel Origo 2000/3000

De nye brennerne til Wallas har mye høyere effekt enn de gamle. Men det betyr og at de er mer kresen mht spenning fram til apparatet. De trekker nemlig 10amp i starten. Parafin apparatet gir 1400w på fullt, og diesel versjonen gir hele 1800w på fullt. Jeg har førstnevnte, og er fornøyd. Men indrefileten steker jeg ikke på den. Da er det fram med grillen.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Jeg har førstnevnte, og er fornøyd. Men indrefileten steker jeg ikke på den. Da er det fram med grillen.

Hei.

Jeg har lampeoljeversjonen, og varmen er ikke den aller "heiteste". Men med et lokk på stekepannen under oppvarmingen, er det så absolutt ikke noe problem med å få nok varme på biffen! Og jeg er glad , og kresen, når det gjelder bitff! Og 10 amp strømtrekk under de 3 minuttene glødingene tar? Hva med det? Det er kun 0,5Ah forbruk fra batteriet. Og detter spenningen langt ned under glødingen, er det bare et signal om at du har for tynne kabler til kokeapparatet. (eller et batteri modent for gjennvinning) Det er da en enkel sak å øke dette til 6 eller 10 kvadrat? Eller kanskje tenke på et nytt batteri?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har Wallas på lamepolje og problemet er først og fremst at det tar ALTFOR lang tid å få det varmt. Ok at du har ferie når du er på sjøen, men jeg har for dårlig tolmodighet til dette. Ville sjekket om dieseltypen er bedre her, hvis ikke ville jeg valgt noe annet.

Når det trekker 10 AMP i starten så er det jo så mye at du kanskje sliter litt med å skaffe nok størm til å få kokt morgenkaffen om du har brukt mye strøm kvelden/natten. Disse to tingene er minst like irriterende som evt lav effekt etter min mening.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Har bestilt ny båt (Nidelv 690), og er igang med gjennomgang av (alle) detaljene.  :smiley:  :smiley:

Nidelv kan levere Wallas Ceramic 85DP diesel kokeapparat, direkte tilkoblet dieseltanken.

Jeg har dog, gjennom søk på båtplassen, lest flere bekymringer:

.... og merk deg navnet kokeapparat for du kan knapt steike mat på disse da de rett og slett gir for lite varme. Skal det stekes taes grillen frem her i gården ...

... Så fikk jeg Wallas Safeflame, som fungerer utmerket (har eksosrør ut på siden av båten), men er avhengig av TYKKE kabler for 12 volt tilførsel, ellers vil den ikke tenne ...

Noen som kan hjelpe meg med konkrete erfaringer? Alternativet er vel Origo 2000/3000

<{POST_SNAPBACK}>

Vi har Wallas 100 kokeapparat og Wallas 150 stekeovn i båten. Vi var forberedt på at dette skulle være treeeeigt - men dengang ei. Koker raskt opp - og stekeovnen er suveren. Jeg har blitt anbefalt å velge parafinvarianten da dieselvarianten som tar diesel rett fra dieseltanken uten filter i mellom ble jeg fortalt lett kan gå tett pga litt grums i dieselen.

I 690'en vår hadde vi Origo 3000 spritapparat, og de to gangene vi kokte lapskaus der funket det utmerket. Vi brukte det også til å få litt lunk under kallesjen når vi var ute om kvelden - og det også var bra.

Mitt råd - legg heller de 10.000 kronene ekstra som Wallas koster i delbetaling for en baugpropell, for 690'en er litt vinglete i 3-5 knops fart.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei.

Jeg har lampeoljeversjonen, og varmen er ikke den aller "heiteste". Men med et lokk på stekepannen under oppvarmingen, er det så absolutt ikke noe problem med å få nok varme på biffen! Og jeg er glad , og kresen, når det gjelder bitff! Og 10 amp strømtrekk under de 3 minuttene glødingene tar? Hva med det? Det er kun 0,5Ah forbruk fra batteriet. Og detter spenningen langt ned under glødingen, er det bare et signal om at du har for tynne kabler til kokeapparatet. (eller et batteri modent for gjennvinning) Det er da en enkel sak å øke dette til 6 eller 10 kvadrat? Eller kanskje tenke på et nytt batteri?

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har 10 kvadrat, og spenningen faller ikke under gløding. Apparatet blir fort varmt, og opplever ikke tiden det tar å starte og koke feks kaffevann er lenge.

Når oppstartsfasen er over, trekker det som du sier kun 0,15amp.

Redigert av Blanco (see edit history)

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Jeg har sagt det før, og gjentar det gjerne. Skjønner meg ikke på hylekoret som messer om hvor dårlig Wallasen er!

Jeg hadde Wallas 1000-modellen i min forrige båt, nå har jeg 900-modellen. Forskjellen er vel bare at 900 er innfelt. Begge apparatene fungerer helt utmerket. (Disse går på lampeolje, bare så det er nevnt) Og det er heller ikke noe som helst problem og steke den berømte biffen. Jeg bruker teflonpanne, og får aldri biffen så bra når jeg steker den hjemme. Virker som Wallasen har akkurat riktig varme for å få biffen brun og fin, og medium stekt. Helt perfekt!

