borisboris Startet 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2020 (redigert) Hei, Har revurdert kjøp av bensin motor. Så nå står valget mellom ein Volvo penta 31 b tidlig 90 tall.Godt vedlikeholdt kjørt 465 timer med 290 drev,som siger litt på tilten ca hver halvtime. eller ein 2007 FNM motor med Bravo 2 drev kjørt 90 timer også godt vedlikeholdt.Ferskvannskjølt Noken anbefalinger eller tips å sjå etter på besiktigelse/prøvekjøring? Redigert 13.Mars.2020 av borisboris (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 (redigert) Prinsipielt er det to veldig forskjellige motorer. Volvo Penta 31b er tung og tungbygd. Deler og kunnskap på hver Marina. FNM 170 er lett og lettbygd. Kan være lang ventetid på enkelte deler. Få i landet som kan den motoren... Reperasjonsmanualen er god. Begge motorene har skremmende lavt timetall. 90 timer på 13 år bør ha en meget god forklaring.. Dersom du skal skru selv med hjelp fra trynehefteexperter ville jeg anbefalt 31b, siden den er mere alment kjent... og ikke så lett å ødelegge. Anbefaler deg generelt å oppgi fullstendig motorkoden når du ønsker hjelp. FNM 170 finnes som både 4 syl 1.9 liter og 5 syl 2.4 liter Redigert 13.Mars.2020 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
borisboris Svart 13.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 Ok,det må eg sjekke Sitér dette innlegget Link to post
borisboris Svart 13.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 (redigert) Takk for svar, FNM motoren er 1.9 liter.den har blitt lite brukt og stått mesteparten av tiden i et naust etter eier kjøpte seg MC.Motoren ser ny ut,og timeteller vise 90 timer.Men den kan nok lett jukses med. VP motoren har hatt 3eiere.dei to første brukte den lite.sistemann har kjørt over halvparten av timene dei siste årene er det eg får opplyst.Motoren og båt fremstår som veldig godt vedlikeholdt.spesielt motoren.ser så godt som ny ut den og. Men er VP 31b ein slitesterk og god motor? Får ein tak i alt av deler? Redigert 13.Mars.2020 av borisboris (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 Det å velge ny båt/motor er en stor avgjørelse for de fleste. Forstår veldig godt at du ønsker en slitesterk og god motor. Den FNM 1.9 literen står i 12-14 forskjellige bilmodeller (Saab, Opel zafira, Vectra, Vaxhall, Alfa Romeo, Fiat ++++) Kan en Zafira drosje gå 600.000km på en sånn motor så beviser ikke det at alle motorer er bra.... men en god indikasjon. Har nok åpnet eller hvert tilstede på åpning av 120 marinemotorer, størsteparten Volvo Penta 3x og 4x motorer, en motor var sagt å ha gått 15000 timer, men det kunne ikke dokumenteres fullt ut, men det var en som hadde gått 12.800 med logg. Ingen av de motorene jeg har sett har vært utslitt innvendig. Når jeg ser annonser med 10-20år gamle motorer med svært lave timetall så tenker jeg, stakkars motor, tenk så mye bedre den hadde hatt om den var brukt jevnlig.... For egen del passerer jeg nok 90 timer om 3-4 uker hittil år.... men så har det ikke vært is i år da... Sitér dette innlegget Link to post
borisboris Svart 13.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 (redigert) La til bilde av vp 31b motoren nettop.Heller litt mot VP 31b.Spesielt etter å ha møtt eieren i dag og sett kor systematisk og patentlig eieren var og kor fint båten var lagra innendørs.han hadde loggført dieselfyllinger og rekna ut gjennomsnittsforbruk i fleire år.sto dato på diesel og oljefiltre osv.system på alt. FNM eieren ga vel heller litt motsatt intrykk. Og så vidt eg forstår e det mykje sensorer og avansert elektronikk på dei motorene. Redigert 13.Mars.2020 av borisboris (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 Det er riktig at det er mere elektronikk på FNM motoren enn på VP 31b. Tror det å kjøpe den som gir deg best "magefølelse" er et godt valg. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 Jeh har FNM, men en helt annen model. Jeg mekker selv, og det har gått bra hittil. Men jeg ville nok gått for Volvoen her pga. tilgang til deler, service og ekspertise i Norge, dersom du ikke er veldig selhjulpen og ønsker en eksotisk motor. Første gangen jeg hadde motorproblem var det ingen norsk mekaniker innen rekkevidde som overhodet ville ta i motoren. Mekket selv med god oppbacking fra importøren i Bergen og sparte noen ti-talls båtlapper på det, men måtte vente i måneder på reservedeler fra Italia. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
borisboris Svart 14.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 Takk for info, ja det blir nok Volvoen, men nå har ein skeptiker og to på det sterkeste fraråda meg hekkaggreagat.Ikkje enkelt å velge båt. E det ikkje mulig å overhale drev sjøl om det skulle havarere? Ka koste det i verste fall.noken med erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 14.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 Er med hekkagregat,som med engelske biler. Det er dei som ikkje har det som har mest problemer med det ? ? ? Sitér dette innlegget Link to post
borisboris Svart 14.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 ja det kan virke sånn men kan ein overhale dette sjøl til ein overkommelig pris i verste fall? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 14.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 Belgskift 2 års interval,olje og sinker kvart år.Vanlig servise er rimlig kurant å utføre sjøl,Rekner med det er det du meiner med overhaling, Om drevet må renoveres bør det leveres inn,vanlig servise er kurant å utføre sjølv.Ser vansklig ut,men har du gjort det ein gang er det enkelt neste gang.Meiner det ligger ein fin tråd om dette her på forumet Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 borisboris skrev for 7 timer siden: E det ikkje mulig å overhale drev sjøl om det skulle havarere? Det er mange forskjellige ting som kan gå dukken på et drev. Noen ting kan en vanlig mann som har hatt moped klare. Men å shimse opp ett nytt drevsett er ikke for alle å få til... Et brukt Volvo Penta DPE duopropp drev koster brukt fra 12000 til 50000kr og jeg sliter med å se hvem av de som er i best stand... For egen del har jeg alltid et i reserve Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.