Lars H. Startet 12.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2020 Nå nærmer det seg sjøsetting, og da er det tid for å gå over anodene på Trudelutt. Anoden på trusteren, Sleipner SE60 er moden for utskifting. Men hva velger jeg? Seatronic selger en sinkanode og Maritim en alu-anode. Båten ligger i Oslofjorden og benyttes derfor i saltvann. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 12.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2020 Du ligger jo i brakkvann til vanlig, så godt spørsmål. Jeg bruker sink på begge mine. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2020 Jeg tusler bort til La-Sa og kjøper der. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2020 Worry II skrev 5 minutter siden: Du ligger jo i brakkvann til vanlig, så godt spørsmål. Jeg bruker sink på begge mine. Vel, nå ligger ikke Trudelutt så lenge i hjemmehavnen, vi bruker båten ! Hulda skrev 3 minutter siden: Jeg tusler bort til La-Sa og kjøper der. Godt forslag, men sink eller aluminium? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2020 Hvis anoden har tæret, at den ikke har transformert til en tykk, hvit klump, så kjører sink helt greit. Anoden som beskytter hylserøret ditt fungerer slik den skal. Så i det miljøet Trudelutt ligger, er sink greit. Hulda bruker også sink. Kan bruke alu., dyrere og mindre tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2020 Både akselanoden (beskytter hylserøret) og anoden på trusteren er godt tæret og ikke passivisert med gulhvitt belegg. Da hører jeg på ekspertisen og kjøper sink for begge delene. Jeg skal en tur til Best Marin ved Åråsen Lillestrøm imorgen, og har de sinkanoder der, blir det handel der. Har de ikke det der, sjekker jeg LaSa i båthavnen, og dersom de ikke har det der heller, blir det en svipptur videre sydover til Seatronic. Prisen på sinkanode tor trusteren er faktisk dyrere der kr.97,- enn alu-anode hos Maritim, kr.79,- Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2020 Regning på konsulentbistanden kommer i posten :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2020 Kan jeg få utsettelse på den regningen? Idag kom nemlig regningen for sommerplassen til båten, nesten en halv månedsutbetaling fra NAV! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2020 Den er grei. Jeg får heller komme om bord med en flaske rød saft til sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2020 Utmerket, om enn ulogisk løsning. Den røde saften du bød på i Strømstad sist, var ikke dum! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 Da satser vi på det. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 14.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 Anoder begynner jo å bli mangelvare på butikkene rundt her pga stopp i varelevering ifra kina ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.