Ok, det bruker litt lengre tid på å bli varmt. Men hvis man bare husker på å vri på bryteren for å starte apparatet ett minutt eller to før man skal bruke det, er det ikke noe problem. Og noe mere driftsikkert apparat uten åpen flamme tror jeg en skal lete lenge etter. Det kan betjenes av alle, uten noen form for startprosedyre. Ingen ventil som må åpnes, ingen flamme som må tennes med fare for at det sier poff..........

Godt å høre GeirFrode. Har akkurat fått Wallas 900 til den nye båten min. Vil unngå gass ombord og har hørt mye dårlig om spritapparater. Hva er da alternativet?

Men jeg har tatt hintet om dimensjonering av kablene. Det blir seks kvadrat, som joe er veldig mye for 10 A.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg synes ikke Wallas er noe dårlig alternativ, jeg.

Jeg har ingen erfaring med diesel-varianten bare så det er sagt, men tviler på om den er noe dårligere..

Har så smått begynt å vurdere å sette inn en stekeovn i båten også, og har sett litt på Wallas sin modell der. Liker ikke å ha gass ombord, derfor var det ekstra hyggelig å lese Bitteliten sin erfaring med stekeovnen. Godt at det finnes alternativer, selv om ovnen koster det hvite ut av øyet! Den er dyr, så det blir nok å gruble litt, før jeg eventuelt kjøper den.

Redigert av GeirFrode (see edit history)

Jeg har sagt det før, og gjentar det gjerne. Skjønner meg ikke på hylekoret som messer om hvor dårlig Wallasen er!

Jeg hadde Wallas 1000-modellen i min forrige båt, nå har jeg 900-modellen. Forskjellen er vel bare at 900 er innfelt. Begge apparatene fungerer helt utmerket. (Disse går på lampeolje, bare så det er nevnt) Og det er heller ikke noe som helst problem og steke den berømte biffen. Jeg bruker teflonpanne, og får aldri biffen så bra når jeg steker den hjemme. Virker som Wallasen har akkurat riktig varme for å få biffen brun og fin, og medium stekt. Helt perfekt!

Ok, det bruker litt lengre tid på å bli varmt. Men hvis man bare husker på å vri på bryteren for å starte apparatet ett minutt eller to før man skal bruke det, er det ikke noe problem. Og noe mere driftsikkert apparat uten åpen flamme tror jeg en skal lete lenge etter. Det kan betjenes av alle, uten noen form for startprosedyre. Ingen ventil som må åpnes, ingen flamme som må tennes med fare for at det sier poff..........

<{POST_SNAPBACK}>

Må bare si meg HELT enig her, Geir Frode.

Vi hadde SafeFlame 1000 i forrige båt, på lampeolje(!!) og har ikke opplevd ett eneste problem med denne brenneren. Holder man seg unna parafin og batteriet er sånn noenlunde OK, er dette et for meg imponerende driftsikkert, trygt og enkelt system. Perfekt til båt.

Litt tålmod må man nok ha, effekten er ikke den største.

Vel, denne båten (GP 700) er nylig solgt, og ny båt (Nor Star 290) bestilt. Selvfølgelig med Wallas!

Kan nevne at vi i begynnelsen var ivrige på Bavaria 29. Flere viktigere forhold avgjorde valget, men også det faktum at Bavaria kun ble levert med rødsprit apparat, talte med.

Morty

Mvh Morty

Har selv hatt Wallas på lampeolje i de tre siste båter. Både med kokeplater og keramisk topp.

Ulempen som før nevnt er at det tar lengre tid enn f.eks gass å bli varm. Det har liten betydning synes vi som da heller husker på å sette det på før vi gjør noe som helst annet (finne frem kjeler, mat m.m)

En ulempe som man ikke har f.eks på gass er reguelringen av temp. Av og til når man skal koke noe en stund er det enten for varmt eller ikke varmt nok. Har man 2 kjeler prøver man jo å skifte mellom platene, skifte fra trinn 2 til trinn 1 osv, og det kan være litt stress. Har man bare en kjele på kan man sette den litt halvt over platen for å få det til.

Når det gjelder krabbe så koker vi den på et separat gasskokeapp. Biffen går helst på grillen, men er også best på gasskokern hvis det ikke er grillvær.

Konklusjonen for oss er at det fungerer greit og vi bytter nok ikke, selv om gass er et bedre alternativ. Det er det ingen tvil om.

Husk imidlerttid å ikke slå av strømmen til apparatet før lampen er slukket hvis du har egen separat bryter på dashboardet til det.

Redigert av OLPI (see edit history)

Hvordan da? kokeapparatet er plassert i en bås under et lokk du løfter opp. Dette lokket er viktig avstillingsplass med bla koppeholdere for de som sitter i sofaen bak

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Bitteliten, tanken var å bygge den inn under lokket, ved å ha en egen fast topp-plate under dette. Lokket skal uansett ikke fjernes, det tjener som du selv sier, flere funksjoner. Men, dette er på langt nær ferdig-tenkt. Default er fortsatt båsversjonen; 85DP. Jeg har stilt spørsmålet til Nidelv idag, og følger opp i neste uke. :smiley::smiley::smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...